بهترین پردازنده های گیمینگ

  • انتشار:۱۸ فروردین ۱۴۰۳
  • به روز رسانی:۱۸ فروردین ۱۴۰۳
  • بازدید:۱۶
بهترین پردازنده های گیمینگ
در دنیای پر هیجان گیم، داشتن یک سیستم قدرتمند حرف اول را می زند. بخش اصلی  هر سیستم گیمینگ، پردازنده (CPU) است. انتخاب پردازنده مناسب برای اجرای روان بازی ها و داشتن بالاترین فریم ریت (میزان فریم های قابل نمایش در یک ثانیه) اهمیت زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین پردازنده های گیمینگ موجود در بازار بپردازیم و به شما در انتخاب CPU ایده آل برای سیستم خود کمک کنیم.
 

معرفی بهترین پردازنده های گیمینگ

 
در این بخش، به معرفی چند نمونه از بهترین پردازنده های گیمینگ موجود در بازار، برای بودجه های مختلف می پردازیم:
 

پردازنده Intel Core i5 13400F

 
اینتل Core i5 13400F یکی از اعضای جدید خانواده رپتور لیک (Raptor Lake) این کمپانی است که در نسل سیزدهم پردازنده های اینتل قرار می گیرد. این پردازنده اینتل میان رده با تمرکز بر ارائه عملکردی قابل قبول در کنار قیمتی مناسب، توجه بسیاری از کاربران حرفه ای و گیمرها را به خود جلب کرده است. در این بررسی قصد داریم نگاهی دقیق به تمامی ویژگی های Core i5 13400F انداخته و جایگاه آن در دنیای سخت افزار را مشخص کنیم.
 
اینتل در نسل سیزدهم پردازنده های خود، از معماری بهبودیافته ای به نام Raptor Cove برای هسته های Performance (هسته های اصلی) و هسته های کم مصرف تر Gracemont استفاده کرده است. این معماری سبب افزایش کارایی IPC (دستورالعمل بر ساعت) شده که در نهایت منجر به بهبود عملکرد کلی پردازنده می شود. Core i5 13400F از ترکیب 6 هسته Performance و 4 هسته Gracemont بهره می برد. این ترکیب در مجموع 10 هسته و 16 رشته (Thread) را در اختیار کاربر قرار می دهد. تعداد هسته های بیشتر نسبت به نسل قبل، این پردازنده را برای انجام امور چندوظیفی سنگین و اجرای بازی های مدرن با نرخ فریم بالا ایده آل می کند.
 
فرکانس پایه ی Core i5 13400F برابر با 2.5 گیگاهرتز است. با این حال، این پردازنده می تواند در حالت بوست (Turbo Boost) به فرکانس 4.0 گیگاهرتز دست پیدا کند. این فرکانس برای اجرای روان اکثر نرم افزارها و بازی های روز دنیا کفایت می کند. نکته قابل توجه این است که برخلاف مدل های K این نسل، امکان اورکلاک دستی فرکانس در Core i5 13400F وجود ندارد. با وجود این محدودیت، فرکانس های ارائه شده توسط اینتل، عملکرد بسیار خوبی را به ارمغان می آورند.
 
این پردازنده از رم های DDR4 با حداکثر سرعت 4800 مگاهرتز پشتیبانی می کند. این موضوع باعث می شود تا کاربران بتوانند از رم های میان رده با کارایی مناسب در کنار Core i5 13400F استفاده کنند. همچنین، اینتل نسل جدید درگاه اتصال PCI-Express 5.0 را برای این پردازنده در نظر گرفته است. این درگاه امکان برقراری ارتباط با کارت های گرافیک و SSDهای پرسرعت نسل جدید را فراهم می کند و کاربران را برای ارتقای سیستم در آینده آماده نگه می دارد.
 
اینتل توان حرارتی طراحی شده (TDP) Core i5 13400F را 65 وات اعلام کرده است. این میزان مصرف انرژی برای یک پردازنده میان رده قدرتمند بسیار مناسب است. TDP پایین تر، علاوه بر کاهش هزینه های برق، امکان استفاده از خنک کننده های ساده تر و کم صدا تر را نیز فراهم می کند.
 
پردازنده Intel Core i5 13400F

 

پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D

 
پردازنده کمپانی AMD با نام Ryzen 7 7800X3D، جدیدترین عضو خانواده پردازنده های قدرتمند این شرکت برای کامپیوترهای رومیزی است که بر بستر AM5 سوار می شود. این پردازنده amd با بهره گیری از فناوری نوآورانه 3D V-Cache، عملکردی بی نظیر را در زمینه بازی های رایانه ای ارائه می دهدRyzen 7 7800X3D از یک هسته مرکزی با معماری Zen 4 شرکت AMD استفاده می کند. این معماری با بهره گیری از فرآیند تولید 5 نانومتری کمپانی TSMC، توانسته است نسبت به نسل قبلی خود، یعنی Zen 3، بهبود قابل توجهی در زمینه عملکرد و کارایی داشته باشد. Ryzen 7 7800X3D دارای 8 هسته پردازشی و 16 رشته پردازشی است. فرکانس پایه این پردازنده 4.2 گیگاهرتز و فرکانس بوست آن نیز می تواند تا 5.0 گیگاهرتز افزایش پیدا کند.
 
یکی از مهم ترین ویژگی های Ryzen 7 7800X3D، بهره مندی از فناوری 3D V-Cache است. این فناوری که برای اولین بار توسط AMD معرفی شده، با قرار دادن یک لایه حافظه کش بزرگ تر بر روی چیپ پردازنده، باعث کاهش چشمگیر تأخیر (Latency) حافظه رم و در نتیجه بهبود عملکرد کلی سیستم در بازی های رایانه ای می شود. حافظه کش L3 این پردازنده برابر با 96 مگابایت است که نسبت به مدل های بدون فناوری 3D V-Cache، افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.
 
Ryzen 7 7800X3D به لطف ترکیب معماری Zen 4، فرکانس بالا و فناوری 3D V-Cache، از نظر عملکرد در بازی های رایانه ای حرف اول را می زند. این پردازنده می تواند فریم ریت (میزان فریم بر ثانیه) بسیار بالایی را در بازی های مدرن، حتی با تنظیمات گرافیکی بالا، ارائه دهد.
همچنین به دلیل کاهش تأخیر حافظه، شاهد روان تر اجرا شدن بازی ها خواهیم بود. با اینکه Ryzen 7 7800X3D در زمینه بازی های رایانه ای بی نظیر است، اما در برخی از نرم افزارهای کاربردی که نیاز به قدرت چند هسته ای بالایی دارند، ممکن است عملکرد آن به پای دیگر پردازنده های سری Ryzen 7 7000 نرسد. این موضوع به دلیل تعداد کمتر هسته های پردازشی (8 هسته) نسبت به برخی از مدل های دیگر این سری است.
 
Ryzen 7 7800X3D از سوکت AM5 پشتیبانی می کند که نسل جدید سوکت های پردازنده کمپانی AMD است. این سوکت قابلیت پشتیبانی از حافظه های رم DDR5 با فرکانس بالا و رابط PCI-Express 5.0 را فراهم می کند. همچنین، این پردازنده دارای یک کارت گرافیک مجتمع Radeon Graphics نیز هست که می تواند برای انجام امور سبک روزمره مورد استفاده قرار گیرد.
 
پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D

 

پردازنده Intel Pentium Gold G6400

 
پردازنده اینتل پنتيوم گلد G6400 یک پردازنده میان رده از نسل Coffee Lake شرکت اینتل است که در سال 2018 معرفی شد. این پردازنده دو هسته و چهار رشته دارد و با فرکانس پایه 3.2 گیگاهرتز و فرکانس بوست توربو 4.0 گیگاهرتز کار می کند. G6400 برای سیستم های کامپیوتری اداری و خانگی که نیاز به عملکرد مناسب برای کارهای روزمره مانند وب گردی، پردازش متن و ایمیل دارند، ایده آل است. در ادامه به بررسی دقیق تر ویژگی های این پردازنده می پردازیم: پردازنده Pentium Gold G6400 بر اساس معماری Coffee Lake ساخته شده است که نسبت به نسل قبلی خود، Kaby Lake، بهبودهایی را در IPC (دستورالعمل در هر ساعت) ارائه می دهد. این بهبود عملکرد به دلیل افزایش اندازه حافظه کش L1 و L2 و همچنین بهبودهای کلی در خط لوله پردازش است.
 
همانطور که اشاره شد، G6400 دارای دو هسته پردازشی و چهار رشته است. فناوری HyperThreading اینتل به هر هسته اجازه می دهد تا دو رشته را به طور همزمان پردازش کند، که می تواند عملکرد کلی را در برنامه هایی که از چند رشته استفاده می کنند بهبود بخشد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که دو هسته به اندازه پردازنده های چند هسته ای قدرتمند برای کارهای سنگین مانند ویرایش ویدیو یا بازی های با منابع زیاد مناسب نیستند.
 
فرکانس پایه G640 3.2 گیگاهرتز است، به این معنی که هسته ها در حالت عادی با این سرعت کار می کنند. با این حال، پردازنده همچنین از Turbo Boost 2.0 پشتیبانی می کند که به صورت پویا فرکانس هسته ها را تا 4.0 گیگاهرتز در صورت وجود حرارت کافی افزایش می دهد. این افزایش فرکانس می تواند عملکرد را در کارهای با بار کاری کوتاه مدت بهبود بخشد.
 
حافظه کش بخشی از حافظه داخلی پردازنده است که برای ذخیره داده ها و دستورالعمل هایی که به طور مکرر استفاده می شوند استفاده می شود. دسترسی به حافظه کش بسیار سریعتر از دسترسی به رم است، بنابراین وجود یک حافظه کش بزرگتر می تواند عملکرد کلی را بهبود بخشد. Pentium Gold G6400 دارای 4 مگابایت حافظه کش L3 است که برای یک پردازنده میان رده ظرفیت مناسبی است.
 
توان حرارتی (TDP) میزان گرمایی است که پردازنده در حین کار تولید می کند. TDP پردازنده Pentium Gold G6400 54 وات است که نسبتاً کم است. این بدان معناست که خنک کردن پردازنده با یک کولر CPU استاندارد آسان است. TDP پایین همچنین باعث مصرف انرژی کمتر می شود که برای سیستم های اداری و خانگی که برای مدت طولانی روشن هستند، مفید است.
این پردازنده  از مجموعه دستورالعمل های SSE 4.1، SSE 4.2 و AVX2 پشتیبانی می کند. این مجموعه دستورالعمل ها می توانند عملکرد برخی از برنامه ها، به ویژه برنامه های علمی و مهندسی را بهبود بخشند. پردازنده همچنین از فناوری Intel Virtualization Technology (VT-x) برای مجازی سازی سخت افزار پشتیبانی می کند که به شما امکان می دهد چندین سیستم عامل را به طور همزمان روی یک کامپیوتر اجرا کنید.
 
پردازنده Pentium Gold G6400 فاقد گرافیک مجتمع است، بنابراین برای نمایش خروجی ویدیو به یک کارت گرافیک مجزا نیاز دارید. این برای سیستم های اداری که معمولاً نیازی به گرافیک قدرتمند ندارند، مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر قصد دارید از سیستم خود برای بازی یا ویرایش ویدیو استفاده کنید، نیاز به خرید یک کارت گرافیک جداگانه خواهید داشت.
 
پردازنده Intel Pentium Gold G6400

 

پردازنده Intel Core i9-12900K

 
پردازنده پرچمدار اینتل Core i9-12900K از نسل دوازدهم آلدر لیک (Alder Lake) این کمپانی، یک غول تمام عیار در زمینه پردازش است. این CPU قدرتمند با معماری هیبریدی خود، ترکیبی از هسته های قدرتمند P-Core و هسته های کم مصرف E-Core را ارائه می دهد که جهشی در عملکرد برای طیف وسیعی از کاربرها به ارمغان می آورد.
 
Core i9-12900K از معماری هیبریدی بهره می برد که اولین مورد در دنیای پردازنده های دسکتاپ اینتل به شمار می رود. این CPU دارای 16 هسته است که از این تعداد، 8 هسته از نوع P-Core و 8 هسته دیگر از نوع E-Core هستند. هسته های P-Core بر اساس نسل جدید Golden Cove اینتل ساخته شده اند و عملکرد تک هسته ای فوق العاده ای را برای اجرای نرم افزارهای تک رشته ای سنگین و بازی های مدرن ارائه می دهند. هسته های E-Core کم مصرف تر بوده و بر پایه معماری Gracemont طراحی شده اند. این هسته ها برای اجرای وظایف پس زمینه و نرم افزارهای سبک مناسب هستند و در عین حال به افزایش کارایی کلی سیستم کمک می کنند.
 
Core i9-12900K از جدیدترین نسل حافظه رم DDR5 با سرعت بالا و تأخیر کمتر پشتیبانی می کند. این رم پهنای باند بیشتری را برای تبادل اطلاعات با پردازنده فراهم می کند که در نهایت منجر به بهبود عملکرد کلی سیستم خصوصا در نرم افزارهای وابسته به رم مانند ویرایش ویدیو و رندرینگ سه بعدی می شود. همچنین، پشتیبانی از رابط PCIe 5.0 امکان استفاده از کارت های گرافیک و SSDهای پرسرعت نسل جدید را فراهم می کند که تجربه ای به مراتب سریع تر را برای کاربر به همراه خواهد داشت.
 
پردازنده Core i9-12900K اینتل، قابلیت اورکلاکینگ را نیز در اختیار کاربران حرفه ای قرار می دهد. اورکلاک به معنای افزایش فرکانس کاری پردازنده است که می تواند منجر به بهبود قابل توجه عملکرد شود. مادربردهای Z690 اینتل با قابلیت های اورکلاکینگ پیشرفته همراه هستند و به کاربران امکان می دهند تا با تنظیمات دقیق، نهایت توان پردازشی را از Core i9-12900K استخراج کنند.
 
توان حرارتی پردازنده Core i9-12900K نسبت به نسل قبل افزایش یافته است. این موضوع اهمیت استفاده از سیستم خنک کننده قدرتمند را برای دستیابی به عملکرد پایدار و جلوگیری از Overheating پررنگ می کند. با این حال، اینتل فناوری های مدیریت توان پیشرفته ای را در این پردازنده تعبیه کرده است که به شکل هوشمندانه ای میزان مصرف انرژی را در سناریوهای مختلف کاری تنظیم می کند.
 
پردازنده Intel Core i9-12900K

 

پردازنده Ryzen 9 7950X

 
پردازنده پرچمدار AMD Ryzen 9 7950X از نسل جدید سری 7000 رایزن، گزینه ای ایده آل برای کاربران حرفه ای و گیمرهای پرشور است که به دنبال حداکثر عملکرد و قدرت پردازش برای اجرای نرم افزارهای سنگین و بازی های رده بالا هستند. این پردازنده با معماری Zen 4 و فناوری ساخت 5 نانومتری TSMC ساخته شده است که نوید عملکردی فوق العاده و کارایی ای بهینه را می دهد. Ryzen 9 7950X یک پردازنده 16 هسته ای و 32 رشته ای است.
این تعداد هسته و رشته تضمین کننده ی توانایی فوق العاده ی این پردازنده در اجرای همزمان چندین برنامه و بازی سنگین بدون افت فریم و کندی سیستم است. هسته های پرقدرت این پردازنده به راحتی از پسِ رندرینگ های پیچیده، شبیه سازی های علمی و محاسبات سنگین برمی آیند و رشته های پردازشی نیز با مدیریت هوشمندانه ی وظایف، اجرای روان و بدون لگ را برای نرم افزارهای چندوظیفه ای به ارمغان می آورند.
 
فرکانس پایه ی پردازنده Ryzen 9 7950X برابر با 4.5 گیگاهرتز است. این فرکانس، سرعت قابل توجهی را برای اجرای امور روزمره و نرم افزارهای سبک تا متوسط ارائه می دهد. اما توانایی واقعی این پردازنده با قابلیت Boost Clock آن مشخص می شود. فرکانس Boost این پردازنده می تواند تا 5.7 گیگاهرتز افزایش یابد که در اجرای بازی های سنگین و نرم افزارهای مهندسی و طراحی، عملکردی فوق العاده را تضمین می کند. حافظه ی کش نقش مهمی در سرعت پردازنده ایفا می کند.
Ryzen 9 7950X از 64 مگابایت حافظه ی کش L3 بهره می برد که دسترسی سریع به داده های پرکاربرد را فراهم می کند و باعث بهبود کلی عملکرد سیستم می شود. برخی از مدل های این پردازنده نیز با 80 مگابایت حافظه ی کش L3 ارائه می شوند که ظرفیت بیشتری را برای ذخیره ی داده در اختیار پردازنده قرار می دهد.
 
سوکت مورد استفاده در پردازنده Ryzen 9 7950X از نوع AM5 است. این سوکت جدید با مادربردهای نسل جدید سری 500 شرکت AMD سازگاری دارد. توجه داشته باشید که سوکت AM5 با سوکت های نسل های قبلی Ryzen سازگار نیست؛ بنابراین هنگام خرید این پردازنده، باید مادربردی با سوکت AM5 تهیه کنید.
یکی از ویژگی های کلیدی Ryzen 9 7950X قابلیت اورکلاک کردن آن است. اورکلاک به معنای افزایش فرکانس کاری پردازنده است که می تواند منجر به بهبود بیشتر عملکرد شود. با این حال، اورکلاک کردن نیازمند دانش فنی و استفاده از سیستم خنک کننده ی قدرتمند است؛ زیرا اورکلاک کردن موجب افزایش مصرف انرژی و گرمای تولیدی پردازنده می شود.
 
میزان توان حرارتی طراحی شده (TDP) برای پردازنده Ryzen 9 7950X برابر با 170 وات است. این مقدار نشان می دهد که سیستم خنک کننده ی پردازنده باید توانایی دفع 170 وات گرما را داشته باشد. با توجه به مصرف انرژی بالای این پردازنده، استفاده از سیستم خنک کننده ی مایع (Liquid Cooling) برای خنک نگه داشتن آن در شرایط اورکلاک یا اجرای طولانی مدت نرم افزارهای سنگین، ضروری است. Ryzen 9 7950X از حافظه ی رم DDR5 با حداکثر سرعت 5200 مگاهرتز پشتیبانی می کند. استفاده از حافظه ی رم DDR5 با سرعت بالا می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد کلی سیستم داشته باشد؛ به خصوص در نرم افزارهایی که به پهنای باند بالای حافظه ی رم وابسته هستند.
 
پردازنده Ryzen 9 7950X

 

پردازنده AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX

 
پردازنده AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX یک غول واقعی در دنیای پردازنده هاست. این تراشه پرچمدار که در سال 2020 عرضه شد، با 64 هسته و 128 رشته، قدرتی استثنائی برای اجرای نرم افزارهای سنگین و حرفه ای ارائه می دهد.  Ryzen Threadripper PRO 3995WX از معماری 7 نانومتری شرکت TSMC استفاده می کند. این فناوری ساخت کوچک تر، امکان جای گذاری ترانزیستورهای بیشتری را در همان فضای فیزیکی فراهم می کند و در نتیجه، عملکرد کلی پردازنده را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. به بیان دیگر، تراشه مذکور با بهره گیری از این فناوری، از تراکم هسته ای بسیار بالایی برخوردار است که آن را برای محاسبات پیچیده و سنگین، ایده آل می سازد.
 
همانطور که اشاره شد، Threadripper PRO 3995WX دارای 64 هسته و 128 رشته است. این تعداد بالای هسته و رشته به این معنی است که پردازنده می تواند همزمان روی چندین وظیفه سنگین، بدون افت محسوس عملکرد، کار کند. نرم افزارهای رندرینگ سه بعدی، ویرایش ویدیوهای با رزولوشن بالا، شبیه سازی های پیچیده و تحلیل های داده های حجیم، از جمله برنامه هایی هستند که می توانند به خوبی از توان پردازشی بالای این تراشه بهره مند شوند.
 
این پردازنده در حالت پایه با فرکانس 2.7 گیگاهرتز کار می کند؛ اما می تواند در صورت نیاز با استفاده از فناوری Turbo Boost شرکت AMD، تا فرکانس 4.2 گیگاهرتز نیز افزایش یابد. همچنین، کش L3 آن برابر با 256 مگابایت است که باعث می شود داده های مورد نیاز پردازنده با سرعت بیشتری در دسترس قرار گیرند و در نتیجه، سرعت کلی سیستم بهبود یابد. Threadripper PRO 3995WX از رم های DDR4 با پیکربندی هشت کاناله پشتیبانی می کند. این قابلیت به این معنی است که کاربر می تواند حافظه رم با پهنای باند بسیار بالا را روی سیستم خود نصب کند که در نهایت، سرعت انتقال اطلاعات بین رم و پردازنده را افزایش می دهد.
 
این پردازنده از جدیدترین استاندارد درگاه اتصال PCIe یعنی PCIe 4.0 پشتیبانی می کند. این درگاه، سرعت انتقال اطلاعات را نسبت به نسل قبلی خود، دو برابر می کند. به این ترتیب، کاربر می تواند از کارت های گرافیک و تجهیزات ذخیره سازی پرسرعت مبتنی بر PCIe 4.0 استفاده کند و از حداکثر توان عملیاتی آن ها بهره مند شود. توان حرارتی (TDP) پردازنده Ryzen Threadripper PRO 3995WX برابر با 280 وات است. این مقدار، نشان دهنده گرمای زیادی است که این تراشه در حین فعالیت تولید می کند. بنابراین، برای خنک نگه داشتن پردازنده و جلوگیری از آسیب دیدن آن، لازم است از یک سیستم خنک کننده مایع قدرتمند استفاده شود.
 
اگرچه مادربردهای سازگار با این پردازنده، امکان اورکلاک کردن را فراهم می کنند، اما قابلیت اورکلاکینگ Threadripper PRO 3995WX به صورت پیش فرض غیرفعال است. دلیل این امر، توان حرارتی بالای این تراشه است. اورکلاک کردن باعث افزایش فرکانس کاری پردازنده می شود که در نتیجه، گرمای بیشتری تولید خواهد شد. با توجه به توان حرارتی بالا ی این پردازنده در حالت عادی، اورکلاک کردن آن ممکن است به دمای غیرمجاز و آسیب دیدن تراشه منجر شود.
پردازنده های سری Ryzen Threadripper PRO از فناوری AMD PRO پشتیبانی می کنند. این فناوری مجموعه ای از ویژگی های امنیتی را ارائه می دهد که برای محافظت از سیستم در برابر بدافزارها و حملات سایبری طراحی شده اند. از جمله این ویژگی ها می توان به رمزگذاری کامل حافظه و یک پردازنده امن اختصاصی اشاره کرد.
 
پردازنده AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX

 

پردازنده Intel Core i7 11700K

 
پردازنده Core i7 11700K کمپانی اینتل، عضوی از نسل یازدهم با اسم رمز Rocket Lake-S است. این پردازنده در سال 2021 معرفی شد .Core i7 11700K بر پایه معماری 14 نانومتری ساخته شده است که نسبت به نسل گذشته (Comet Lake-S) هیچ بهبودی در لیتوگرافی نداشته است. این پردازنده از 8 هسته و 16 رشته بهره می برد که با فناوری Hyper-Threading اینتل توانایی مدیریت همزمان 16 رشته را دارد.
 
 فرکانس پایه ی این پردازنده 3.6 گیگاهرتز و فرکانس بوست آن می تواند تا 5 گیگاهرتز نیز برسد. Core i7 11700K دارای 16 مگابایت حافظه کش سطح سوم است که نسبت به نسل دهم تغییری نکرده است. اما نکته ی قابل توجه، افزایش تأخیر این کش از 43 سیکل به 51 سیکل است که می تواند بر عملکرد پردازنده تأثیر منفی بگذارد. این پردازنده از حافظه های رم DDR4 با حداکثر فرکانس 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند. البته با اعمال تنظیمات XMP می توان از رم های با فرکانس بالاتر نیز استفاده کرد، اما پایداری سیستم تضمین نمی شود.
 
سوکت مورد نیاز برای استفاده از Core i7 11700K، LGA1200 می باشد. این سوکت با چیپ ست های سری 500 اینتل سازگار است. توجه داشته باشید که برای بهره مندی از حداکثر توانایی این پردازنده، استفاده از مادربردهای Z590 اینتل توصیه می شود. یکی از نقاط ضعف قابل توجه Core i7 11700K، مصرف انرژی بالای آن است. این پردازنده در حالت عادی توان 125 وات مصرف می کند و در صورت اورکلاک، این میزان می تواند به شکل قابل توجهی افزایش یابد. همچنین، گزارش های منتشر شده حاکی از دمای بالای این پردازنده تحت فشار کاری سنگین است که استفاده از یک سیستم خنک کننده مایع قدرتمند را ضروری می کند.
 
پردازنده Intel Core i7 11700K

 

پردازنده AMD Ryzen 5 5600G

 
پردازنده های سری Ryzen 5000 شرکت AMD، انقلابی در عرصه پردازنده های میان رده ایجاد کردند. Ryzen 5 5600G نیز یکی از اعضای قدرتمند این خانواده به شمار می رود که با داشتن هسته های پرقدرت، توان گرافیکی قابل قبول و قیمت مناسب، به گزینه ای ایده آل برای طیف وسیعی از کاربران تبدیل شده است.  Ryzen 5 5600G بر پایه معماری Zen 3 کمپانی AMD طراحی شده است.
این معماری نسبت به نسل قبلی خود، یعنی Zen 2، بهبودهای قابل توجهی را در زمینه IPC (دستورالعمل بر چرخه) ارائه می دهد. به بیان ساده، هسته های Zen 3 با حفظ فرکانس کاری مشابه، قادر به انجام دستورات بیشتری در هر چرخه هستند که نتیجه نهایی آن، افزایش قابل توجه کارایی پردازنده است. از سوی دیگر، استفاده از فرآیند ساخت 7 نانومتری TSMC در این پردازنده، ضمن کاهش مصرف انرژی، موجب افزایش تراکم ترانزیستورها و در نتیجه، بهبود عملکرد کلی شده است.
 
Ryzen 5 5600G از یک پیکربندی 6 هسته ای و 12 رشته ای بهره می برد. این بدان معناست که پردازنده مذکور قادر به اجرای همزمان 12 رشته پردازشی است که برای اجرای نرم افزارهای چندوظيفگی و برخی از بازی های مدرن که از هسته های بیشتر به خوبی استفاده می کنند، بسیار مناسب است. فرکانس پایه Ryzen 5 5600G برابر با 3.9 گیگاهرتز است. این فرکانس در حالت Boost می تواند تا 4.4 گیگاهرتز نیز افزایش یابد. البته ناچار به ذکر هستیم که دستیابی به فرکانس Boost به عوامل مختلفی همچون خنک کننده پردازنده و مادربرد وابسته است.
 
توان حرارتی پردازنده بیانگر میزان گرمای تولید شده توسط آن است که بر حسب وات سنجیده می شود. توان حرارتی پایین تر، به معنای خنک کننده ساده تر و مصرف انرژی کمتر است. TDP پردازنده Ryzen 5 5600G تنها 65 وات بوده که آن را به گزینه مناسبی برای سیستم های کامپیوتری کوچک (Mini ITX) تبدیل می کند. یکی از ویژگی های جذاب Ryzen 5 5600G قابلیت اورکلاکینگ آن است.
اورکلاک به معنای افزایش فرکانس کاری پردازنده است که می تواند منجر به بهبود کارایی کلی سیستم شود. با این حال، اورکلاکینگ نیازمند مادربردی است که از این قابلیت پشتیبانی کند و همچنین، می بایست سیستم خنک کننده کارآمدی برای دفع حرارت ناشی از افزایش فرکانس در اختیار داشته باشید.
 
برخلاف بسیاری از پردازنده های میان رده اینتل، Ryzen 5 5600G از یک کارت گرافیک مجتمع با نام Radeon بهره می برد. این کارت گرافیک برای اجرای نرم افزارهای روزمره و حتی برخی از بازی های سبک با تنظیمات گرافیکی پایین مناسب است. البته اگر قصد اجرای بازی های سنگین یا امور گرافیکی حرفه ای را دارید، تهیه یک کارت گرافیک مجزا الزامی خواهد بود.
 پردازنده Ryzen 5 5600G از دو سطح کش L3 و L2 بهره می برد. کش حافظه ای با سرعت بسیار بالا است که وظیفه نگهداری داده های پراستفاده پردازنده را بر عهده دارد. وجود کش سبب می شود تا پردازنده به جای مراجعه به حافظه اصلی (RAM) که کندتر است، بتواند به سرعت به داده های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. کش L3 در این پردازنده ظرفیتی معادل 16 مگابایت دارد.
 
Ryzen 5 5600G از حافظه های رم DDR4 با حداکثر فرکانس 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند. نوع و سرعت حافظه رم بر روی کارایی کلی سیستم تاثیرگذار است. بنابراین، انتخاب حافظه رم مناسب می تواند به بهبود عملکرد پردازنده کمک کند.
 
پردازنده AMD Ryzen 5 5600G

 

نتیجه گیری

 
انتخاب پردازنده مناسب برای گیمینگ، به عوامل مختلفی از جمله بودجه، نیاز و نوع بازی هایی که انجام می دهید، بستگی دارد. در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی بهترین پردازنده های گیمینگ در رده های مختلف بپردازیم تا با اطلاعات کامل، بتوانید بهترین انتخاب را برای سیستم خود داشته باشید.
 
بیشتر بخوانید:

 

پردازنده چیست


اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت