ظرفیت پاور بانک چیست؟ ظرفیت اسمی و واقعی پاوربانک چه تفاوتی دارند؟

  • تاریخ انتشار:۰۲ آبان ۱۴۰۱
  • تاریخ به روز رسانی:۲۱ مرداد ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۲۱۰
ظرفیت پاور بانک چیست؟ ظرفیت اسمی و واقعی پاوربانک چه تفاوتی دارند؟

ظرفیت پاور بانک چیست؟

یکی از اساسی ترین و پر اهمیت ترین ویژگی ها در انتخاب پاو ربانک‌ جهت خرید و استفاده از آن، ظرفیت است. ظرفیت در واقع نشان دهنده حداکثر شارژی است که  یک پاور بانک میتواند به وسایل هوشمند بدهد. واحد تعیین ظرفیت میلی آمپر ساعت است که با حروف اختصاری mAh نشان داده می شود. ظرفیت هر پاور بانک باید در پایین ترین حالت ممکن دو برابر ظرفیت باتری دستگاهی که قرار است شارژش کند، باشد. در این صورت می تواند دستگاه را حداقل یک بار کاملاً شارژ کند. مثلاً اگر گوشی شما ظرفیت ۲۰۰۰ آمپر ساعت دارد، باید پاور بانکی برای آن تهیه نمایید که حداقل mAh ۶۰۰۰  ظرفیت داشته باشد. اگر زیاد به مسافرت می روید و در کل زیاد به پریز برق دسترسی ندارید، باید پاوربانکی با ظرفیت بالا خریداری کنید. هر چند ظرفیت بالا، خود به خود مدت زمانی که برای شارژ کردن پاور مصرف می شود را هم بالا می برد.

با افزایش ظرفیت پاوربانک‌ ، وزن و ابعاد آن هم اضافه می شوند و همچنین قیمت آن هم بیشتر خواهد شد. درست است برای صرفه جویی در زمان می توان پاور را در شارژ گذاشت و در همان حین گوشی را هم به آن وصل کرد تا شارژ شود، ولی این روش توصیه نمی شود. این روش امکان دارد ماندگاری باتری پاور بانک را پایین بیاورد. این نکته را هم باید بدانید که ظرفیت مد نظر برای پاور ظرفیت واقعی آن است. عددهای درج شده روی پاو ربانک‌ ها میزان ظرفیت اسمی پاور را نشان می دهند، ولی ظرفیت واقعی همیشه کمتر از ظرفیت اسمی آن خواهد بود.
 

ظرفیت واقعی پاور بانک‌ چیست

ظرفیت واقعی پاوربانک‌ چیست و چه تفاوتی با ظرفیت اسمی پاور بانک دارد؟ در واقع همان میزان قدرت واقعی آن در شارژ کردن وسایلی مثل گوشی، می باشد. این ظرفیت تعداد دفعاتی که دقیق یک پاو ربانک‌ می تواند گوشی را شارژ کند نشان می دهد. ظرفیت واقعی هر شارژر همراه به کیفیت قطعات آن وابسته می باشد. این ظرفیت با ظرفیت اسمی فرق می کند و میزانش کمتر از آن می باشد
 

ظرفیت اسمی پاور بانک‌ چیست

ظرفیتی که روی بدنه پاوربانک‌ نوشته می شود، ظرفیت اسمی آن می باشد. این ظرفیت قدرت واقعی شارژر را نشان نمی دهد و فقط ظرفیت باتری داخلی پاور بانک را نمایش می دهد. این ظرفیت توسط شرکت سازنده آن تعیین و درج می شود. خریدار باید هنگام خرید، ظرفیت واقعی پاور بانک را در نظر بگیرد.
 
 

میلی آمپر پاور بانک‌ چیست

میلی آمپر ساعت پاوربانک‌ واحدی می باشد برای بررسی و سنجش ظرفیت باتری. هر چه میلی آمپر بیشتر باشد، نشان دهنده ظرفیت بالاتر شارژر همراه است. این مقیاس نشان می دهد که هر شارژر همراه چه مدت میتواند برای شما کار کند. میلی آمپر ساعت با حروف اختصاری  mAh به عنوان مقیاس مدت زمان شارژ کنندگی هر پاور بانک، نمایش داده می شود.
 

انواع ظرفیت پاوربانک

انواع پاور بانک‌ ها دارای دو نوع ظرفیت می باشند. انواع ظرفیت شارژر های همراه عبارتند از: ظرفیت اسمی و واقعی که تعیین کننده قدرت شارژ کنندگی آن ها نیز می باشند. ظرفیتی که روی بدنه یا جعبه پاور بانک قرار دارد ظرفیت اسمی آن می باشد، افرادی که با این ظرفیت آشنایی ندارند آن را به جای ظرفیت واقعی می گیرند. در واقع این ظرفیت اسمی، بدون در نظر گرفتن اتلاف انرژی ای است که حین شارژ شدن انجام می شود. چون وقتی گوشی را به پاور وصل میکنید، گوشی داغ شده و مقداری از انرژی پاور به صورت گرما اتلاف می شود.  ظرفیت اسمی همیشه مقداری از ظرفیت واقعی بیشتر است. ظرفیت واقعی معمولاً دو سوم ظرفیت اسمی است. مثلاً یک پاوربانک‌ که ۲۰۰۰۰ ظرفیت روی آن نوشته شده است، دارای ظرفیت اسمی ۲۰۰۰۰ و ظرفیت واقعی ۱۳۲۰۰ می باشد. پاور بانک‌ ها ظرفیت های متفاوتی دارند و هر کدام از آنها توانایی شارژ حداقل یک گوشی را دارند.
 
 

بالاترین ظرفیت پاور بانک

پاور بانک‌ ها با توجه به استفاده ای که دارند، دارای ظرفیت های مختلفی می باشند. معمولاً این وسایل را قابل حمل می سازند، تا بتوان از آنها در مکان هایی که پریز برق در دسترس نیست یا در مسافرت ها استفاده کرد. بالاترین ظرفیت متعلق به پاوربانکی بسیار بزرگ در اندازه میز بیلیارد است. این شارژر همراه دارای وزن و ضخامت زیادی می باشد. البته ناگفته نماند که این شارژر همراه، هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. ظرفیت این پاوربانک‌ حدوداً mAh ۲۷,۰۰۰,۰۰۰  می باشد. این شارژر همراه عظیم از پلاستیک و آلومینیوم ساخته شده است و با آن میتوان گوشی، لپ تاپ، اسکوتر و حتی باتری ماشین را هم شارژ کرد. ولتاژ این شارژر همراه برابر با ولتاژ برق شهری و در حدود ۲۲۰ ولت می باشد. این شارژر همراه بسیار بزرگ است و به سادگی قابل حمل نیست‌، حتی اگر هم قابل حمل باشد باز هم با مشکلات ایمنی همراه خواهد بود. مثلاً اگر حرارت بالایی به آن برسد احتمال دارد منفجر شود.
 


پاوربانک‌ چگونه کار می کند؟

پاور بانک‌ برای شارژ شدن سوکت ورودی و برای شارژ کردن سوکت خروجی دارد. میتوان با استفاده از آداپتور پاور بانک را سریعتر شارژ کرد، اما از سایر وسایل مثل کامپیوتر هم میتوان برای شارژ کردن آن استفاده کرد. برای شارژ شدن گوشی یا سایر وسایل هوشمند باید USB را به سوکت خروجی پاور بانک‌ و وسیله ای که میخواهید شارژ کنید، متصل کنید. بعضی شارژر های همراه با استفاده از دکمه روشن و خاموش می شوند.

 

یک پاور بانک‌ چند بار گوشی را شارژ می کند؟

برای تعیین نیروی باتری میتوان از واحد‌های وات بر ساعت یا مگاوات بر ساعت استفاده نمود. بنابراین، پاور بانک‌ ها با ظرفیت mAh  ۲۰0۰۰ ، در واقع ۲۰۰۰۰ میلی ‌آمپر در ولتاژ 3.7 ظرفیت دارند. نیروی کامل در این شارژرها از طریق این فرمول محاسبه می شود. یعنی ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۷۴۰۰۰ نیرو دارد.  ۷۴۰۰۰ = ۲۰۰۰۰ × 3.7
مقداری از انرژی صرف مقاومت کابل شارژ ها می شود و مقداری هم به شکل گرما از بین می رود. جلوگیری از این اتلاف انرژی ها محال می باشد و همیشه مقداری از انرژی تلف خواهد شد. عوامل مختلفی مثل: دما و مواد شیمیایی داخل پاور بانک‌ کارکرد شارژر های همراه را تغییر می دهند. باید همیشه ۹۰ درصد از ظرفیت را برای میزان شارژ دهی پاور بانک‌ ها در نظر گرفت و ده درصد هم برای اتلاف انرژی. با دانستن اطلاعاتی که در بالا بیان کردیم می توانید تعداد دفعات شارژ شدن گوشی توسط هر پاور بانک را مشخص کنید. دفعات شارژ شدن گوشی توسط پاور بانک ها متفاوت می باشد. تعداد دفعات شارژ علاوه بر ظرفیت شارژر همراه به ظرفیت باتری گوشی هم مرتبط است.
 

پاوربانک‌ ۱۰۰۰۰چند بار شارژ میکند؟

پاوربانک‌ با ظرفیت 10000 در درجه متوسط قرار دارد و اکثر مدل های گوشی را در کمترین حالت ممکن یک بار شارژ می کند. این شارژر های همراه سبک و کوچک هستند و طرفداران زیادی به خاطر قابلیت حمل بالایشان دارند. همانطور که در بالا ذکر کردیم ولتاژ باتری پاوربانک‌ با ولتاژی که گوشی را شارژ میکند، برابر نیست و یک شارژر ۱۰۰۰۰ نمی توانید یک گوشی با باتری ۱۰۰۰۰ را کاملاً شارژ کند. یک پاور بانک ۱۰۰۰۰ یک گوشی با ظرفیت باتری ۶۵۰۰ را میتواند به طور کامل شارژ نماید. حداکثر و حداقل تعداد شارژ انواع مدلهای گوشی، با پاور بانک‌ ۱۰۰۰۰ را در ادامه مقاله ذکر کرده ایم.


۱– گوشی آنر مدل Play 3e و آنر S8 2020  به اندازه 2 بار شارژ، کمترین تعداد شارژ و گوشی آنر مدل Play5 5G به اندازه 7 بار شارژ بیشترین تعداد شارژ با پاور بانک ۱۰۰۰۰ در این برند را دارند.
۲– گوشی مدل هواوی nova 5 به تعداد 9 بار و هواوی Y6p به اندازه 3 بار شارژ به بیشترین و کمترین تعداد شارژ در این برند با پاور بانک ۱۰۰۰۰ معروف شده اند.
۳– پاوربانک‌ ۱۰۰۰۰ گوشی شیائومی  Mi 9T Pro  و Redmi Note 8 2021 را ۶ بار و مدل شیائومی Poco X3 را فقط یکبار شارژ می کند.
۴– گوشی Galaxy A60 را 8 بار می توان با پاوربانک‌ ۱۰۰۰۰ شارژ کرد، ولی گوشی مدل Galaxy Z Flip حتی یکبار هم به طور کامل با این شارژر همراه شارژ نمی شود.
۵– گوشی iPhone 12 Pro Max با پاور بانک ۱۰۰۰۰، ۸ بار شارژ می شود و گوشی iPhone 13 Promax  هم ۵/۱ بار قابل شارژ شدن است.
در کل، گوشی های مدل آیفون حداقل یکبار با پاور بانک‌ ۱۰۰۰۰ شارژ می شوند. این میزان شارژ بستگی به میزان ظرفیت باتری گوشی ها هم دارد، که در مدلهای مختلف گوشی ها متفاوت هستند.
 

چگونه پاور بانک‌ انتخاب کنیم ؟

شما باید پاوربانکی را انتخاب کنید که با گوشی ها و وسایل آن مناسب باشد. پاور بانک‌ شما باید با احتیاجات شما هماهنگ باشد و مهم نیست که با پاور بانک دیگران فرق کند. در خرید پاور بانک باید به خیلی از نکات توجه کنید، تا بتوانید یک وسیله درست و به صرفه خریداری کنید. شما باید به ظرفیت پاور، ظرفیت گوشی و هر وسیله هوشمند دیگر که قصد خرید شارژر برای آن دارید، تعداد پورت ها و شکل و ساختار آن توجه نمایید. بعضی از این نکاتی که باید در خرید پاور بانک‌ به آن ها توجه کنید، عبارتند از؛
 
  • ظرفیت اسمی

ظرفیت اسمی را شرکت سازنده پاور بانک‌ تعیین و روی بدنه آن درج می کند. این ظرفیت با واحد mAh شناخته شده است. در بازار ایران انواع پاور بانک ها با ظرفیت های مختلف عرضه شده است، که پرطرفدارترین نوع آنها ظرفیتهای بین ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ می باشند. در نگاه اول فقط ظرفیت اسمی پاور بانک مشخص است و خریدار باید، اطلاعات درستی از ظرفیت های شارژر های همراه داشته باشد.
 
  • ظرفیت واقعی پاور بانک

اکثر تولید کننده ها ظرفیت واقعی را نمایش نمی دهند و خریدار باید خود، با ضرب ظرفیت اسمی در راندمان پاور بانک‌ آن را تعیین کنند. در پاور بانک های با کیفیت و اصلی ظرفیت واقعی ۹۰ درصد از ظرفیت اسمی را تشکیل می دهند. ظرفیت واقعی تقریبا با نسبت دو سوم ظرفیت اسمی محاسبه می شود.
 
  • شدت جریان

پاوربانک‌ ها چندین پورت دارند و هر کدام از این پورت ها شدت جریان  متفاوتی دارد. شدت جریان های متفاوت، برای شارژ کردن دستگاههای مختلف به کار گرفته می شوند. در واقع هرچه شدت جریان موجود بیشتر باشد دستگاه سریع تر شارژ خواهد شد. از طرف دیگر اگر دستگاه نیاز به شدت جریان ۵ آمپر داشته باشد، ولی خروجی شارژر همراه ۲ آمپر باشد، شارژ کندتر انجام خواهد شد. برای این کار باید ظرفیت پاور بانک با باتری هماهنگ و متناسب باشد. اگر شدت جریان ضعیف باشد باعث می شود برای شارژ مدت زمان بیشتری را صرف کنید.
 
  • توان ورودی پاور بانک‌

توان ورودی شارژر های همراه، از ضرب شدت جریان در ولتاژ انتقالی آداپتور به پاور بانک به دست می آید. هر چه این ولتاژ که آداپتور به پاور بانک منتقل می کند بیشتر باشد، پاور بانک هم با سرعت بالاتری شارژ خواهد شد. توان ورودی رابطه ای مستقیمی و نقش تعیین کننده ای در سرعت شارژ شدن پاور بانک‌ دارد.
 
  • توان خروجی

توان خروجی پاور بانک ،‌ از ضرب شدت جریان در ولتاژ انتقالی پاور بانک به گوشی محاسبه می شود. هرچه این ولتاژ انتقالی پاور بانک بیشتر باشد، سرعت شارژ شدن موبایل هم بیشتر خواهد شد. بعضی از پاور بانک ها بر طبق نوع دستگاه برای ممانعت از تخریب و آسیب باتری، شدت جریان و ولتاژ خروجی را تنظیم می کنند.
 
  • نوع و تعداد پورت ‌ها

اغلب پاور بانک‌ ها دارای درگاه خروجی USB-A یا USB-C می باشند. اما اگر پاور بانک پیشرفته تر باشد، مطمئنا طرفداران بیشتری خواهد داشت و پرفروش خواهد بود. پاور بانک های پیشرفته و پرفروش دارای درگاه‌ های مختلفی، مثل: درگاه های -A، -C ، میکرو و لایتینگ می باشند. یکی از نکات مهم در خرید پاور بانک‌ مناسب توجه به نوع پورت های شارژر های همراه  و همچنین تعداد آنها است.
 
  • ابعاد و وزن پاور بانک‌

کارایی پاوربانک‌ برای هر فرد تعیین کننده وزن و ابعاد آن می باشد. اگر بخواهید برای مدتی کوتاه از پاور بانک استفاده کنید، باید یک مدل سبک و کوچک انتخاب نمایید. اما اگر احتمال دارد مدتها از پریز برق دور باشید قاعدتاً باید مدلی با ظرفیت بالا انتخاب کنید، که خود به خود وزن و ابعاد آن هم بالا خواهد بود.
 
  • برند و سازنده

برای اطمینان از کارکرد پاور بانک‌ ها باید از شرکت ها و برندهای معتبر خریداری کنید. این برند ها اکثراً ضمانت نامه دارند و اگر پاور بانک های آنها مشکلاتی داشته باشند، حتماً آن را رفع می کنند.
 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب پاوربانک

جمع بندی

ظرفیت پاوربانک موضوع مهمی درباره پاوربانک هاست و ما در این مقاله از سری مقالات قلاب به بحث در مورد جوانب مختلف این موضوع پرداخته ایم. به یاد داشته باشید که به هنگام خرید پاوربانک میزان ظرفیت اسمی و واقعی  آن را حتمامورد توجه قرار دهید. برای خرید انواع مختلف پاور بانک می توانید به وبسایت قلاب از معتبرترین فروشگاه های کالای دیجیتال مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:
بهترین پاوربانک وایرلس

علت شارژ نکردن پاور بانک
بهترین پاور بانک شیائومی
بهترین پاور بانک
راهنمای خرید پاوربانک‌‌
پاوربانک‌ چیست ؟
ظرفیت پاوربانک چیست؟
مزایا و معایب پاور بانک چیست؟
شارژ اولیه پاور بانک


 

  • power bank
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت