تفاوت عطر و ادکلن چیست؟ 9 تفاوت اساسی

  • تاریخ انتشار:۰۹ خرداد ۱۴۰۲
  • تاریخ به روز رسانی:۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تعداد بازدید:۲۷۹
تفاوت عطر و ادکلن چیست؟ 9 تفاوت اساسی
عطر و ادکلن دو دسته از کالاهای خوشبو پرطرفدار هستند که برای قرن ها برای بهبود بوی شخصی و ایجاد یک اثر ماندگار مورد استفاده قرار می گیرند. عطر و ادکلن قدرت برانگیختن احساسات، بیان کردن هویت شخصی و به یاد ماندنی را در هر کجا که می‌روید را دارند. بسیاری از افراد واژه عطر و ادکلن را به جای همدیگر به کار میبرند و تصور میکنند که این دو در اصل یک محصول هستند، درحالیکه تفاوت عطر و ادکلن به مسائل پایه ای مانند اسانس و غلظت آن برمی گردد. عطر یا پرفیوم بیشترین درصد ترکیبات رایحه دار در عطر یا پرفیوم اسانس بیشتری از مواد با رایحه خوشبو به کار گرفته شده در حالی که بیشتر ترکیبات ادکلن را الکل تشکیل داده است. همین تفاوت باعث شده که ماندگاری پرفیوم از ادکلن بیشتر باشد. آگاهی از فرق عطر و ادکلن باعث می شود که شما با اطلاعات کامل و دقیق کالای معطر خود را انتخاب کنید. در این مقاله از مجله قلاب، تفاوت عطر و ادکلن  را از سطح غلظت گرفته تا مشخصات رایحه و توصیه‌های استفاده بررسی خواهیم کرد. بیایید به دنیای عطرها وارد شده و تمایز بین عطر و ادکلن را کشف کنیم.
 

تفاوت عطر و ادکلن از جهات زیر بررسی می شود:

  • از جهت رایحه
  • از نظر غلظت
  • از نظر پخش بو
  • از نظر سیلاژ
  • از نظر ماندگاری
  • از نظر قیمت

فرق عطر و ادکلن: بین عطر و ادکلن کدام را بخریم؟

ما به طور کامل به تفاوت بین عطر و ادکلن پرداختیم، اما اگر به دنبال ویژگی خاصی هستید، میتوانید طبق جدول زیر عمل کنید:
 
ویژگی ها چه محصولی بخرم
اگر دنبال عطر سبکی؟ ادکلن بخر
اگر دنبال عطر سنگین هستی؟ عطر بخر
اگر دنبال محصول با دوام بالایی؟ عطر بخر
اگر دنبال محصول با پخش بوی بالایی؟ عطر و ادلن هر دو خوبه
اگر دنبال محصول با خط بوی بالایی؟ عطر بخر
اگر دنبال محصول ارزان تری؟ ادکلن بخر
اگر دنبال محصول با رایحه های متفاوتی؟ عطر بخر


عطر یا پرفیوم چیست؟

پیش از اینکه به سراغ هدف مقاله یعنی تفاوت عطر و ادکلن برویم، می خواهیم کمی درباره هویت این دو خوشبو کننده توضیح دهیم. عطر یک خوشبو کننده غلیظ است که از ترکیبات معطر مختلف، عصاره های طبیعی و ترکیبات مصنوعی ایجاد می شود و به گونه ای طراحی شده که رایحه ای ماندگار و قوی ارائه دهد. عطر که با نام پرفیوم یا عصاره عطر نیز شناخته می شود، حاوی بالاترین غلظت روغن های معطر در بین همه دسته های عطر و ادکلن است. معمولا اسانس عطر بین 20٪ تا 40٪ است که باعث شده مدت زمان بیشتری روی پوست بدن و لباس باقی بماند و پخش بوی بسیار بالایی داشته باشد.
یکی از تفاوت های عطر و ادکلن مربوط به تاریخچه و محل پیدایش آنها می باشد. منشا عطر به کشورهای مصر و بین النهرین برمی گردد. این کشورها با تکنیک های پیچیده ای رایحه و اسانس گل و گیاهان را از آنها خارج می کردند تا در مراسم های تدفین، مذهبی و عروسی از آن استفاده کنند.

 
تفاوت عطر و ادکلن: عطر یا پرفیوم چیست؟


در دوران طلایی اسلامی که از قرن هشتم تا چهاردهم طول کشید، هنر عطرسازی شکوفا شد. دانشمندان اسلامی با تکنیک های تقطیر و تصفیه، خواص و رایحه مواد معطر را استخراج می کردند و در مراسم های اجتماعی و نظافت شخصی از آنها استفاده می کردند.

برخلاف کشورهای اسلامی، تولید و استفاده از عطر در اروپا در قرون وسطی به دلیل تغییر نگرش های اجتماعی و محدودیت های مذهبی کاهش یافت. با این حال، پرفیوم ها همچنان در میان خانواده سلطنتی، اشراف و ثروتمندان مورد استقبال قرار می گرفتند. در قرن 19 و 20 انقلابی در تولید انبوه عطر و ادکلن بود، زیرا باعث شد که این محصولات در دسترس عموم قرار بگیرند. در این زمان بود که عطرها فقط از منابع طبیعی استخراج نمی شدند و از مواد مصنوعی هم برای ساخت پرفیوم ها استفاده میشد.

 

ادکلن چیست؟

ادکلن (Eau de cologne) به دسته دیگری از کالاهای معطر گفته می شود که غلظت کمتری نسبت به پرفیوم ها داشته، اما از پخش بوی بالاتری برخوردار است. میزان اسانس مواد معطری که در فرمولاسیون ادکلن به کار رفته حدود 2 تا 4 درصد است و آن را به یک خوشبو کننده سبک، تازه و با رایحه مرکباتی تبدیل می کند.

ادکلن توسط جووانی ماریا فارینا، عطرساز ایتالیایی الاصل در سال 1709 ساخته شد. فارینا در شهر کلن آلمان زندگی میکرد و خوشبو کننده ای را ساخت که نام آن را "ادکلن" به معنی "آب از کلن" گذاشت. او قصد داشت عطر صبح بهاری ایتالیایی را به تصویر بکشد، به همین خاطر مواد معطر مرکبات را با نت های گل و گیاه ترکیب کرد. ادکلن فارینا خیلی سریع توجه خانواده سلطنتی اروپایی و طبقه بالای جامعه را به خود جلب کرد، زیرا رایحه آن نسبت به عطرهای سنگین آن زمان بسیار سبک تر و با طراوت تر بود. با افزایش محبوبیت ادکلن، عطرسازان دیگر به دنبال تکرار موفقیت آن بودند. آنها از فرمولاسیون ادکلن تقلید و گاهی تغییراتی در آن ایجاد می کردند تا اینکه بازار گسترده ای برای این کالای معطر ایجاد شد.


تفاوت عطر و ادکلن چیست؟

فرق عطر و ادکلن از جهات مختلفی مانند غلظت رایحه، ماندگاری، خط بو، نت ها، موقعیت و حتی فردی که قرار است از آن استفاده کند، قابل بررسی است. برای اینکه مطمئن شوید محصولی که به دنبال آن هستید، عطر است یا ادکلن باید به خوبی با تفاوت عطر و ادکلن آشنا شوید. تفاوت هایی مانند:
 

فرق عطر و ادکلن از نظر غلظت:

بارزترین و مهم ترین تفاوت بین عطر و ادکلن، اسانس و میزان تشخیص رایحه آنهاست. پرفیوم بالاترین درصد غلظت مواد معطر را در بین انواع عطر دارد که بسته به برند آن معمولا بین 20 تا 40 درصد متغیر است و منجر به ایجاد رایحه بسیار غلیظ و تند می شود. عطر اصل طوری طراحی شده که ماندگاری طولانی و بوی قوی داشته باشد که حتی در مقدار کم نیز قابل تشخیص باشد. در مقابل ادکلن بیشتر از الکل تشکیل شده و درصد اسانس آن بین 2 تا 4 درصد است. ادکلن به خاطر غلظت کم ترکیبات معطر آن، رایحه سبک تر و با شدت کمتری دارد. اگر از خوشبو کننده هایی با رایحه سبک و ملایم خوشتان می آید، خرید ادکلن گزینه بهترین برای شماست.
تفاوت عطر و ادکلن از نظر غلظت

تفاوت عطر با ادکلن از نظر سیلاژ:

قبل از اینکه به سراغ تفاوت عطر و ادکلن از نظر سیلاژ بپردازیم باید بگوییم که اصلا سیلاژ (sillage) عطر چیست؟ وقتی شما از عطر اورجینال استفاده می کنید و از جایی رد می شوید، بویی که از شما منتشر می شود را سیلاژ عطر می گویند. درواقع سیلاژ همان خط بو و ردپای عطر و ادکلن است. عطر خالص به دلیل غلظت بالای آن خط بوی قوی هم دارد و در مقابل اسانس پایین ادکلن باعث شده که این محصول سیلاژ ملایم تری داشته باشد. ادکلن‌ها عموماً نزدیک‌تر به بدن هستند و باعث می‌شود کمتر اتاقی را پر کنند یا در حین حرکت، ردپای کمتری از خود به جای بگذارند.
 

از نظر پخش بو (projection):

پخش بو با خط بوی عطر و ادکلن متفاوت است. پخش بو یا projection یعنی وقتی شما بی حرکت می ایستید، رایحه عطر یا ادکلن آن در فضا پخش میشود. فرق عطر و ادکلن از جهت پخش بو باز هم به تفاوت اسانس آنها باز میگردد. عطر پخش بوی بیشتری نسبت به ادکلن دارد زیرا از مواد معطر و قوی تری طراحی شده و  توانایی بیشتری برای پر کردن یک فضا با رایحه خود دارد، در حالی که ادکلن ممکن است توسط افرادی که در نزدیکی فرد هستند، تشخیص داده شود، اما به اندازه پرفیوم پخش نمی شود، زیرا تمایل بیشتری به چسبیدن به پوست بدن دارد.
توجه داشته باشید که پخش بوی عطر و ادکلن می تواند تحت تاثیر عواملی مانند فرمولاسیون خاص، شیمی بدن فرد و تکنیک استفاده قرار گیرد. برخی از عطرها یا ادکلن ها ممکن است علیرغم غلظت آنها، برجستگی استثنایی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است عملکردشان متفاوت باشد.

 

از جهت رایحه:

عطرها اغلب دارای رایحه پیچیده و چند لایه ای هستند که با نت های بالایی، میانی و پایه مشخص می شود. نت‌ها در طول زمان آشکار می‌شوند؛ این درحالیست که ادکلن ها معمولا از نظر بویی ساده تر هستند. آنها اغلب دارای نت های تازه و مرکباتی هستند که به آنها شخصیتی تمیز و نیروبخش می دهد.
 

از نظر ماندگاری:

سوال دیگری که درباره فرق بین عطر و ادکلن ذهن کاربران را درگیر می کند این است که ماندگاری عطر بیشتر است یا ادکلن؟ پاسخ این سوال عطر است. پرفیوم به خاطر داشتن درصد بالایی از اسانس ترکیبات معطر طبیعی، ساعت ها و حتی روزها روی لباس و پوست باقی می ماند. ادکلن ها اکثرا درصد حلال بالایی دارند و همین باعث می شود که بعد از دو تا سه ساعت بوی خود را از دست بدهند و نیاز به تجدید داشته باشند. در واقع عطر بالاترین دوام را در بین انواع خوشبو کننده اعم از ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادکلن دارد.
 

از نظر کاربرد و موقعیت:

شاید برایتان جالب باشد که ادکلن و عطر از جهت مکانی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز با هم فرق دارند. عطر به دلیل ماندگاری و شدت بوی زیاد، اغلب برای مناسبت های رسمی یا خاص به کار می رود. پرفیوم اغلب برای لباس های شب، رویدادهای شیک و رسمی یا موقعیت هایی که در آن عطر بیانگر قدرت و هویت شخص است ، ایده آل است. عموماً ادکلن ها برای موقعیت های روزمره و مناسبت های غیررسمی مانند محل کار مناسب تر هستند. آنها برای استفاده در روز محبوب هستند، به خصوص در فصول گرم تر، زیرا رایحه های سبک تر و تازه تر آنها هاله ای با طراوت و تازه ایجاد می کنند.
 

از نظر جنسیت فرد مصرف کننده:

در گذشته حتی بین مصرف کنندگان کالاهای خوشبو کننده نیز تفاوت وجود داشت. مثلا به طور سنتی، خانم ها از عطر یا پرفیوم استفاده می کردند، در حالی که ادکلن ها معمولا توسط مردان مصرف می شدند. اگرچه امروزه دیگر هیچ تفاوتی بین عطر و ادکلن از نظر جنسیت مصرف کنندگان وجود ندارد. انواع عطر و ادکلن ها از نظر جنسیت خنثی هستند و هم برای مردان و هم زنان به کار می روند.
 

فرق عطر و ادکلن از نظر جنس پوست:

ترکیب شیمیایی پوست هر شخصی برای هر ادکلن و عطری به صورت منحصر به فرد واکنش می دهد، بنابراین در نحوه ایجاد و ماندگاری رایحه متفاوت است. برخی از عطرها ممکن است بر روی افراد مختلف واکنش متفاوتی داشته باشند، بنابراین آزمایش و تست این محصولات پیش از خرید عطر و ادکلن بر روی پوست شما برای تعیین اینکه کدام یک برای شما بهتر عمل می کنند، مهم است.
 
فرق بین عطر وادکلن از نظر جنس پوست
 

عطر یا ادکلن از نظر قیمت:

قیمت عطر اورجینال به مراتب گران تر از ادکلن است زیرا از اسانس بالاتر، ماندگاری طولانی تر و خط بوی قوی تری برخوردار است. قیمت انواع عطر و ادکلن با توجه به میزان غلظت آنها تعیین می شود و بعد از پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادکلن و در آخر او فرش به ترتیب بالاترین قیمت را دارند


تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم چیست؟

یکی از سوالات رایجی که توسط مصرف کنندگان به دفعات پرسیده می شود، تفاوت عطر، ادکلن و پرفیوم است. پرفیوم (perfume) در واقع همان عطر خالص است و همانطور که گفتیم، دوام، اسانس، خط بو و قیمت بالاتری نسبت به ادکلن دارد، بنابراین وقتی درباره عطر حرف میزنیم منظورمان همان پرفیوم است.
 

فرق عطر و ادکلن و اسپری

با اینکه عطر، ادکلن و اسپری هر سه کالاهای خوشبو کننده بدن هستند، اما عطر و ادکلن غلظت بالاتری از روغن های معطر دارند، در حالی که ماده اصلی سازنده اسپری، عموما آب یا الکل است. به خاطر درصد اسانس کم اسپری، طبیعی است که از دوام پایینی برخوردار باشد و هر چند ساعت یکبار باید تجدید شود.
 

حرف آخر

فرق عطر و ادکلن به خاطر تفاوت در میزان غلظت آنها است، یعنی فاکتورهایی مانند دوام، نوع رایحه، پخش بو، سیلاژ، قیمت، کاربرد و ... به دلیل این است که عطر یا پرفیوم اسانس بالاتری از مواد معطر در فرمولاسیون خود دارد و درصد حلال آن کمتر از ادکلن می باشد. در آخر این شما هستید که باید با توجه به تفاوت عطر و ادکلن و میزان بودجه ای که در اختیار دارید، بهترین محصول را انتخاب و خریداری کنید.

چنانچه قصد خرید عطر و ادکلن از انواع برندهای ایرانی و خارجی را داشتید، می توانید به
فروشگاه آنلاین قلاب مراجعه کنید. قلاب تضمین اصالت کالا و ارزان ترین قیمت به شما میدهد تا مشتریان با خیال راحت محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید.

نحوه نگهداری از عطر
آکورد عطر چیست

نت پایانی عطر
تفاوت ادو پرفیوم و ادو تویلت
فرق عطر و اسپری
بادی اسپلش چیست

ادکلن دیور ساواج
ادکلن کرید اونتوس
 

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید

احمدنوبخت

توضیحات خوب و مفید بودن

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ پاسخ
لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت