علت شارژ نشدن پاور بانک چیست؟ چرا پاور بانک من کار نمی کند؟

  • تاریخ انتشار:۰۷ آبان ۱۴۰۱
  • تاریخ به روز رسانی:۱۷ بهمن ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۴۹۴
علت شارژ نشدن پاور بانک چیست؟ چرا پاور بانک من کار نمی کند؟
پاوربانک‌ ها هم مثل دیگر وسایل احتمال دارد خراب شوند. شارژر های همراه اکثراً به خاطر استفاده اشتباه از آنها خراب می شوند. البته بعضی پاور بانکهای فیک ممکن است در زمان کوتاهی بدون علت مشخصی خراب شوند و از کار بیفتند. این محصولات هم قواعد و ساختار خاص خود را دارند، احتمال دارد با کوچکترین اشتباهی به آنها صدمه وارد شود. باید هر چند وقت یکبار تست سلامت گوشی را انجام دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید. به هر حال به خاطر عوامل متعدد و حتی پیر شدن پاور بانک‌ احتمال خراب شدن آن وجود دارد.
 

علل خرابی پاور بانک‌


رعایت نکات و اصول استفاده از پاور بانک‌ خیلی سخت نیست، با کمی دقت میتوان از خرابی زود هنگام آن جلوگیری کرد. در این قسمت از مقاله تعدادی از علل خرابی پاور بانک‌ ها را بیان خواهیم کرد. این علل عبارتند از:
  • بالا یا پایین آمدن دما
  • استفاده خیلی کم
  • نفوذ آب و رطوبت
  • ضربه خوردن
  • تلاش برای ارتقای ظرفیت


بالا یا پایین آمدن دما


در ساختار پاور بانک‌ ها باتری ‌های لیتیومی به کار رفته است. این باتری ‌ها نباید در دماهای خیلی پایین یا بالا قرار بگیرند، همیشه باید در دمای معمولی باشند. در صورت بالا و پایین شدن دمای محیط آنها دچار آسیب خواهند شد و به احتمال زیاد باد می کنند. این افزایش و کاهش دمای محیط پاور بانک باعث کاهش عمر باتری خواهد شد.

استفاده خیلی کم


پاور بانک‌ نباید مدت زمان زیادی بدون شارژ بماند. باید حتماً آن را چند وقت یکبار شارژ و تخلیه کنید. اگر مدت زیادی آن را بدون شارژ رها کنید، باتری آن کیفیت خود را از دست می دهد و ظرفیت شارژ اولیه آن نیز کاهش پیدا می کند.

نفوذ آب و رطوبت

بعضی از پاور بانک‌ ها در برابر آب مقاوم هستند، ولی اکثریت آنها در برابر رطوبت و آب هیچ مقاومتی ندارند. بهتر است در محیط های خشک نگهداری شوند، چون رطوبت آنها را از کار می اندازد.

ضربه خوردن

وارد شدن ضربه یا افتادن از ارتفاع، باعث صدمه به بدنه و محفظه پاور بانک‌ و اختلال در مدارهای داخلی آن می شود. ممکن است باتری هم از کار بیفتد.

استفاده خیلی زیاد

شارژ کردن زیاد از حد پاور بانک‌ باعث خراب شدن آن می شود. اگر شارژر های همراه را برای مدت زیادی در شارژ بگذارید، احتمال دارد باتری داغ شود و آسیب ببیند. اگر پاور بانک را شارژ کنید ولی آن را مدت زیادی به همان حالت بگذارید، آن را تخلیه نکنید ظرفیت خود را از دست می دهد.

تلاش برای ارتقای ظرفیت

پاور بانک‌ مثل کامپیوتر نیست که بتوان آن را ارتقا داد. هر پاور بانک‌ قطعات خاص خود را دارد، احتمال دارد ظرفیت ارتقا نداشته باشد. دست کاری شارژر های همراه برای ارتقا دادن آن ها، احتمال دارد به منفجر شدنشان ختم شود. 


مطالعه بیشتر: پاور بانک چیست؟

پاور بانک
 

شارژ نشدن پاور بانک‌

شارژ نشدن پاور بانک‌ دلایل خیلی زیادی ممکن است داشته باشد. اول از همه باید کابل را مورد بررسی قرار داد، بعد پریز برق را باید امتحان کرد. اگر این دو عامل مشکلی نداشتند مطمئنا ایراد از داخل پاور بانک است، بیشترین احتمال روی خرابی باتری است. اگر چراغ های ال ای دی پاور بانک‌ هنگام اتصال به برق خاموش هستند، حتما باتری خراب شده است.

شارژ نشدن گوشی توسط پاور بانک‌

اینکه پاور بانک‌ نتواند یک گوشی را شارژ کند، چند دلیل می تواند داشته باشد. بعضی از این دلایل را در پایین ذکر کرده ایم.

  • معیوب بودن پورت یو اس بی: احتمال اینکه ارتباط بین کابل شارژ و پورت USB به مشکل بخورد بسیار زیاد است. اگر با تکان دادن کابل گوشی شروع به شارژ شدن کرد، پس پورت شارژر و سیم دچار مشکل هستند. اگر با تکان دادن سیم مشکل حل نشد، پس ایراد از پورت داخلی پاور بانک‌ است.  

  • کثیف بودن پورت USBپرز لباس ها، گرد و غبار و هر چیزی ممکن است باعث کثیف شدن پورت USB پاور بانک‌ شود. این آلودگی ها به مرور کار پاور بانک‌ را دچار اختلال می کنند. میتوان پورت را با گوش پاک کن یا یک خلال دندان پاک کرد.

  • آسیب دیدگی کابل شارژ: یکی از علت های رایج که پاور بانک‌ گوشی را شارژ نمی کند، آسیب دیدگی کابل شارژ است. برای اطمینان از سالم بودن کابل، می توانید از یک کابل دیگر برای امتحان استفاده کنید. اگر مشکل از کابل بود باید در اسرع وقت آن را عوض کنید. سیم های آسیب دیده باعث ایجاد نوسانات برق می شود و خطرناک است.

  • آسیب دیدگی آداپتور برق: با وجود مقاوم بودن آداپتور ها باز هم احتمال آسیب دیدگی آن ها هست. آداپتور معمولاً به خاطر نوسانات برق و یا فشار نامناسب برق آسیب می بیند. اگر فشار برق نامناسب است، میتوانید از پورت دیگر پاور بانک‌ استفاده کنید که با فشار برق سازگار باشد.

  • نفوذ آب به داخل پورت: اگر تحت شرایط خاصی آب یا هر چیزی به داخل پاور بانک‌ نفوذ کند و پورت های آن کثیف شود، معمولاً خشک شدن کامل آن چندین روز زمان میخواهد. احتمال دارد آب به داخل نفوذ کرده و صدمات زیادی به پاور بانک وارد کرده باشد. تازه بعد از چند روز که خشک شود صدمات مشخص می شوند.شارژ نشدن پاور بانک‌: اگر پاور بانک‌ به درستی شارژ نشده باشد، قطعاً نمی تواند گوشی را شارژ کند. چراغ های ال ای دی نشان دهنده شارژ پاور بانک است. اگر این چراغ ها خاموش یا کم نور هستند، یعنی پاور بانک شارژ نشده است.

روشن نشدن پاور بانک‌

بعضی مواقع پیش می آید که پاوربانک‌ کاملاً شارژ می شود و چراغ های ال ای دی هم شارژ بودن آن را نشان می دهند. با اینکه شارژ کامل می شود، اما بعد از خارج کردن از شارژ دیگر روشن نمی شود. روشن نشدن پاور بانک در اینطور موقعیتی معمولاً دو علت دارد، یا مدار برد خراب شده یا دکمه شارژر از کار افتاده است.

خالی شدن شارژ پاور بانک

خالی شدن شارژ پاوربانک‌ به دو علت انجام می شود. علت اول این است که احتمال دارد بخشی از مدار و اتصالات داخلی پاور بانک جریان بالایی را بکشد. علت دوم مربوط به عمر باتری است، به احتمال زیاد عمر باتری تمام شده یا باتری خراب شده است. اگر از پاور بانک به خوبی نگهداری نکنید و اصول شارژ کردن آن را رعایت نکنید، عمر آن کم می شود. عمر باتری در حالت معمولی ۲ تا ۳ سال می باشد، اما اگر خوب از آن نگهداری کنید ۵ یا بیشتر هم برای شما کار می کند. رفع مشکلات مربوط به خالی شدن شارژ پاور بانک را باید به تعمیرکار سپرد. 

خاموش شدن ناگهانی پاور بانک‌

خاموش شدن ناگهانی پاوربانک‌ نشانه ای از خراب شدن پاور بانک‌ است. حالا دیگر اینکه این خراب شدن مربوط به کدام بخش از پاور بانک است، به این سادگی قابل تشخیص نیست. بیشتر این خاموش شدن ها مربوط به باتری است. احتمال دارد باتری به دلایلی که در بالا ذکر کردیم شارژ خالی کند و پاور بانک خاموش شود.

دیر شارژ شدن پاور بانک

سرعت شارژ شدن هر پاوربانک‌ بستگی به خصوصیات آن دارد. معمولاً شارژر های همراه که قیمت بالاتری دارند، سرعت شارژ بالا جزو خصوصیات اصلی آنها است. مدل های گران قیمت سرعت بیشتری در شارژ شدن دارند‌. اما اگر شارژر شما قبلاً سرعت بالایی داشته حالا سرعتش پایین آمده، حتماً کابل و آداپتور را عوض کنید.  ‌

ضربه و ترک خوردن پاور بانک‌

ضربه وارد شدن به پاوربانک‌ باعث می شود کیفیت و کارایی آن پایین بیاید. ضربه علاوه بر بدنه بلکه به باتری و مدارهای داخلی پاور بانک هم صدمه میزند. اگر مایل به داشتن پاور بانکی با طول عمر و کیفیت بالا هستید، حتماً در برابر ضربه، نفوذ آب و تغییرات دما از آن مراقبت کنید. اکثر پاور بانک ها هیچ گونه مقاومتی در مقابل ضربه و رطوبت ندارند، اگر مراقب آن ها نباشید آسیب هایی که می‌ بینند قابل تعمیر نیستند.
 

داغ شدن پاور بانک
 

داغ شدن پاور بانک‌

پاوربانک‌ هایی که از لحاظ کیفیت در درجه های پایین قرار دارند، معمولاً اگر در شارژ بمانند بعد از کامل شارژ شدن، داغ می شوند. اگر این نوع پاور بانک ها هنگام شارژ شدن در معرض نور خورشید قرار بگیرند، آسیب زیادی می بینند. برای جلوگیری از داغ شدن پاور بانک باید بعد از شارژ کامل آن را از پریز برق جدا کنید

تست سلامت پاور بانک‌

برای اینکه از سلامت پاوربانک‌ مطمئن شوید باید آن را به برق متصل کنید. بعد از اتصال، به همه قسمت‌ های آن توجه نمایید و از کار کردن آن ها اطمینان پیدا کنید. باید به پورت ها، چراغ های ال ای دی و تمام اتصالات توجه کنید. مدت زمانی که پاور بانک‌ شارژ می شود و مدت زمانی که گوشی را شارژ می کند، را به یاد داشته باشید و آن را در سایت مادر سرچ کنید. اگر زمان شارژ با سایت یکی بود پس پاور بانک سالم می باشد. پاور بانک ها مخصوصاً مدل های شیائومی باید بتوانند در حین شارژ شدن یک گوشی را هم شارژ کنند، در غیر این صورت سالم نیستند.  یک گزینه دیگر برای امتحان پاور بانک میزان ظرفیت واقعی آن است. اگر طبق ظرفیت واقعی یک پاوربانک‌ باید یک گوشی را سه بار شارژ کند، ولی نتواند پس این پاور بانک مشکل دارد. اگر ظرفیت شارژ دهی پاور بانک از ظرفیت واقعی خود پایین تر باشد، نشانه خراب بودن آن است.

تعمیر پاور بانک‌


بیشترین خرابی های پاوربانک‌ ها در کابل و آداپتور است که قابل تعویض می باشند. خارج از کابل و آداپتور، پاور بانک ها احتمال دارد به خاطر مشکل در مدار و یا ایراد در باتری خراب شوند. اگر باتری خراب شود که یکی از نشانه های آن باد کردن است، می توان آن را تعویض کرد. اما اگر خرابی از مدار باشد احتمال دارد قابل تعمیر نباشد. مشکلاتی مثل شارژ نکردن یا دیر شارژ کردن، خرابی پاور آی سیو و بعضی ایرادات دیگر با تعمیرات درست می شوند.


طول عمر پاور بانک‌ معمولاً چقدر است


ها اندک است بیشتر آنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ چرخه شارژ را می ‌گذرانند. سومین عامل در تعیین ماندگاری پاور بانک، سن آن می باشد. هر چه این شارژر های همراه، قدیمی تر باشند خود به خود کارایی باتری آنها کمتر می شود و عمر آنها به پایان می رسد.پاور بانک های با کیفیت بیشتر از ۱۰۰۰ بار چرخه شارژ را تحمل می کنند، اما تعداد این پاور بانک‌

زمانی که هر پاوربانک‌ عمر می کند به خیلی عوامل بستگی دارد. حالت نرمال، یک پاور بانک نزدیک به ۲۰۰ بار شارژ و تخلیه شدن عمر می کند. پاور بانک نباید بدون استفاده بماند، بهتر است که هرچند روز یکبار آن را شارژ کنید و از آن استفاده کنید. پس یکی از عوامل تعیین کننده عمر هر پاور بانک میزان استفاده از آن است. پاور بانک نه باید بی استفاده باشد نه بیش از حد از آن استفاده کرد. عامل دیگر در تعیین عمر و ماندگاری پاور بانک کیفیت آن است. هر چه کیفیت محصول بالاتر باشد مطمئنا طول عمر آن هم بالاتر خواهد بود.


چگونه از خرابی پاور بانک‌ جلوگیری کنیم

استفاده از پاوربانک‌ قاعده و اصولی دارد که رعایت آنها در ماندگاری و سالم بودن پاور بانک ها تاثیر بسزایی دارد. برای سالم حفظ کردن پاور بانک و ماندگاری بیشتر آن باید به بعضی از نکات خیلی توجه کرد. این نکات عبارتند از:

  • نکته اول: اگر پاور بانک‌ را بیش از حد در شارژ بگذارید برای آن ضرر دارد و به باتری آسیب وارد می کند. یک پاور بانک در حالت حداکثری باید ۸۰ درصد شارژ داشته باشد و در حالت حداقلی ۲۰ درصد. با رعایت این حداکثر و حداقل شارژ علاوه بر خراب نشدن، پاور بانک‌ ماندگاری بیشتری هم خواهد داشت.

  • نکته دوم: از قرار دادن اشیاء فلزی کنار مدار یا نزدیک ورودی پورت پاور بانک‌ خودداری کنید، چون احتمال منفجر شدن پاور بانک را بالا می برد.

  • نکته سوم: نور خورشید به خاطر گرمای زیادی که دارد به پاور بانک‌ ها آسیب می زند، هیچ وقت پاور بانک را زیر نور خورشید نگذارید. بهترین دما برای قرار دادن این وسیله دمای اتاق ۲۵ درجه است. 

  • نکته چهارم: اندازه ظرفیت پاور بانک‌ از آن کار بکشید، هیچ وقت وسیله ای که با ظرفیت پاور سازگار نیست به آن وصل نکنید، چون باعث وارد شدن آسیب به مدارهای آن می شود.

  • نکته پنجم: وارد شدن ضربه، افتادن از ارتفاع، نفوذ آب و رطوبت، همه این عوامل برای پاور بانک‌ ها حکم پایان عمر را دارند. هر کدام از این عوامل به تنهایی می توانند پاور بانک را از کار بیندازند. 

نتیجه گیری

بیشترین علل خرابی پاور بانک‌ ها سهل انگاری افراد است. بعضی از افراد با درست شارژ نکردن، وارد کردن ضربه به پاور بانک و خیلی کارهای دیگر باعث خراب شدن آن می شوند. می توان با رعایت نکات و اصول ساده ای که در مقاله برای نگهداری از پاور بانک بیان کردیم، طول عمر آن را بالا برد. قبل از هر مسافرت حتماً از سلامت پاور بانک خود‌ مطمئن شوید.

مطالب مرتبط:

علت شارژ نکردن پاور بانک
بهترین پاور بانک
راهنمای خرید پاور بانک‌‌
پاور بانک‌ چیست ؟
ظرفیت پاور بانک چیست؟
بهترین پاور بانک شیائومی
شارژ اولیه پاور بانک

پاوربانک وایرلس
پاوربانک خورشیدی
پاور بانک 10000
پاور بانک شیائومی 20000
پاور بانک شیائومی 10000
پاور بانک 20000
پاور بانک لپ تاپ
پاور بانک 50000
پاور بانک فست شارژ
پاور بانک جیبی
پاور بانک 40000
پاور بانک 15000


 


  • power bank
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت