آموزش طرز استفاده از اسکراب صورت و بدن برای داشتن پوستی درخشان و جذاب

  • تاریخ انتشار:۰۸ بهمن ۱۴۰۱
  • تاریخ به روز رسانی:۲۴ آبان ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۳۸,۱۹۳
آموزش طرز استفاده از اسکراب صورت و بدن برای داشتن پوستی درخشان و جذاب
اسکراب بدن یک راه عالی برای لایه برداری پوست و حذف سلول های مرده پوست است. این می تواند به بهبود ظاهر پوست شما کمک کند، آن را صاف تر و نرم تر کند و ظاهر لک ها را کاهش دهد. در این مقاله نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت را به شما نشان خواهیم داد. همچنین نکاتی را برای انتخاب اسکراب بدن مناسب برای نوع پوست شما ارائه خواهیم کرد.
 
اسکراب چیست

طرز استفاده از اسکراب صورت چگونه است؟

طرز استفاده از اسکراب صورت تاثیر مستقیم روی تاثیرگذاری آن دارد. پی از استفاده از اسکراب صورت، ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و با توجه به آن مناسب ترین محصول را انتخاب کنید. انتخاب عموماً بین اسکراب ظریف و مکانیکی و با تمایل به ترجیح محصولات با منشاء طبیعی و گیاهی است. هنگامی که محصول مناسب را شناسایی کردید، می توانید به مرحله استفاده صحیح از آن بروید.

مراحل استفاده از اسکراب صورت به شرح زیر میباشد:

 
  • پاکسازی صورت
  • مقدار کافی از اسکراب را روی پوست خود اعمال کنید
  • اسکراب را روی صورت خود بزنید
  • صورت خود را ماساژ دهید
  • صورت را آبکشی کنید
  • یک مرطوب کننده یا آبرسان را روی پوست خود اعمال کنید
 

پاکسازی صورت

اولین قدم در مورد نحوه استفاده از اسکراب صورت، پاکسازی پوست است. با  یک پاک کننده ملایم مانند میسلار واتر، تمام آلودگی ها، چربی ها و آرایش صورت خود را پاک و پوست خود را برای لایه برداری آماده کنید.
 

مقدار کافی از اسکراب را روی پوست خود اعمال کنید

مقداری از اسکراب صورت خود بردارید و آن را روی کف دست خود بمالید. چند قطره آب به آ« اضافه کنید تا مخلوط نرم شود و به آرامی آن را بین هر دو دست بمالید. هرگز اسکراب  را به صورت خشک استفاده نکنید، زیرا فرمولاسیون آن بیش از حد ساینده و تهاجمی شده و ممکن است منجر به آسیب به صورت شما شود.
 

اسکراب را روی صورت خود بزنید

به آرامی اسکراب را روی پوست صورت خود پخش کنید. به یاد داشته باشید که صورت شما باید خیس باشد، در غیر این صورت  پوست شما صاف نخواهد بود و به احتمال زیاد صورت را به خارش می اندازد.  اسکراب صورت را روی بینی، پیشانی، گونه ها، چانه و گردن بمالید.
 

صورت خود را ماساژ دهید

ماساژ صورت یکی دیگر از مراحل استفاده از اسکراب صورت است. با استفاده از نوک انگشتان، این محصول را به آرامی با حرکات دورانی روی پوست خود ماساژ دهید. این کار را حدود 45 ثانیه انجام دهید و هیچ فشاری روی پوست خود وارد نکنید. مالیدن اسکراب با فشار زیاد روی پوست باعث ریزش اشک میشود. از مصرف اسکراب صورت در ناحیه زیر چشم و اطراف دهان خودداری کنید زیرا این ناحیه بسیار حساس است.
 
طرز استفاده از اسکراب صورت


صورت را آبکشی کنید

بعد از اتمام مدت زمان مصرف اسکراب، حالا باید صورت خود را با آب ولرم آبکشی نمایید و سپس با حوله خشک کنید. در انجام این مرحله نیز باید بسیار آرام و ملایم رفتار کنید و حوله را محکم روی پوست خود نکشید.
 

یک مرطوب کننده یا آبرسان را روی پوست خود اعمال کنید

 آخرین مرحله در طریقه استفاده از اسکراب صورت است. در تمام جلسات لایه برداری صورت، در آخر یک کرم مرطوب کننده اعمال می شود. مصرف کرم مرطوب کننده باعث تغذیه رسانی، انعطاف پذیری و آبرسانی آن میشود  و از آنجایی که سلول های مرده پوست را از بین برده اید، مرطوب کننده به مراتب بهتر جذب پوست صورت می شود.


نکاتی که باید قبل از مصرف اسکراب انجام دهید

اسکراب تنها مخصوص پاکسازی و زیبایی صورت نیست بلکه بدن و پاها هر یک لایه برداری مخصوص به خود را نیاز دارند. هر کدام از قسمت های مختلف بدن نیاز به مراقبت با محصولات خاصی دارند که این محصولات با توجه به نوع پوست (چرب، خشک یا مختلط بودن پوست) انتخاب می شوند. به همین دلیل استفاده از لایه بردار مناسب در نواحی مختلف بدن حائز اهمیت است، مثلا:
  • پاها پوست مقاوم تری دارند، به همین دلیل می توان از فرمول های تهاجمی تر برای مالش عمیق آنها در مدت زمانی حدود 10 دقیقه استفاده کرد. استفاده از لایه بردارهای مخصوصی که در بازار وجود دارند همراه با سنگ پا می تواند در مورد پاشنه پا و به طور کلی برای نقاط پینه دار بسیار ایده آل عمل کند.
  • پوست بدن نیاز دارد تا درخشندگی خود را بازیابد و دوباره صاف و هیدراته شود. هم اسکراب‌هایی که فرمولاسیون سبک تری دارند و هم اسکراب‌های قوی که می‌توانند نواحی ساینده تری مانند آرنج یا زانو را صاف و روشن کنند، عملکرد خوبی از خود نشان می دهند.
  • در نهایت، اسکراب صورت مطمئناً باید سبک تر از سایر قسمت‌های بدن انتخاب شود. لایه بردار صورت بیش از قسمت های دیگر روی پیشانی، چانه و بینی، جاهایی که میزان آلودگی‌ها بیشتر است، استفاده می شود. لایه بردارهای مخصوص صورت خطوط لب و چشم را نیز تا حد زیادی از بین می برند. البته بیشتر توصیه می شود که از لایه بردار، حتی ظریف ترین لایه بردارها در قسمت زیر و نواحی دور چشم استفاده نکنید، زیرا در این قسمت پوست نازک تر است. برای لایه برداری نواحی دور چشم می توانید از کرم یا ژل لایه بردار مخصوص استفاده و پس از حدود 30 ثانیه ماساژ آن را با آب گرم بشویید.
 
طرز استفاده از اسکراب صورت

چند بار در روز باید از اسکراب صورت استفاده کنیم؟

اغلب منابع مطرح در زمینه زیبایی، استفاده روزانه از اسکراب را توصیه نمی کنند. در بهترین دستورالعمل های آرایشی استفاده از لایه بردار به صورت یک بار در هفته، ایده آل تلقی می شود. لایه برداری بیش از حد می تواند مکانیسم های دفاعی پوست را باطل و آن را ضعیف تر کند. در این شرایط پوست به مرور زمان ظریف تر و آسیب پذیرتر می شود.
 

اسکراب صورت باید چند دقیقه بماند؟

زمان توصیه شده قرار گرفتن در معرض کامل با ماساژ از یک دقیقه تا حداکثر پنج دقیقه متغیر است. این مدت زمان را با توجه به احساس پوست خود تنظیم کنید. با این حال، مراقب باشید که قدرت گرانول ها همراه با ماساژ می تواند به راحتی پوست را تحریک کند. اگر به نظر شما پنج دقیقه کافی نیست، بعد از اسکراب سعی کنید از ماسک صورت با قدرت لایه برداری استفاده کنید و آن را نیم ساعت یا حتی در طول شب بر روی پوست خود بگذارید.
 

اسکراب مناسب نوع پوست خود را بشناسید

کدام اسکراب صورت را انتخاب کنیم؟ پیدا کردن لایه بردار مناسب اغلب دشوار است، زیرا محصولات زیادی در میان لوازم آرایشی و بهداشتی در این زمینه وجود دارند. برای انتخاب اسکراب صورت «ایده‌آل»، کاملاً باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید. اگر پوست معمولی دارید، خوش شانس هستید. همچنین مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده اسکراب صورت را به خوبی بررسی کرده اید تا از آلرژی یا سایر عواقب ناخوشایند آن جلوگیری کنید.
 

بهترین اسکراب برای پوست خشک

برای پوست های خشک، اسکراب لایه بردار با بافت کرمی، دانه ریز و حاوی روغن های مرطوب کننده توصیه می شود. اسکراب  مناسب پوست خشک را بر روی پوست خشک خود یک یا 2 بار در هفته بمالید و همیشه از یک مرطوب کننده پس از لایه برداری استفاده کنید.
 

بهترین اسکراب پوست چرب

اگر پوست چربی دارید، از اسکراب زیاد استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند پوست شما را خشک کرده و باعث تولید چربی بیشتر شود. پس از یک محصول لایه برداری استفاده کنید که پوست شما را تمیز می کند، اما آن را بیش از حد خشک نمی کند. بهترین لایه بردار صورت برای پوست های چرب، محصولی است که حاوی اسید سالیسیلیک باشد، زیرا به تنظیم تولید چربی در پوست کمک می کند.
 
انواع اسکراب با توجه به نوع پوست


اسکراب مخصوص پوست ترکیبی یا مختلط

پوست مختلط نسبت به سایر انواع پوست ها شرایط پیچیده تری دارد، زیرا نواحی مختلف صورت در این نوع پوست نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین شما به یک محصول لایه برداری نیاز دارید که بتواند هم قسمت های چرب و هم قسمت های خشک صورت شما را درمان کند. بهترین اسکراب برای پوست مختلط، محصولی است که نقاط پیشانی، بینی و چانه، به نام ناحیه T صورت با پوست چرب و گونه ها با پوست خشک) محصولی با عصاره میوه، جلبک دریایی و ویتامین E است. در این نوع پوست گونه ها مشخصا بعد از لایه برداری به هیدراتاسیون بیشتری نیاز دارند.
 

طرز استفاده از اسکراب بدن چگونه است؟

در مورد طرز استفاده از اسکراب بدن، توصیه ما به کسانی که نمی‌دانند قبل یا بعد از حمام بدن را اسکراب کنند این است که همیشه محصول را روی پوست مرطوب بمالید و سپس با آب گرم پوست خود را بشویید. هنگامی که لایه برداری می کنید، می توانید دوش بگیرید یا حمام کنید، اما مطمئن شوید که قبل از استفاده از استفاده از اسکراب بدن، بدن خود را با صابون یا شامپوی بدن شسته اید، و مطمئن شوید که پوست شما مرطوب، نرم و انعطاف پذیر است تا بهترین نتیجه را کسب کنید. همچنین در تمام مراحل استفاده از اسکراب بدن، دستکش داشته باشید تا به پوست دستتان آسیبی نرسد.

برای استفاده از اسکراب بدن طبق شیوه زیر رفتار کنید:

  • پوست خود را با آب گرم بشویید
  • مقدار مناسبی از اسکراب را روی پوست خود بمالید
  • اسکراب را به مقدار مناسب روی پوست بدن نگه دارید
  • پوست خود را با آب ولرم کاملاً بشویید
  • پوست خود را با حوله خشک کنید
  • از لوسیون یا مرطوب کننده بدن استفاده کنید

پوست خود را با آب گرم بشویید

با آب ولرم پوست خود را بشویید و اجازه دهید پوستتان حداقل 10 دقیقه خیس بخورد. آب گرم پوست شما را مرطوب و نرم می کند. آب گرم همچنین منافذ پوست را باز می کند تا اطمینان حاصل شود که اسکراب بدن شما می تواند تا حد امکان در از بین بردن سلول های ناخواسته پوست موثر باشد.
 

مقدار مناسبی از اسکراب را روی پوست خود بمالید

از حرکات دایره ای استفاده کنید تا اسکراب به خوبی جذب پوست شود و مقدار زیادی اسکراب بدن را در کل بدن خود بمالید. توصیه می کنیم از بالاتنه شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. با حرکات دایره ای روی سینه، بازوها، کمر و پاها بمالید، همین طور اندام های پشتی خود را فراموش نکنید! لایه برداری پوست پای خود را برای آخرین مرحله بگذارید و مراقب سطوح لغزنده حمام باشید.
 

اسکراب را به مقدار مناسب روی پوست بدن نگه دارید

از آنجایی که اسکراب یک لایه بردار قوی است، نباید در نگهداری آن زیاده روی کرد. پوست خود را حداکثر به مدت 30 ثانیه اسکراب کنید و فشار را در تمام مدت به صورت ملایم حفظ کنید.
 

طرز استفاده از اسکراب بدن


پوست خود را با آب ولرم کاملاً بشویید

آبکشی بدن با آب گرم به حذف تمام سلول های مرده پوستی که اسکراب بدن از طریق لایه برداری از پوست شما جذب کرده است، کمک می  کند. اسکراب را با حرکات ماساژ بشویید تا ذرات اضافی از بین برود.
 

پوست خود را با حوله خشک کنید

همانند طرز استفاده از اسکراب صورت، باید پس از پایان آبکشی، بدن خود را با حوله خشک کنید. نوازش ملایم پوست باعث می شود پوست شما برای مدت طولانی تری نرم تر و تمیزتر شود.
 

از لوسیون یا مرطوب کننده بدن استفاده کنید

در حالی که پوست کمی مرطوب است، پوست خود را مرطوب کنید. اسکراب های بدن به طور موقت مانع بسته شدن منافذ پوست شما می شوند و پوست شما را را خشک میکنند، به همین دلیل مهم است که بعد از آن مرطوب کنید و سطح رطوبت طبیعی پوست را بازیابی کنید.

 

اسکراب بدن را هر چند وقت یکبار استفاده کنیم؟

شما نباید هر روز از اسکراب بدن استفاده کنید. لایه برداری روزانه پوست می تواند برای پوست خشن باشد و به سلول های پوست آسیب برساند و از ترمیم طبیعی آن جلوگیری کند. از طرفی مصرف روزانه اسکراب بدن رطوبت پوست را از بین میبرد و سد پوستی را به خطر می اندازد. به همین خاطر سعی کنید حداکثر 1 تا 2 بار در هفته از اسکراب بدن استفاده کنید. یک بار در هفته ایده خوبی است زیرا به راحتی می توان آن را در یک روال هفتگی مراقبت از خود قرار داد.


سوالات متداول

مدت زمان استفده از اسکراب صورت و بدن چقدر است؟

به طور کلی توصیه می شود از اسکراب صورت ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید، در حالی که اسکراب بدن را می توان ۱ تا ۲ بار در هفته استفاده کرد. با این حال، مهم است که نوع پوست و حساسیت خود را در نظر بگیرید. اگر پوست حساسی دارید، ممکن است لازم باشد کمتر از اسکراب استفاده کنید تا تحریک نشود.
 

نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت استفاده کنم؟

با خیس کردن پوست با آب ولرم شروع کنید. مقدار کمی از اسکراب را بردارید و با حرکات دایره ای به آرامی روی صورت یا بدن خود ماساژ دهید. حتما روی مناطقی که مستعد خشکی یا زبری هستند تمرکز کنید. از اسکراب بیش از حد شدید بخصوص روی پوست ظریف صورت خودداری کنید. پس از شستشو، کاملاً با آب بشویید و خشک کنید.
 

آیا می توانم از همان اسکراب صورت برای بدنم استفاده کنم؟

در حالی که برخی از اسکراب ها به طور خاص برای صورت و بدن فرموله شده اند، به طور کلی توصیه می شود از محصولات مختلف برای این مناطق استفاده کنید. پوست صورت معمولاً ظریف تر و حساس تر از پوست بقیه بدن است. به دنبال اسکراب هایی باشید که به طور خاص برای صورت طراحی شده اند و نوع پوست و نگرانی های شما را در نظر می گیرند. از سوی دیگر، اسکراب‌های بدن می‌توانند لایه‌برداری بیشتری داشته باشند و ممکن است حاوی ذرات بزرگ‌تر مناسب برای پوست ضخیم‌تر بدن باشند.
 

آیا هنگام استفاده از اسکراب صورت و بدن اقدامات احتیاطی وجود دارد؟

بله، چند نکته احتیاطی وجود دارد که باید در نظر داشت. اول، همیشه دستورالعمل ها را بخوانید و مطابق با آنها عمل کنید. در صورت داشتن هر گونه بیماری پوستی مانند آکنه یا اگزما، قبل از استفاده از اسکراب با یک متخصص پوست مشورت کنید. از استفاده از اسکراب روی پوست شکسته یا تحریک شده خودداری کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از آسیب به پوست، مراقب فشار وارد شده در حین شستشو باشید. در نهایت، به یاد داشته باشید که پس از استفاده از اسکراب، پوست خود را مرطوب کنید تا رطوبت پوست را دوباره تامین و سلامت آن را حفظ کنید.
 

جمع بندی

مصرف اسکراب صورت و بدن در حد یک یا دو بار در هفته شدیدا توسط متخصصان پوست توصیه می شود زیرا باعث لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوست می شود، اما طرز استفاده صحیح از اسکراب و لایه بردار نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطلب سعی کردیم طریقه استفاده از اسکراب صورت و بدن را به طور کامل توضیح دهیم.
چنانچه به دنبال ارزان ترین  و مطمئن ترین فروشگاه آنلاین برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند اسکراب و کرم لایه بردار هستید، ما سایت قلاب را به شما معرفی میکنیم.

مطالعه بیشتر:

بهترین کرم ضد آفتاب برای پوست خشک و لک دار
بهترین اسکراب
اسکراب چیست


 

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید

maryam

آیا می توانم هر روز از اسکراب صورت استفاده کنم؟

۰۸ مهر ۱۴۰۲ پاسخ
لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت