آیا می توانید روی آفتاب سوختگی ضد آفتاب بزنید؟

  • تاریخ انتشار:۰۲ بهمن ۱۴۰۲
  • تاریخ به روز رسانی:۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۷۸
آیا می توانید روی آفتاب سوختگی ضد آفتاب بزنید؟
آفتاب سوختگی زمانی رخ می دهد که پوست شما بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید قرار می گیرد. این می تواند باعث قرمزی، درد، تورم و حساسیت پوست شود. آفتاب سوختگی می تواند برای پوست شما مضر باشد و خطر ابتلا به پیری زودرس و سرطان پوست را افزایش دهد. بنابراین، مهم است که از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. اما شاید برایتان سوال باشد که می توان روی آفتاب سوختگی ضد آفتاب استفاده کرد یا ضد آفتاب برای آفتاب سوختگی مضر است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم.
 

آیا می توان روی پوست سوخته ضد آفتاب زد؟

 
بله، می توانید روی پوست سوخته ضد آفتاب بزنید؛ در واقع واجب است که این کار را انجام دهید. پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید حساس تر است و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند آفتاب سوختگی فعال را بدتر کند. هنگامی که دچار آفتاب سوختگی می شوید، تا زمان بهبودی از آفتاب دوری کنید و اگر نیاز به گذراندن زمانی در خارج از منزل دارید، آن را بپوشانید. استفاده از کرم ضد آفتاب به محافظت از پوست آسیب دیده شما از اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. این کار به جلوگیری از بدتر شدن آفتاب سوختگی و کاهش خطر ابتلا به پیری زودرس و سرطان پوست کمک می کند.
 
در اینجا چند نکته برای استفاده از ضد آفتاب روی پوست سوخته وجود دارد:
 
  • ضد آفتابی انتخاب کنید که دارای SPF 30 یا بالاتر باشد و از طیف گسترده ای از اشعه ماوراء بنفش (UVA و UVB) محافظت کند.
  • ضد آفتاب را به طور مساوی روی تمام نواحی پوست سوخته بمالید، از جمله صورت، گردن، گوش ها، دست ها و پاها.
  • ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار یا هر زمان که در معرض آب یا تعریق قرار می گیرید، تجدید کنید.
 
در صورت داشتن آفتاب سوختگی شدید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است توصیه کنند که از یک پماد ضد التهاب بدون نسخه یا داروهای بدون نسخه استفاده کنید.
 
ایا می توان روی افتاب سوختگی کرم زد 2

 

آیا می توان بعد از آفتاب سوختگی با ضد آفتاب زیر نور آفتاب قرار گرفت؟

 
پوست آفتاب سوخته آسیب دیده است و هر گونه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش اضافی می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود. حتی اگر از ضد آفتاب استفاده کنید، باز هم مقداری از اشعه ماوراء بنفش از آن عبور می‌کند. برای بهبود آفتاب سوختگی، باید از آفتاب دور بمانید و پوست خود را درمان کنید. ممکن است تنها چند روز طول بکشد تا قرمزی و درد فروکش کند، اما هفته‌ها طول می‌کشد تا سلول‌ها تلاش کنند خود را ترمیم کنند. اگر دچار آفتاب سوختگی شدید حدالامکان زیر نور آفتاب نروید و در صورت ضرورت با لباس های پوشیده، ضد آفتاب فراوان و کلاه و عینک بروید تا رسیدن نور خورشید را به پوست خود به حداقل برسانید.
 

چه نوع ضد آفتابی برای آفتاب سوختگی فعال مناسب است؟

 
بهترین نوع ضد آفتاب برای آفتاب سوختگی فعال، ضد آفتابی است که با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بیشتر عرضه می شود. ضد آفتاب های با طیف وسیع از هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB محافظت می کنند، که هر دو می توانند باعث آفتاب سوختگی شوند. SPF نشان دهنده میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه UVB است. هرچه SPF بالاتر باشد، محافظت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی ارائه می دهد.
 
هم ضد آفتاب های فیزیکی (یا معدنی) و هم ضد آفتاب های شیمیایی در پیشگیری از آفتاب سوختگی موثر هستند. ضد آفتاب های فیزیکی با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کنند. ضد آفتاب های شیمیایی اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند و آن را به گرما تبدیل می کنند.
 
ضد آفتاب های فیزیکی ممکن است برای پوست های حساس ملایم تر باشند. آنها همچنین می توانند برای افرادی که به ضد آفتاب های شیمیایی حساسیت دارند مناسب باشند. با این حال، ضد آفتاب های فیزیکی ممکن است باعث ایجاد ظاهری سفید یا خاکستری روی پوست شوند.ضد آفتاب های شیمیایی معمولاً شفاف تر از ضد آفتاب های فیزیکی هستند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب های شیمیایی حساسیت داشته باشند.
 
در نهایت، بهترین نوع ضد آفتاب برای آفتاب سوختگی فعال ضد آفتابی است که با پوست شما سازگار باشد و از آن به درستی استفاده کنید.
 
چه نوع ضد آفتابی برای آفتاب سوختگی فعال مناسب است؟

 

آفتاب سوختگی چگونه روی پوست شما تأثیر می گذارد؟

 
آفتاب سوختگی یک آسیب پوستی است که توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید یا منابع مصنوعی مانند سولاریوم ایجاد می شود. اشعه UV می تواند به DNA سلول های پوست شما آسیب برساند، که می تواند منجر به علائم آفتاب سوختگی مانند قرمزی، درد، تورم و تاول شود. شدت آفتاب سوختگی به میزان قرار گرفتن در معرض اشعه UV، نوع پوست شما و سن شما بستگی دارد. افرادی با پوست روشن بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند. کودکان نیز بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند زیرا پوست آنها نازک تر و حساس تر است. علائم آفتاب سوختگی معمولاً ظرف چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه UV ظاهر می شوند. این علائم می تواند شامل مواردی مثل قرمزی، درد، تورم، تاول، خارش، حساسیت به لمس و تب باشد.  علائم آفتاب سوختگی معمولاً طی چند روز برطرف می شوند، اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا پوست شما کاملاً بهبود یابد.
 
 آفتاب سوختگی همچنین می تواند عوارض طولانی مدتی داشته باشد، از جمله پیری زودرس پوست و سرطان پوست.  پیری زودرس پوست زمانی اتفاق می افتد که اشعه UV به کلاژن و الاستین پوست شما آسیب می رساند. کلاژن و الاستین مسئول حفظ استحکام و انعطاف پذیری پوست شما هستند. آفتاب سوختگی می تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه های تیره و شل شدن پوست شود. سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است. اشعه UV می تواند باعث ایجاد چندین نوع سرطان پوست، از جمله ملانوم، سرطان سلول پایه و سرطان سلول سنگفرشی شود. ملانوم خطرناک ترین نوع سرطان پوست است.
برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی، باید از ضد آفتاب استفاده کنید، در سایه بمانید و از کلاه، عینک آفتابی و لباس های محافظ استفاده کنید.
 
آفتاب سوختگی چگونه روی پوست شما تأثیر می گذارد؟

 

چگونه می توان از پوست آفتاب سوخته مراقبت کرد؟

 
پوست آفتاب سوخته بسیار حساس است و به مقداری TLC نیاز دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری نکات زیر را برای تسکین پوست آفتاب سوخته توصیه می کند:
 
  • حمام های خنک یا دوش بگیرید.
  • یک کمپرس خنک (اما هرگز یخ!) روی پوست خود قرار دهید.
  • از قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید تا زمان بهبودی سوختگی خودداری کنید.
  • از مرطوب کننده های موضعی حاوی آلوئه ورا یا هیدروکورتیزون استفاده کنید.
  • از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.
  • تاول های آفتاب را دست نخورده نگه دارید.
  • حتما هر دو ساعت حتی اگر در خانه هستید از ضد آفتاب استفاده کنید.
 

نتیجه گیری

 
اهمیت پیشگیری از آفتاب سوختگی را نمی توان نادیده گرفت؛ اما حتی اگر مراقبت کنید ، ممکن است در آینده با آفتاب سوختگی مواجه شوید. هنگام مواجهه با آفتاب سوختگی فعال، با دوری از نور خورشید، استفاده از کرم های ضد آفتاب و استفاده از لباس ها و لوازم محافظ در برابر آفتاب، از پوست آسیب دیده خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. این  کارشما را در مسیر بهبودی قرار می دهد و به شما در درمان هر چه زود تر آفتاب سوختگی کمک می کند.
 

مقالات پیشنهادی

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت