مقایسه گوشی a14 با a12

  • تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۴۰۲
  • تاریخ به روز رسانی:۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۵۴
مقایسه گوشی a14 با a12
در گوشی های هوشمند میان رده سامسونگ ، با وجود شباهت ‌های ظاهری، تفاوت ‌های کوچک و بزرگی در عملکرد، دوربین، باتری و سایر ویژگی‌ ها وجود دارند که می‌ توانند بر تصمیم نهایی شما تأثیرگذار باشند. در این مقاله، به سراغ دو گوشی میان ‌رده سامسونگ، گلکسی A12 و A14 می‌ رویم و آن‌ ها را در جنبه ‌های مختلف با هم مقایسه می‌ کنیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.
در این جا ویژگی های مختلف این گوشی های سامسونگ آورده شده است تا با مقایسه آن ها بدانیم کدام یک بهتر است:

مقایسه طراحی گوشی a14 با a12


ابعاد و وزن دو گوشی A12 و A14 تقریباً برابر است. گوشی a12 دارای ابعاد 164 در 75.8 در 8.9 میلی‌ متر و وزن 205 گرم است.
گوشی a14  نیز دارای ابعاد 167.7 در 78 در 9.1 میلی‌ متر و وزن 201 گرم است. بنابراین، از نظر ابعاد و وزن، این دو گوشی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. جنس بدنه‌ ی هر دو گوشی از پلاستیک است. در جلوی هر دو گوشی از شیشه استفاده شده است. فریم هر دو گوشی نیز از پلاستیک ساخته شده است.  گلکسی A14 در چهار رنگ مشکی، قرمز تیره، نقره‌ای و سبز عرضه می‌شود. گلکسی A12 نیز در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی و قرمز عرضه شده است.
 

مقایسه نمایشگر گوشی a14 با a12

ابعاد نمایشگر هر دو گوشی ۶.۵ تا ۶.۶ اینچ است که تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. نوع نمایشگر هر دو گوشی نیز PLS LCD است که یک نوع نمایشگر ارزان ‌قیمت اما با کیفیت است. رزولوشن نمایشگر گلکسی A12 برابر با ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل است که تراکم پیکسلی آن برابر با ۲۷۰ پیکسل در اینچ می ‌شود. رزولوشن نمایشگر گلکسی A14 نیز برابر با ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل است که تراکم پیکسلی آن برابر با ۴۰۰ پیکسل در اینچ می‌ شود. با توجه به این اعداد، نمایشگر گلکسی A14 از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی برتری دارد. این بدان معناست که تصاویر و ویدیوهای نمایش داده شده در نمایشگر A14 با کیفیت‌ تر و واضح‌ تر خواهند بود.
نسبت تصویر هر دو گوشی موبایل برابر با ۲۰:۹ است که برای تماشای فیلم و سریال مناسب است. نسبت نمایشگر به بدنه گلکسی A12 برابر با ۸۳.۴ درصد است که اندکی بیشتر از نسبت نمایشگر به بدنه گلکسی A14 (۸۰.۲ درصد) است.
نرخ نوسازی نمایشگر گلکسی A12 و A14 برابر با ۶۰ هرتز است. نرخ نوسازی ۶۰ هرتز برای استفاده‌ های روزمره مانند وب ‌گردی، تماشای فیلم و سریال و بازی‌ های سبک کافی است، اما برای بازی‌ های سنگین و روان ‌تر شدن تصاویر در حال حرکت، نرخ نوسازی بالاتری مانند ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز مطلوب‌ تر است.



 

گوشی a14



خرید گوشی a14
 


 

مقایسه سخت افزار گوشی a14 با a12


مهم ‌ترین تفاوت سخت ‌افزاری این دو گوشی در تراشه آن‌ ها است. گلکسی A14 از تراشه MediaTek Helio G80 استفاده می ‌کند که یک تراشه میان‌ رده با فرآیند ساخت 12 نانومتری است. این تراشه از یک هسته Cortex-A75 با فرکانس 0.2 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس1.8 گیگا هرتز تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی این تراشه نیز Mali-G52 MC2 است.
گلکسی A12 از تراشه MediaTek Helio P35 استفاده می ‌کند که یک تراشه پایین‌ رده با فرآیند ساخت 12 نانومتری است. این تراشه از چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 2.35 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی این تراشه نیز PowerVR GE8320 است.
با توجه به این اطلاعات، گلکسی A14 از نظر قدرت پردازشی برتری محسوسی نسبت به گوشی a12 دارد. تراشه Helio G80  نسبت به Helio P35 از قدرت پردازشی بالاتری برخوردار است و همچنین از فرآیند ساخت کوچک ‌تر 12 نانومتری بهره می ‌برد. این امر باعث می ‌شود که گلکسی A14 عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها، برنامه‌ های سنگین و کارهای روزمره داشته باشد.


مقایسه دوربین گوشی a14 با a12


دوربین پشت گلکسی A14 دارای پیکر بندی چهارگانه است که شامل دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید 5 مگاپیکسلی، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی و دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی می ‌شود. دوربین اصلی این گوشی از نوع واید با دیافراگم f/1.8 است و از فوکوس خودکار با تشخیص فاز بهره می ‌برد. دوربین اولتراواید این گوشی دارای زاویه دید 123 درجه است و دوربین ماکرو آن می ‌تواند سوژه‌ ها را با فاصله 4 سانتی ‌متری از خود ثبت کند. دوربین پشت گلکسی A12 نیز دارای پیکربندی چهارگانه است که شامل دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید 5 مگاپیکسلی، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی و دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی می ‌شود. دوربین اصلی این گوشی از نوع واید با دیافراگم f/2.0 است و از فوکوس خودکار بهره می‌ برد. دوربین اولتراواید این گوشی دارای زاویه دید 115 درجه است و دوربین ماکرو آن می‌ تواند سوژه‌ ها را با فاصله 4 سانتی‌ متری از خود ثبت کند.

در مقایسه این دو گوشی، گلکسی A14 از نظر تعداد لنزها و همچنین رزولوشن دوربین اصلی برتری دارد. همچنین، دوربین اصلی گلکسی A14 از دیافراگم بازتر f/1.8 بهره می ‌برد که باعث می‌شود در شرایط نوری کم، عملکرد بهتری داشته باشد.
دوربین سلفی گلکسی A14 دارای رزولوشن 13 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.0 است. دوربین سلفی گلکسی A12 نیز دارای رزولوشن 8 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.2 است. در مقایسه این دو گوشی، گلکسی A14 از نظر رزولوشن دوربین سلفی برتری دارد. همچنین، دیافراگم f/2.0 دوربین سلفی گلکسی A14 باعث می ‌شود در شرایط نوری کم، عملکرد بهتری داشته باشد.

در بخش کیفیت فیلم، گلکسی A14 و A12 از نظر رزولوشن و نرخ فریم با یکدیگر برابر هستند و هر دو می ‌توانند فیلم ‌های 1080p با نرخ فریم 30fps ضبط کنند. با این حال، گلکسی A14 دارای قابلیت ضبط فیلم با بیت ‌ریت بالا تر است. بیت ‌ریت بالا تر به معنای کیفیت بهتر فیلم است. در نتیجه، فیلم ‌های ضبط ‌شده با گلکسی A14 نسبت به فیلم‌ های ضبط‌ شده با گلکسی A12، کیفیت بهتری خواهند داشت.

علاوه بر این، گلکسی A14 دارای قابلیت ضبط فیلم با تثبیت‌کننده الکترونیکی تصویر (EIS) است. EIS به کاهش لرزش دست هنگام فیلم ‌برداری کمک می ‌کند. در نتیجه، فیلم ‌های ضبط ‌شده با گلکسی A14 نسبت به فیلم ‌های ضبط‌ شده با گلکسی A12، لرزش کم تری خواهند داشت.


 

گوشی a12

قیمت گوشی سامسونگ a12

مقایسه حافظه گوشی a14 با a12

 
هر دو گوشی گلکسی A12 و A14 در سه مدل مختلف با ظرفیت ‌های حافظه داخلی متفاوت عرضه می‌ شوند. مدل پایه گلکسی A12 دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی و 3 گیگابایت رم است. مدل میانی دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم است. و مدل بالارده دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت رم است. گلکسی A14 نیز در سه مدل با ظرفیت‌های حافظه داخلی متفاوت عرضه می ‌شود.
مدل پایه دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم است. مدل میانی دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم است. و مدل بالارده دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت رم است. از نظر تنوع حافظه، هر دو گوشی گلکسی A12 و A14 عملکرد خوبی دارند. هر دو گوشی در سه مدل با ظرفیت‌های حافظه داخلی متفاوت عرضه می‌شوند. بنابراین، کاربران می‌توانند با توجه به نیاز و بودجه خود، مدل مناسب را انتخاب کنند. مدل‌ های گلکسی A12 و A14 از حافظه داخلی eMMC 5.1 استفاده می ‌کنند. این نوع حافظه سرعت انتقال داده ‌های خوبی دارد و برای استفاده ‌های معمولی کافی است.
هر دو گوشی گلکسی A12 و A14 دارای درگاه کارت حافظه microSDXC هستند. این درگاه امکان افزایش ظرفیت حافظه داخلی گوشی را با استفاده از کارت حافظه microSDXC فراهم می‌کند. حداکثر ظرفیت کارت حافظه پشتیبانی شده توسط هر دو گوشی 1 ترابایت است.


 

باتری


باتری و شارژ دهی این دو گوشی هیچ فرقی با هم ندارند. ظرفیت باتری گلکسی A14 و A12 هر دو برابر با 5000 میلی‌آمپر ساعت است. این ظرفیت باتری برای یک گوشی میان ‌رده اقتصادی بسیار مناسب است و می ‌تواند برای یک روز کامل استفاده معمولی بدون نیاز به شارژ مجدد، پاسخگو باشد. نوع باتری هر دو گوشی لیتیوم پلیمری است. باتری‌ های لیتیوم پلیمری نسبت به باتری ‌های لیتیوم یونی سبک ‌تر و نازک ‌تر هستند و عمر بیشتری دارند.
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده گلکسی A14 و A12 برابر با 15 وات است. این بدان معناست که این دو گوشی را می‌توان با شارژر 15 واتی شارژ کرد. هر دو گوشی از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند، یعنی  با استفاده از شارژر 15 واتی، می‌توانید گلکسی A14 و A12 را در عرض 2 ساعت و 30 دقیقه شارژ کنید.

 

نتیجه گیری


انتخاب میان A12 و A14 به اولویت ‌های شما بستگی دارد. اگر در جستجوی نمایشگر با کیفیت‌ تر، عملکرد سریع ‌تر و دوربین ‌های بهتر هستید، A14 گزینه مناسب ‌تری است، اما قیمت بالاتر آن را نیز باید در نظر بگیرید. اگر بودجه محدودی دارید و به دنبال یک گوشی میان‌ رده با طراحی ساده و عملکرد مناسب برای کارهای روزمره هستید، A12 می‌ تواند انتخاب خوبی باشد.
 

سوالات متداول

A12 و A14 چه تفاوت ‌های نرم‌افزاری دارند؟


A14 از اندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ بهره می‌ برد، در حالی که A12 از اندروید ۱۱ با رابط کاربری One UI Core 3.1 سامسونگ استفاده می ‌کند. رابط کاربری One UI 4.1 امکانات شخصی ‌سازی بیشتری را ارائه می‌ دهد و از نظر عملکرد و انیمیشن‌ها روان‌ تر است.
 

کدام یک از این گوشی‌ ها برای بازی بهتر است؟


گلکسی A14 برای بازی بهتر است. این گوشی دارای پردازنده سریع ‌تر و رم بیشتر است که می ‌تواند بازی ‌های سنگین را با کیفیت قابل قبول اجرا کند. اما در کل هیچ کدام برای بازی های سنگین مناسب نیستند.
 

کدام یک از این گوشی‌ ها برای عکاسی بهتر است؟


گلکسی A14 برای عکاسی بهتر است. این گوشی دارای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با سنسور بزرگ ‌تر است که تصاویر با کیفیت ‌تری را در نور کم ثبت می‌کند.
 

کدام یک از این گوشی‌ ها عمر باتری بهتری دارد؟


هر دو گوشی دارای باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هستند. با این حال، گلکسی A14 به دلیل پردازنده کم ‌مصرف‌ تر ممکن است عمر باتری بهتری داشته باشد.


مطالعه بیشتر:
گلکسی a14 بهتره یا a23​
مقایسه گوشی سامسونگ A54 با A14
مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A14 و A32
مقایسه کامل گلکسی A14 و A03s
مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A14 با A24
مقایسه گوشی سامسونگ a14 با a14 5g
مقایسه گوشی a14 با a04s



اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت