تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیست؛ کدام بهتر است؟

  • تاریخ انتشار:۲۳ آذر ۱۴۰۱
  • تاریخ به روز رسانی:۰۹ آبان ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۵۲۴
تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیست؛ کدام بهتر است؟
کرم های آبرسان و مرطوب کننده دو محصول ضروری مراقبت از پوست هستند که می توانند به حفظ سلامت پوست و داشتن بهترین ظاهر آن کمک کنند. اما تفاوت این دو چیست؟ و از کدام یک باید استفاده کنید؟
در این مقاله، تفاوت بین کرم آبرسان و مرطوب کننده را با دقت بیشتری بررسی می کنیم و به شما کمک می کنیم تا محصول مناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید. ما همچنین برخی از اشتباهات رایج مردم را در هنگام استفاده از این محصولات پوشش خواهیم داد و به سوالات متداول پاسخ خواهیم داد.
 

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیست؟


کرم آبرسان برای افزایش محتوای آب پوست شما طراحی شده است. این کار را با استفاده از موادی که آب را به داخل پوست می کشند، مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و پروپیلن گلیکول انجام می دهد. کرم مرطوب کننده برای جلوگیری از ریزش آب از پوست طراحی شده است. این کار را با ایجاد سدی بر روی سطح پوست انجام می‌دهد که رطوبت را به درون خود می‌گیرد. کرم‌های مرطوب‌کننده اغلب حاوی موادی مانند انسداد، مانند نفت خام و روغن معدنی، و نرم‌کننده‌هایی مانند اسکوالان و سرامید هستند.

 
کرم مرطوب کننده چیست؟
 

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده از نظر ترکیبات آبرسان:


مهم ترین تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در مواد به کار رفته برای ساخت آنهاست. متریال کرم آبرسان باید به خوبی پوست صورت را هیدراته کند. ترکیبات کرم های آبرسان به شرح زیر می باشند:
  • الکل های چرب: الکل های چرب مانند استریل و ستیل موجب مرطوب تر شدن پوست می شود؛
  • پترولاتوم: این ماده به عنوان یک مانع مسدود کننده موجب کاهش از بین رفتن میزان رطوبت پوست می شود؛
  • اسید لاکتیک: این ماده به عنوان لایه بردار است و موجب از بین رفتن سلول های مرده پوست و آلودگی های پوستی می شود؛
  • سدیم هیالورونات: این ترکیب موجب حفظ رطوبت در پوست های آسیب دیده شده و به شکل موثرتری نسبت به هیالورونیک اسید جذب پوست می شود؛
  • پانتنول: این ویتامین موجب نرمی پوست می شود و به سلول های پوستی کمک می کند تا رطوبت را جذب کرده و سد پوستی را تقویت کند؛
  • سدیم پی سی ای: این ماده به صورت طبیعی در گیاهان مختلفی وجود دارد و دارای خاصیت مرطوب کنندگی است؛
  • اسکوالن: اسکوالن مانند سبوم که چربی طبیعی پوست است عمل میکند، اما سبک تر میباشد و راحت تر جذب پوست می شود.
 
ترکیبات کرم مرطوب کننده


تفاوت آبرسان و مرطوب کننده از نظر ترکیبات مرطوب کننده:


حالا می خواهیم فرق آبرسان و مرطوب کننده را از جهت فرمولاسیون مرطوب کننده بررسی کنیم. مرطوب کننده ها علاوه بر اینکه ترکیبات آبرسان را دارند، از مواد دیگری مانند روغن های طبیعی ساخته میشوند، که رطوبت پوست را افزایش داده و آن را حفظ میکند. از جمله ترکیبات کرم مرطوب کننده عبارتند از:
  • گلیسیرین: این ماده نوعی الکل 3 عاملی می باشد که موجب جذب اکسیژن از اسیدهای چرب و انتقال آن به سطح پوست می شود.
  • اسید هیالورونیک: استفاده از این مواد موجب آبرسانی و حفظ رطوبت سلول های پوستی می شود و به همین خاطر از آن جهت حفظ سلامت سلول های بدن استفاده می شود.
  • سرامید: از دیگر مواد و ترکیبات به کار رفته در کرم های مرطوب کننده، سرامید ها می باشد. این ماده موجب زنده نگه داشته شدن سلول های بدن می شود.
  • پترولاتوم: پترولاتوم که به نام وازلین هم معروف می باشد، مانع نفوذ نور خورشید به پوست می شود و با انسداد سلول های پوست، رطوبت موجود در پوست را حفظ می کند.
  • دایمتیکون: این ماده نوع دیگری از چربی معدنی می باشد که موجب حفظ رطوبت در داخل سلول های پوستی می شود.  این ماده با مسدود کردن سلول های پوستی مانع خروج و تبخیر آب موجود در سلول ها می شود و طول عمر سلول ها را افزایش می دهد.
  • انسدادها: روغن ها و لیپیدهایی هستند که با تشکیل یک لایه محکم روی پوست از هدر رفتن آب جلوگیری کنند. به عنوان مثال می توان از جمله مواد انسدادی به نفت خام، موم زنبور عسل، روغن معدنی و لانولین اشاره کرد.
  • نرم کننده ها: اینها عملکرد سد پوست را تقویت کرده و باعث بهبود ظاهر و بافت پوست می شوند. اسیدهای چرب و الکل های چرب نمونه هایی از مواد نرم کننده مورد استفاده در کرم مرطوب کننده هستند.
  • جوان‌کننده‌های پروتئین: اینها پروتئین‌هایی هستند که پروتئین‌های ضروری را که باعث جوانسازی پوست می شوند را دوباره پر می‌کنند. به عنوان مثال می توان به کلاژن، کراتین و الاستین اشاره کرد.
 

برای پوست من آبرسان بهتر است یا مرطوب کننده؟


ممکن است در زمان خرید آبرسان و یا کرم مرطوب کننده برای پوست دچار سردرگمی شوید و ندانید که برای پوست شما آبرسان بهتر است یا کرم مرطوب کننده؟ اگر پوست شما خشک باشد، نیاز به روغن دارد و کرم های مرطوب کننده گزینه بهتری برای شما می باشند. در صورتی که پوست شما آب از دست داده باشد، نیاز به کرم آبرسان دارند، چون ترکیبات آبرسان بیشتر بر پایه ی آب می باشد. همان گونه که در مطالب بالاتر به این موضوع اشاره کردیم، هر دو کرم آبرسان و مرطوب کننده، عملکرد یکسانی دارند، به این صورت که هر دوی آن ها موجب حفظ رطوبت پوست می شود و از بروز خشکی پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری به عمل می آورند. تنها نقطه ی تمایز این دو در فرمولاسیون به کار رفته ی آن ها می باشد. این موضوع را هم باید در نظر بگیرید که شما دارای هر نوع پوستی باشید، باید پوست خود را آبرسانی کنید. فقط تعداد و دفعات لازم برای هیدراته کردن پوست در میان انواع پوست ها متفاوت می باشد. افرادی که دارای پوست خشک، زبر و پوسته پوسته هستند، نیاز به چندین بار استفاده از آبرسان را دارند.

در بسیاری از برندهای کرم آبرسان و مرطوب کننده، ترکیبات یکسانی به کار رفته است، بنابراین شما با خرید یک محصول می توانید از مزایای آبرسان و مرطوب کننده بهره مند شوید. اگر نمی توانید نوع پوست خود را تشخیص دهید و در انتخاب کرم آبرسان و مرطوب کننده مشکل دارید، باید از یک متخصص پوست کمک بگیرید. یک متخصص پوست می تواند بگوید که آیا پوست شما به رطوبت بیشتر نیاز دارد یا آبرسانی. این متخصصان همچنین می توانند برای محصولات خاصی که این نیازها را برطرف می کنند، پیشنهاداتی ارائه دهند.

 

از کجا بفهمیم محصولی مرطوب کننده است یا آبرسان؟

 
برای این که بفهمید محصولی را که تهیه کرده اید، کرم مرطوب کننده است یا آبرسان، بایستی به ترکیبات و فرمولاسیون به کار رفته در آن دقت نمایید. آبرسان ها بیشتر موادی هستند که بر پایه ی آب می باشند و برعکس مرطوب کننده ها بیشتر بر پایه ی روغن هستند. به صورت کلی ترکیبات هر دوی این محصولات برای حفظ رطوبت لایه ی اپیدرم پوست طراحی شده اند و فقط نحوه ی اثر گذاری آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند. کرم های مرطوب کننده موجب ایجاد یک لایه ی حفاظتی بر روی سطح پوست می کنند و از چربی های مفید برای جلوگیری از تبخیر آب از اپیدرم استفاده می کنند. کرم های آبرسان حاوی ترکیباتی بر پایه ی آب هستند که این ترکیبات موجب افزایش جذب آب از لایه ی میانی به اپیدرم می شوند. به این صورت آبرسانی به پوست افزایش پیدا می کند.
 

فواید استفاده از کرم های آبرسان و مرطوب کننده


استفاده از کرم های آبرسان و مرطوب کننده فواید زیادی دارد، از جمله:
  • بهبود آبرسانی پوست: کرم های آبرسان و مرطوب کننده به افزایش محتوای آب پوست کمک می کنند، که می تواند منجر به چاق تر شدن و حالت شبنم دار شود.
  • کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن: کرم های آبرسان و مرطوب کننده می توانند به کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن کمک کنند، که به ویژه برای افراد دارای پوست خشک مفید است.
  • بهبود عملکرد سد پوستی: کرم های آبرسان و مرطوب کننده می توانند به تقویت عملکرد مانع پوست کمک کنند، که می تواند از پوست در برابر آسیب های محیطی و محرک ها محافظت کند.
  • کاهش التهاب: کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند، که می‌تواند منجر به یکنواختی و درخشان‌تر شدن پوست شود.
  • ​بهبود بافت و رنگ پوست: کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده می‌توانند به بهبود بافت و رنگ پوست کمک کنند و آن را صاف‌تر و نرم‌تر نشان دهند.

ترتیب استفاده از آبرسان و مرطوب کننده


یکی از سوالات متداولی که اکثر افراد در ترتیب روتین مراقبت پوست دارند، این است که اول آبرسان بزنیم یا مرطوب کننده؟ از آنجایی که عملکرد کرم مرطوب کننده و آبرسان باهم متفاوت می باشند، اگر به صورت همزمان از آنها استفاده کنیم، تداخلی ایجاد نمی شود. به این صورت که در ابتدا با کرم آبرسان پوست خود را پوشش داده و بعد از جذب کرم آبرسان به وسیله ی پوست برای جلوگیری از تبخیر آب جذب شده به وسیله ی لایه ی اپیدرم از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده ی همزمان از کرم های مرطوب کننده و آبرسان نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه موجب تسریع در روند بهبودی پوست های دهیدراته می شود.
 

چند دقیقه بعد از آبرسان، کرم مرطوب کننده بزنیم؟

 
هیچ بازه زمانی خاصی وجود ندارد که چند دقیقه باید بعد از مصرف کرم آبرسان، باید مرطوب کننده بزنیم. همان طور که گفتیم ابتدا باید آبرسان را بزنیم و بعد از حداقل 10 دقیقه می توان از کرم مرطوب کننده استفاده کرد. این 10 دقیقه به خاطر تاثیرگذاری بیشتر مواد آبرسان است.
 

چگونه کرم آبرسان یا مرطوب کننده مناسب برای نوع پوست خود انتخاب کنید


برای انتخاب کرم آبرسان یا مرطوب کننده مناسب برای نوع پوست خود، مهم است که عوامل زیر را در نظر بگیرید:
  • نوع پوست شما: اگر پوست خشکی دارید، بهتر است کرمی را انتخاب کنید که غنی و مسدود کننده باشد. اگر پوست چرب دارید، بهتر است کرمی انتخاب کنید که سبک و غیر کومدوژن باشد (به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی کند).
  • نگرانی های پوست شما: آیا به دنبال رفع خشکی، خطوط ریز، چین و چروک یا آکنه هستید؟ به دنبال کرمی باشید که حاوی موادی باشد که به طور خاص برای هدف قرار دادن نگرانی های شما طراحی شده است.
  • ​بودجه شما: قیمت کرم های آبرسان و مرطوب کننده از چند دلار تا چند صد دلار متغیر است. کرمی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه و نیاز شما باشد.
 

بهترین مرطوب کننده و آبرسان ها:


این روزها در بازار فروش با انواع متعددی از کرم های آبرسان و کرم مرطوب کننده مواجه هستیم. همین امر موجب دشوارتر شدن انتخاب در زمان خرید می شود. در کنار تنوع برندها، به دلیل شباهت های زیادی که بین محصولات می باشند در صورت نداشتن آگاهی ممکن است در زمان خرید با اشتباه مواجه شویم. به همین خاطر کسب آگاهی و اطلاعات لازم در این راستا می تواند کمک های زیادی را در زمان انتخاب بهترین محصول مراقبت پوست به شما کند. در ادامه برای شما چند نمونه از بهترین کرم های مرطوب کننده و کرم های آبرسان را برای شما آماده کرده ایم که به شرح زیر هستند:

  • ژل آبرسان کامان مدل آلوئه ورا
  • کرم آبرسان آدرا

ژل آبرسان کامان مدل آلوئه ورا

به طور کلی مرطوب کننده و آبرسان های برند کامان بسیار معروف هستند زیرا ضمن آبرسانی و جلوگیری از خشکی پوست، قیمت مناسبی هم دارد، حالا ما میخواهیم ژل آبرسان کامان را که یک آبرسان بسیار قدرتمند است به شما معرفی کنیم. این ژل آبرسان حاوی ویتامین C بوده و هر محصولی که این ویتامین را داشته باشد، باعث روشنی و از بین بردن لکه های پوست می شود. ژل آبرسان و مرطوب کننده کامان مدل آلوئه ورا مزایای دیگری نیز دارد، از جمله:
 
  • از بین بردن التهاب، سوزش و قرمزی پوست
  • روشن کننده پوست و از بین بردن لکه های صورت
  • از بین بردن خراشیدگی های سطحی
  • از بین بردن جای نیش حشرات
  • درمان آفتاب سوختگی
  • آبرسانی عمیق پوست دست و صورت

کرم آبرسان آدرا:

یکی دیگر از برندهای معروف و خوش آوازه ای که اقدام به تولید انواع محصولات بهداشتی و آرایشی می نماید، برند آدرا می باشد. این برند با تولید کرم های آبرسان قوی موجب  ایجاد تاثیرات خیلی عالی بر روی پوست شده است. هیالورونیک اسید جزء ترکیبات اصلی کرم آبرسان آدرا بوده و خاصیت آبرسانی عمیق پوست را دارد. این محصول با تامین عمقی رطوبت و ترمیم بافت پوست، باعث جوانسازی پوست می شود و به دلیل موادی که در ترکیبات خود دارد، در دراز مدت باعث حفظ افزایش کشسانی پوست و بهبود نسبی چروک ها می شود. 

مزایا:
  • حفظ رطوبت طبیعی پوست
  • افزایش آبرسانی به لایه های عمق پوست
  • دارای بافت بسیار سبک
  • حاوی آنتی اکسیدان و جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد
  • پیشگیری از پیری زودرس پوست
کرم مرطوب کننده آدرا

کرم مرطوب کننده آووکادو شون:

برند ایرانی-آلمانی شون، در چندین سال گذشته با ارائه ی محصولات آرایشی و بهداشتی توانسته است طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند. کرم مرطوب کننده شون محصول دیگری در لیست بهترین آبرسان های این مطلب ماست. این کرم رطوبت رسان، از آووکادو که یک ترکیب گیاهی موثر و متشکل از مواد مغذی و ویتامین ها میباشد تشکیل شده است. این محصول علاوه بر افزایش رطوبت دست و صورت باعث نرمی آن شده و به لطف ویتامین E داخل آن از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکند. 

مزایا:
  • نرمی و لطافت پوست دست و صورت
  • خاصیت آبرسانی و رطوبت رسانی فوق العاده بالا
  • تقویت کلاژن و خاصیت آنتی اکسیدانی
  • جلوگیری از ایجاد چین و چروک صورت و اطراف چشم
  • صاف کردن، روشن کردن و شاداب کردن پوست صورت

کرم آبرسان آمبرلا:

این کرم با خاصیت جذب سریع و رطوبت رسانی بالایی که دارد، در بین افرادی که از پوست مختلط و چربی برخوردار هستند، بسیار محبوب می باشد. این کرم موجب آبرسانی کامل پوست می شود، بدون این که اثری از چربی بر روی پوست باقی بگذارد.
 
کرم مرطوب کننده آمبرلا

کرم آبرسان لدورا

آخرین محصولی که در بخش بهترین آبرسان ها میخواهیم معرفی کنیم، مرطوب کننده لدورا است. کرم آبرسان لدورا از مواد رطوبت رسانی که هر مرطوب کننده ای باید داشته باشد تشکیل شده است، مانند روغن جوجوبا، شی باتر و آلانتوئین. همچنین در فرمولاسیون این محصول، عصاره دانه اسکالیس که منبع مملو از آهن، فسفر و ویتامین C است نیز دیده می شود.

مزایا:
  • آکنده از ویتامین ها، مواد مغذی، آهن و فسفر
  • حاوی اسیدهای چرب
  • حاوی شی باتر و روغن جوجوبا
  • کنترل منافذ پوستی
 

 سوالات متداول

 

تفاوت کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده چیست؟


کرم های آبرسان با استفاده از مواد مرطوب کننده بر افزایش آب در پوست تمرکز می کنند، در حالی که کرم های مرطوب کننده برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت و حفظ سطح هیدراتاسیون از طریق مواد مسدود کننده و نرم کننده ها عمل می کنند.
 

آبرسان برای پوست خشک بهتر است یا مرطوب کننده؟


کرم های مرطوب کننده مخصوصاً برای افرادی که پوست خشک دارند مفیدتر است. آنها با ایجاد یک سد محافظ رطوبت را در پوست حفظ کرده و پوست را تغذیه می کند و همچنین هیدراتاسیون طولانی مدت را فراهم می کنند.
 

آیا می توانم از کرم های آبرسان و مرطوب کننده با هم استفاده کنم؟


بله. در واقع، ترکیب کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده می‌تواند روتین مراقبت پوست شما را تکمیل نماید. ابتدا با استفاده از آبرسان، آبرسانی فوری را انجام دهید و سپس با استفاده از یک کرم مرطوب کننده خوب، رطوبت پوست خود را حفظ کنید.
 

جمع بندی نکات تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده 


در این مقاله به تفاوت کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده پرداخته شد. مرطوب کننده باعث جذب رطوبت و آبرسان منجر به افزایش آبرسانی پوست می شود. هر دو کاربردها و مزایای خود را دارند، اما به خاطر مواد مختلفی که در ترکیبات آنها به کار رفته است، عملکرد متفاوتی دارند. در آخر این شما هستید که باید با توجه به نوع و نیاز پوست خود، تصمیم بگیرید که برای شما کرم مرطوب کننده بهتر است یا کرم آبرسان. چنانچه هر سوالی درباره تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان داشتید، در بخش کامنت ها بپرسید.

سایت قلاب بهترین مرجع مقایسه قیمت و فروش انواع محصولات آرایشی و بهداشتی کشور است. شما می توانید انواع کرم مرطوب کننده و آبرسان را در
فروشگاه قلاب مشاهده کرده و ارزان ترین مرکز را در شهر محل سکونت خود انتخاب کنید.
مقالات پیشنهادی

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت