کرم ضد آفتاب چیست؟ راهنمای کامل مزایا، انواع و SPF ضد آفتاب

  • تاریخ انتشار:۳۰ آبان ۱۴۰۱
  • تاریخ به روز رسانی:۱۸ فروردین ۱۴۰۳
  • تعداد بازدید:۱۹۶
کرم ضد آفتاب چیست؟ راهنمای کامل مزایا، انواع و SPF ضد آفتاب
پوست صورت و بدن انسان نقش بسیار اساسی در زیبایی و اعتماد به نفس انسان دارد، به طوری که همه روزه افراد زیادی در دنیا زیر بار عمل های جراحی زیبایی می روند تا پوستی زیبا، یکدست و جذاب داشته باشند. داشتن پوستی صاف و براق با وجود نور آفتاب کمی مشکل است زیرا نمی توان از بروز اشعه ماورای بنفش جلوگیری کرد، اما با کمک کرم ضد آفتاب میتوان تاثیر آنها را به حداقل و حتی صفر رساند، اما فرمولاسیون کرم ضد آفتاب چیست؟ ضد افتاب چگونه از پوست محافظت می کند؟ انواع کرم ضد آفتاب و بهترین نوع آن متناسب با پوست کدامند؟ نحوه استفاده صحیح از کرم  سان اسکرین چگونه است؟ پاسخ تمام این سوالات را در این مطلب از مجله قلاب بخوانید.
 

کرم ضد آفتاب چیست؟

در ابتدای مقاله می خوایم توضیح بدهیم که کرم ضد آفتاب چیست؟ کرم ضد آفتاب بخش مهمی از روتین مراقبت پوست است که فارغ از سن، نوع و رنگ پوست، ژنتیک و نژاد فرد، باید برای در امان ماندن از آسیب اشعه های UVA و UVB استفاده شود، درواقع کرم ضد فتاب از آسیب های اشعه ماورای بنفش مانند پیری پوست، ایجاد چین و چروک، سرطان پوست و آفتاب سوختگی از پوست محافظت می کند.

کرم ضد آفتاب چیست


اصطلاحات مربوط به Sunscreen Cream

پیش از خرید یک کرم ضد آفتاب خوب باید ابتدا با اصطلاحات رایج آن آشنا شوید. روی کرم های ضد آفتاب معمولاً اصطلاحاتی به شرح زیر دیده می شوند:
  • SPF ضد آفتاب: عدد اس پی اف نشان میدهد که ضد آفتاب چقدر در برابر اشعه ماورای بنفش (UVB) از پوست محافظت میکند. اشعه UVB عامل اصلی آفتاب سوختگی است. اما مانند اشعه ماوراء بنفش  (UVA)، می توانند منجر به سرطان پوست شوند. هر چه عدد SPF بالاتر باشد، یعنی آن محصول محافظت بیشتری در برابر اشعه UVB دارد اما هیچ کرم ضد آفتابی نیم تواند تمام این اشعه های مضر را مسدود کند، مثلا یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 حدود 97 درصد از اشعه UVB را مسدود می کند. کرم ضد آفتاب SPF 50 حدود 98 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند.
  • Broad Spectrum: این اصطلاح بر روی ضد آفتاب هایی درج می شود که علاوه بر اشعه UVB توانایی محافظت در برابر اشعه های UVA و سایر اشعه های مضر را نیز دارند.
  • Oil Free: درج این اصطلاح به معنای آن است که ضد آفتاب فاقد روغن است. به همین جهت محصول با این ویژگی برای پوست های چرب و مستعد آکنه مناسب است.
  • Non Comedogenic: به معنای ضد جوش بودن کرم ضد آفتاب است و معمولاً شامل ترکیبات خشکی مانند زینک اکساید است.
  • Water proof: به معنای ضد آب بودن است. در صورتی که زیاد عرق می کنید یا این که قصد رفتن به استخر را دارید؛ بهتر است از ضد آفتابی استفاده کنید که این ویژگی را داشته باشد.
 

چه کسانی باید از ضد آفتاب استفاده کنند؟

اگر در یک کلام بخواهیم بگوییم، هر کسی که زیر نور آفتاب قرار میگیرد، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که افراد پیر و جوان و حتی کودکان نیز لازم است در صورت در معرض آفتاب قرار گرفتن از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند. البته کودکان زیر 6 ماه به هیچ عنوان باید در برابر آفتاب قرار نگیرند؛ زیرا پوست آنها بسیار لطیف و آسیب پذیر است. بنابراین مصرف ضد افتاب هیچ ارتباطی با رنگ پوست، نوع پوست و مسائل ژنتیکی ندارد. نکته قابل توجه این است که لایه ضد آفتاب روی پوست بهتر است چهار برابر کرم های معمولی باشد. همچنین باید حدود نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل آن را روی پوست خود بمالید.
 

چرا استفاده از ضد آفتاب ضروری است؟

متخصصان پوست تاکید زیادی بر مصرف روزانه کرم ضد آفتاب دارند و اصلی ترین دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب محافظت از پوست خود در برابر اشعه های مضر خورشید و حفظ سلامت پوست است. پرتوهای ماوراء بنفش در دراز مدت حتی ممکن است منجر به ایجاد سرطان پوست شوند. مصرف برخی از داروهای خاص نیز میزان حساسیت به نور را در افراد افزایش می دهند و بهترین راه حل در این شرایط استفاده از کرم های ضد آفتاب است. به طور خلاصه برای همه افرادی که به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهند؛ استفاده از کرم های ضد آفتاب مناسب ضروری است.
 

فواید کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب نه تنها ضروری است بلکه مزایای زیادی برای حفظ سلامت، زیبایی و روشنی پوست دارد. مزایای ضد آفتاب به شرح زیر است:
  • رنگ چهره را یکدست نگه می دارد.
  • نور آفتاب می تواند سبب تغییر رنگ پوست در برخی از نقاط شود. با استفاده از ضد آفتاب می توان از این عارضه پیشگیری کرد.
  • این محصول مراقبت پوست عوارض ناشی از آفتاب را به حداقل می رساند
  • این کرم ها از پوست در مقابل اشعه های مضر UV محافظت نموده و اثرات مخرب آنها را کاهش می‌دهند.
  • مانع پیری زودرس پوست می شود.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب سبب به وجود آمدن خطوط ریز و چین و چروک روی پوست می شود. استفاده از ضد آفتاب مانع به وجود آمدن این علائم می شود.
  • خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
  • خوشبختانه کرم ضد آفتاب در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان های پوست به ویژه ملانوم بسیار موثر است. این نوع سرطان پوست به شدت تهاجمی شناخته شده است و می تواند برای بسیاری از زنان، به ویژه زنان بیست و چند ساله، کشنده باشد.
  • این محصول به طور کلی سلامت پوست را افزایش می دهد.
  • پروتئین های ضروری پوست مانند کراتین هنگام استفاده از ضد آفتاب محافظت می شوند. پروتئین ها در درجه اول مسئول حفظ پوست صاف و سالم از نظر ظاهر و عملکرد هستند.
 

عوارض و معایب کرم ضد آفتاب

در برخی از انواع ضد آفتاب ها ممکن است از موادی استفاده شود که جذب بدن می شوند و به خون، کبد و سایر اندام ها نفوذ کنند. این مواد سمی حتی ممکن است برخی از هورمون های بدن را تحت تاثیر قرار دهند. این ماده های خطرناک اغلب در ضد آفتاب های شیمیایی وجود دارند. البته می توان با مصرف ضد آفتاب های ارگانیک هم از مزایای ضد آفتاب بهره برد و هم از معایب آن ایمن بود.
 
مزایا و معایب کرم ضد آفتاب


انواع کرم ضد آفتاب

انواع کرم ضد آفتاب را می توانیم از دیدگاه های مختلفی گروه بندی کنیم. مثلا متناسب با نوع پوست، رنگی یا غیر رنگی بودن، نوع بسته بندی و عملکرد آن که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.
 

انواع ضد آفتاب از نظر نوع پوست:

پوست افراد در سه گروه چرب، خشک و معمولی (مختلط) قرار دارد. یکی از مهم ترین انواع ضد آفتاب بر اساس جنس پوست است و شما پیش از انتخاب بهترین محصول، حتما باید نوع پوست خود را بشناسید. ضد آفتاب ها نیز با توجه به جنس پوست سه نوع هستند:
 

ضد آفتاب برای پوست خشک:

افرادی که پوست خشکی دارند، همیشه از خارش و حساسیت پوست خود شکایت می کنند، بنابراین کرم ضد آفتاب مخصوص پوست خشک، باید حاوی روغن، آبرسان و مواد نرم کننده پوست میباشد تا خشکی پوست را التیام دهند و آن را آبرسانی و مرطوب کنند. در خرید کرم ضد آفتاب مخصوص پوست خشک به دنبال محصولی باشید که حاوی اسید هیالورونیک، گلیسیرین، روغن جوجوبا، سرامیدها و آلوئه ورا باشد. از نظر فرمولاسیون و قوام نیز کرم هایی را انتخاب کنید که روی صورت احساس خوبی داشته باشند و پوست شما را بیشتر تحریک نکنند. ضد آفتاب های بیودرما مدل فوتودرم، سان سنس، ایزدین از برندهای خارجی و همچنین از مارک های ایرانی کرم های ضد آفتاب برای پوست خشک می توان به کرم ضد آفتاب شون، لافارر و آردن اشاره کرد.
 

ضد آفتاب مخصوص پوست چرب:

خصوصیات بارز پوست چرب، تولید سبوم بیش از حد، براق و چرب بودن پوست میباشد و طبیعتا نباید با کرم هایی که حاوی روغن هستند، میزان چربی پوست را افزایش داد. ضد آفتاب های مخصوص پوست چرب به صورت oil free  یا ضد روغن هستند. البته ممکن است درصد بسیار پایینی روغن در آنها وجود داشته باشد. اگر پوست شما چرب است؛ بهترین ضد آفتاب برای پوست چرب و جوشدار، محصولی است که باعث براقیت و افزایش درخشندگی صورت نشود، بلکه کمی آن را مات کند چون پوست های چرب به خودی خود براق هستند. از جمله بهترین مارک های خارجی ضد آفتاب مخصوص پوست چرب و جوشدار می توان به درماتیپیک، ژنوبایوتیک، MQ، لایسل و الارو اشاره کرد.
 

ضد افتاب برای پوست مختلط:

بهترین ضد آفتاب برای پوست مختلط، ضد آفتابی است که خاصیت آبرسانی داشته باشد اما بدون چربی نیز باشد. از دیگر ویژگی های این محصول میتوان به سبک وزن بودن و عدم مسدود کردن منافذ پوست نیز اشاره کرد. برخی اوقات پزشکان پوست توصیه میکنند که کرم ضد آفتاب مخصوص پوست مختلط را با یک شوینده صورت برای پوست‌های چرب استفاده کنید تا از بستن منافذ پوست جلوگیری شود. کرم مخصوص پوست مختلط باید به میزان لازم حاوی مواد مرطوب کننده و روغن می باشند و به حفظ حالت متعادل پوست کمک می کنند.
 
انواع کرم ضد آفتاب بر اساس جنس پوست


انواع کرم ضد آفتاب از نظر عملکرد:

در ساخت کرم ضد آفتاب شیمیایی از مواد مختلفی استفاده می شود که با نور خورشید فعال می شوند و پس از فعال شدن آنها یک واکنش شیمیایی در سطح پوست رخ می دهد تا اشعه UV را جذب کنند. انواع کرم ضد آفتاب بر اساس مواد سازنده و نحوه کارکرد به دو دسته ضد آفتابی فیزیکی (مینرال) و ضد افتاب شیمیایی (chemical) تقسیم می شوند:
 

کرم ضد آفتاب فیزیکی یا مینرال چیست؟

در ساخت کرم های ضد آفتاب فیزیکال از موادی مانند زینک اکساید یا دی اکسید تیتانیوم به عنوان یک فیلتر فیزیکی استفاده می شود. این مواد معدنی اغلب از موانع فیزیکی سفید رنگی روی پوست استفاده می‌کنند تا اشعه‌های مضر را منعکس کرده و مانع جذب آنها شوند. درواقع عملکرد ضد آفتاب های مینرال بسیار مشابه آینه است. آنها با برخورد تشعشعات خورشید، آنها را از روی پوست منعکس میکنند. ماده اصلی تشکیل دهنده زینک اکساید، زینک است. زینک برای فعالیت سیستم ایمنی بدن حیاتی است. دی اکسید تیتانیوم نیز از تیتانیوم ساخته شده است که به خوبی نور را منعکس می کند.
 

کرم ضد آفتاب شیمیایی چیست؟

اکسی بنزون یکی از فیلترهای شیمیایی است که اغلب در این نوع کرم ها به کار برده می شود. عملکرد کرم های ضد آفتاب شیمایی برپایه جذب اشعه ماورای بنفش است، یعنی این محصولات یک لایه حفاظتی نازک روی پوست تشکیل داده تا قبل از اینکه اشعه های UVA و UVB به عمق پوست نفوذ کنند، آنها را جذب میکنند و به این ترتیب مانع آسیب پوست صورت و بدن می شوند. محققان اخیراً در مورد خطرات احتمالی استفاده از کرم های ضد آفتاب شیمیایی تحقیقاتی را انجام داده اند. نوزادان مادران شیردهی که از این نوع ضد آفتاب ها استفاده می کنند؛ ممکن است دچار اختلالات هورمونی شوند. همچنین این ضد آفتاب ها علاوه بر خطراتی که برای انسان دارند؛ تهدید منفی جدی برای آبزیان نیز هستند.
 

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

ضد آفتاب شیمیایی جذب پوست می شود و با جذب اشعه های ماورای بنفش آنها را به گرما تبدیل کرده  و از بدن خارج می کند. ترکیبات داخل ضد آفتاب های شیمیایی شامل آووبنزون، اکتینوکسات و اکسی بنزون ​​می باشد. در مقابل ضد آفتاب فیزیکی روی پوست قرار می گیرد و اشعه های خورشید را منعکس می کند. مواد معدنی دی اکسید تیتانیوم و اکسید جزء مواد اصلی در کرم های ضد آفتاب فیزیکی هستند.

ضد آفتاب های فیزیکی معمولاً باعث تحریک، سوزش یا واکنش های آلرژیک نمی شوند، اما آنها می توانند سفید و چرب باشند. ترکیبات شیمیایی ضد آفتاب معمولا شفاف هستند و به راحتی قابل استفاده هستند. اما اینها بیشتر باعث تحریک و واکنش های آلرژیک می شوند.

 

انواع ضد آفتاب از نظر بسته بندی:

کرم های ضد آفتاب در  فرم های مختلفی مانند کرم، ژل، لوسیون، فلوئید، اسپری و غیره وجود دارند. باید با توجه به قسمتی از بدن که می خواهیم ضد آفتاب را برای آن استفاده کنیم (صورت، دستها یا بدن) و نیز با در نظر گرفتن راحتی استفاده نوع مناسبی را انتخاب کنیم. با اینکه هدف اصلی این ضد آفتاب ها محافظت از پوست در مقابل اشعه های UV می باشد، اما در فرمولاسیون، کاربرد، قوام و موارد دیگر باهم تفاوت دارند که دانستن فرق های آنها خالی از لطف نیست. مهم ترین تفاوت های کرم، لوسیون، اسپری و فلوئید ضد افتاب عبارتند از:
 
  • قوام: کرم ضد آفتاب غلیظ تر و سنگین تر از لوسیون است و بافت متراکم تری دارد. لوسیون ضد آفتاب سبک تر و ضخیم تر از کرم است و از این رو پخش شدن آن آسان تر است. اسپری ضد آفتاب یک فرمول آب مانند است که به راحتی روی پوست اسپری می شود. مایع ضد آفتاب یا فلوئید هم سبک ترین و نازک ترین از همه است که معمولاً بافتی شبیه به سرم دارد.
  • کاربرد: کرم ضد آفتاب و لوسیون هر دو باید با دست روی پوست مالیده شوند، در حالی که اسپری ضد آفتاب و فلوئید را می توان بدون نیاز به تماس فیزیکی با پوست استفاده کرد.
  • پوشش: کرم و لوسیون ضد آفتاب پوشش و محافظت بهتری در برابر اشعه های مضر UV خورشید ایجاد می کند، اما اسپری و فلوئید مانند یک درمان مکمل عمل میکنند و برای مناطقی استفاده می شوند که دسترسی به آنها مشکل تر است.
  • جنس پوست: کرم و لوسیون ضد آفتاب برای افرادی که پوست خشک یا مختلط دارند مناسب است، زیرا آبرسانی بیشتری نسبت به اسپری ها یا مایعات دارند. اسپری و مایع ضدآفتاب برای پوست های چرب یا مستعد آکنه بهتر است، زیرا کمتر احتمال دارد منافذ پوست را مسدود کنند.
  • اثربخشی: کرم و لوسیون ضد آفتاب نسبت به اسپری ها یا فلوئید از پوست بیشتر محافظت میکنند، زیرا آنها پوشش بهتری ارائه می دهند.
 

انواع کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

در ساخت کرم ضد آفتاب رنگی از رنگ یا پیگمنت های رنگی موقت استفاده می شود. این نوع کرم ها علاوه بر این که از پوست محافظت می کنند آن را زیباتر نیز جلوه می دهند. این نوع ضد افتاب ها حتی ممکن است به عنوان محصول آرایشی نیز استفاده شوند.
ضد آفتاب های بی رنگ فاقد هر نوع پیگمنت رنگی هستند و پس از مالیدن روی پوست کاملاً محو می شوند. ضد آفتاب های غیر رنگی معمولاً برای کودکان و آقایان به کار برده می شوند.
 

ترکیبات کرم های ضد آفتاب چیست؟

کرم های ضد آفتاب امولسیونی از روغن و آب هستند. ترکیبات کرم های ضد آفتاب بر اساس فیزیکی یا شیمیایی بودن آن حاوی موادی نظیر دی اکسید تیتانیوم، اکسی بنزون، آووبنزون، اکتوکریلن، بموتریزینول، بیسکوتیزول و هموسالات اکسید روی همچنین مواد نگهدارنده، تثبیت کننده، مرطوب کننده و غلیظ کننده نیز در آنها به کار می روند.
 

کرم ضد آفتاب حاوی چه موادی نباید باشد؟

همه متخصصان پوست اتفاق نظر دارند که مواد فعال موجود در کرم های ضد آفتاب خارجی شدیدا توسط FDA برای ایمنی آزمایش شده است. به گفته متخصصان پوست، جاذب های شیمیایی بیشتر باعث تحریک پوست می شوند، بنابراین اگر بیماری پوستی مانند اگزما یا روزاسه دارید، یا اگر مستعد واکنش های آلرژیک هستید، از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که در ترکیبات آنها اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم وجود دارد. عطرها همچنین برای بسیاری از افراد تحریک کننده هستند، بنابراین یک ضد آفتاب فیزیکی که همچنین بدون عطر و ضد حساسیت باشد برای این دسته از اشخاص ایده آل است. همچنین بهتر است از ترکیبات خاصی مانند اکسی بنزون در سان اسکرین خود ​​اجتناب کنید، که طبق گفته گروه کاری محیطی (EWG)، می‌تواند باعث واکنش‌های پوستی آلرژیک و اختلال در هورمون‌ها شود. نگهدارنده متیل ایزوتیازولینون نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند.
 

نحوه عملکرد Sunscreen cream

کرم های ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی پرتوهای خورشید را که به پوست برخورد می کنند منعکس می کنند و راه ورود آنها به لایه های پوست را می بندند. مکانیسم ضد آفتاب های شیمیایی به این صورت است که اشعه های مضر خورشید را دریافت کرده و آنها را طوری تغییر می دهند که به پوست آسیب نرسانند. به عنوان مثال آنها را به گرما تبدیل می کنند.
 

SPF ضد آفتاب چیست و چه تاثیری در محافظت پوست دارد؟

یکی از رایج ترین اصطلاحات مربوط به کرم ضد آفتاب SPF می باشد که به آن اشاره مختصری کردیم. منظور از SPF یا Sun Protection Factor میزان محافظتی است که ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه های UVB می کند. اگر فردی بدون استفاده از سان اسکرین بعد از 10 دقیقه دچار آفتاب سوختگی شود؛ همین فرد با استفاده از یک کرم ضد آفتاب SPF 15 پس از 150 دقیقه به همان میزان، دچار آفتاب سوختگی می شود، بنابراین SPF یک فاکتور محافظتی بسیار مهم و تاثیرگذار است. تحقیقات اخیر نشان می دهند که ضد افتاب SPF 100 در مقایسه با SPF 50، تفاوت بارزی در محافظت از پوست شما در برابر آسیب و سوختگی ایجاد می کند، اما از آنجایی که کرم های با اس پی اف بالاتر معمولا چسبنده تر هستند، برخی از افراد، آنها را دوست ندارند، ولی اگر به ساحل یا جایی که مستقیما در معرض تابش نور خورشید هستید، می روید، حتما از کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالا استفاده کنید.
 
spf ضد آفتاب باید چقدر باشد؟

 ضد آفتاب ها با توجه به میزان اس پی اف آنها در گروه های حفاظتی زیر قرار می گیرند:
جدول اس پی اف ضد آفتاب
مقدار   SPF مقدار محافظت
6 تا 10 ضعیف
15 تا 25 متوسط
30 الی 50 بالا
بالای 50 بسیار بالا

کرم ضد آفتاب و تاثیر آن بر روی تشعشعات خورشید (UVA، UVB و UVC)


به طور کلی اشعه فرابنفشی که از خورشید ساتع می شود، به 3 دسته UVA، UVB و UVC تقسیم میشود که آسیب های جدی و مخربی بر روی پوست می گذارند و وظیفه اصلی ضد آفتاب این است که از صورت و بدن در برابر این تشعشعات محافظت کند. در ادامه می خواهیم کمی درباره مضرات این پرتوهای فرابنفش بیشتر بپردازیم و سپس به نقش کرم ضد آفتاب به عنوان یک سد دفاعی اشاره کنیم.

اشعه UVA (فرابنفش A):

ااشعه UVA می تواند به عمق لایه های پوست نفوذ کند. منجر به پیری زودرس، تجزیه کلاژن و الاستیک، چین و چروک و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست میشود. از دیگر خطرات این اشعه میتوان به پیدایش لکه های پیری، خطوط ریز، رنگ های تیره روی پوست و حتی ابتلا به سرطت پوست هم اشاره کرد.


اشعه UVB (فرابنفش B):

اشعه UVB در درجه اول بر لایه های بیرونی پوست تأثیر می گذارد. آفتاب سوختگی شایع ترین اثر مخرب این پرتو فرابنفش می باشد که خود را با علائمی مانند قرمزی، درد و لایه لایه شدن پوست نشان میدهد. افرادی که می خواهد برنزه شوند، باید در معرض اشعه UVB باشند زیرا باعث تولید ملانین در پوست می شود، اما این افراد باید خیلی مراقب باشند زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در آفتاب، به سلول های DNA پوست آسیب می رساند و به طور بالقوه منجر به سرطان پوست می شود.
 

اشعه فرابنفش UVC (فرابنفش C):

این پرتو فرابنفش اکثرا اوقات توسط جو زمین جذب می شود و در شرایط عادی به سطح پوست نمی رسد، در نتیجه آسیب نگران کننده ای به پوست نمی زند.


تاثیر کرم ضد آفتاب در جلوگیری از آسیب پرتوهای فرابنفش چیست؟

کرم ضد آفتاب به واسطه فرمولاسیون و موادی که در آن به کار رفته است، از پوست صورت و بدن در مقابل تشعشعات UVA و UVB محافظت می کند، اما چگونه؟
•    طیف گسترده بودن: ضدآفتاب های طیف گسترده در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می کنند. محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش: برای اطمینان از محافظت کافی در برابر اشعه UVA، به دنبال ضدآفتاب هایی باشید که دارای برچسب "طیف گسترده" هستند.
•    SPF محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش: SPF میزان محافظت در برابر UVB را یک کرم ضد آفتاب نشان می دهد.


زمان استفاده از ضد آفتاب؟

هر زمانی که در معرض نور آفتاب قرار می گیرید باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. مسلماً در تابستان که تابش خورشید شدید تر است؛ به ضد آفتاب نیز بیشتر نیاز داریم و باید در فواصل زمانی کوتاه تری تجدید کنیم. البته این به معنای بی نیاز بودن از ضد آفتاب در زمستان و سایر فصول نیست. همچنین باید حدود 20 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل یا محل کار آن را روی پوست خود بمالید.
 

آیا تنها استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست کافیست؟

برای محافظت از پوست در برابر آفتاب تنها استفاده کردن از ضد آفتاب کافی نیست. در ضمن ضد آفتاب باید به اندازه کافی روی پوست قرار داده شود و در فواصل زمانی معین (از 2 ساعت تا 4 ساعت با توجه به نوع ضد آفتاب) تمدید شود.
به علاوه در روزهایی که تابش آفتاب بسیار شدید است، با پوشیدن لباس های مناسب باید مانع تابیدن مستقیم اشعه های خورشید به پوست گردید. نکته دیگری که برای محافظت از پوست باید به خاطر داشته باشید این است که حتی اگر ضد آفتاب شما ضد آب باشد باید پس از شستشوی صورت نیز از آن استفاده نمایید.

 

نحوه استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب

یکی دیگر از مواردی که در مقاله کرم ضد آفتاب چیست می خواهیم به آن اشاره کنیم، طرز استفاده از این محصول است. شما باید بدانید که درصورت عدم استفاده درست از سان اسکرین، این محصول از پوست شما محافظت نخواهد کرد، بنابراین باید نحوه استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب را بدانید. در روش استفاده از کرم ضد آفتاب، علاوه بر نحوه مصرف باید به مقدار ضد آفتاب نیز توجه نمایید. برای استفاده درست از ضد آفتاب مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
 
  • قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید.
  • سپس به اندازه دو بند انگشت اشاره و انگشت وسط ضد افتاب را در قسمت های مختلف پوست مانند پیشانی، چانه و گونه ها قرار داده و با ماساژ ملایم و حرکات دایره ای آن را پخش کنید. اگر میخواهید به ساحل بروید باید به اندازه 28 گرم، کرم ضد آفتاب بر روی کل بدن خود بمالید.
  •  کرم ضد آفتاب را حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست خشک بمالید تا به خوبی جذب پوست شود، خصوصا اگر از ضد آفتاب شیمیایی استفاده میکنید.
  •     ضد افتاب را حداقل هر 2 ساعت یا بیشتر بعد از شنا یا تعریق دوباره تجدید کنید.
  •     با استفاده از بالم لب یا رژ لب حاوی ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر از لب های خود محافظت کنید.
 

کرم ضد آفتاب طیف گسترده چیست؟

بر روی برخی از انواع ضد آفتاب فقط کلمه SPF همراه با یک عدد درج شده است. این نوع کرم ها از پوست در برابر اشعه های UVB محافظت می کنند. در واقع ممکن است، اما اشعات مضر خورشید فقط UVB نیست و سایر اشعه ها مانند UVA همچنان اثرات مخربی روی پوست می گذارند. اشعه های UVB به لایه های بالایی پوست نفوذ می کنند و سبب آفتاب سوختگی می شوند. اشعه های UVA می توانند خود را به لایه های زیرین پوست برسانند و پوست را از عمق تخریب کنند. این تخریب ممکن است سبب پیری زودرس پوست، از بین رفتن کلاژن و حتی سرطان پوست شود.

کرم ضد آفتاب طیف گسترده یا همان Broad spectrum از پوست در برابر همه اشعه های مضر ماوراء بنفش از جمله UVA و UVB محافظت می نماید و روی بسته بندی آنها علامت PA و SPF هر دو هک شده است. گاهی اوقات روی جلوی PA علامت + وجود دارد که هر چه تعداد این + ها بیشتر باشد یعنی سطح حفاظتی آن ضدافتاب بیشتر است.

 

ویژگی های بهترین ضد آفتاب

همه افراد به دنبال خرید یک ضد افتاب خوب هستند اما واقعا بهترین کرم ضد آفتاب چیست؟ انتخاب بهترین ضد آفتاب به نوع پوست فرد، میزان روشنی پوست و محیطی که در آن زندگی می کند نیز بستگی دارد. به عنوان مثال برای پوست های بسیار حساس بهتر است از ضد آفتاب های با حفاظت بسیار بالا یا همان SPF  +50 استفاده شود. در خرید بهترین ضد افتاب فارغ از برند و مارک کرم، باید چند ویژگی مهم را در نظر بگیرید. خصوصیات بهترین ضد آفتاب عبارتند از:
  • کرم ضد آفتاب خوب عاری از هرگونه مواد مضر برای سلامتی است.
  •  همچنین باید درجه حفاظتی مناسبی برای محافظت از پوست در برابر انواع مختلف اشعه های خورشید داشته باشد. به عبارت دیگر از SPF مناسبی برخوردار باشد.
  • ضد آفتاب های Broad Spectrum یا همان طیف گسترده ایده آل تر هستند زیرا هم اشعه UVA و هم اشعه UVB را مسدود میکنند.
  • بافت کرم بهتر است سبک باشد و به فرد احساس راحتی دهد.
  • ضد آفتاب های ارگانیک گزینه های بهتری برای استفاده مداوم هستند.
  • برخی از ضد آفتاب های حاوی نانو ذرات نیز با بهره گیری از فناوری نانو می توانند سطح حفاظتی بالایی را روی پوست ایجاد کنند.
  • بهترین کرم ضد آفتاب باید ضد آب نیز باشد و هنگام شنا و تعریق نیز تا مدت زمان مشخصی (بین 40 تا 80) دقیقه از پوست محارست کند.
 

آیا کرم ضد آفتاب مانع جذب ویتامین D می‌شود؟

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه والنسیا انجام شده است، استفاده از یک ضد آفتاب با SPF 15 می تواند تا 93% مانع تولید ویتامین D شود، اما مطمئناً به این دلیل نمیتوان استفاده از ضد آفتاب را کنار گذاشت،  زیرا ضررهای ناشی از عدم استفاده از ضد آفتاب بسیار زیاد می باشد.
بدن انسان روزانه به 1000 واحد ویتامین D نیاز دارد. برای تامین این مقدار ویتامین D در ماه تیر کافی است حدود 10 دقیقه در معرض آفتاب باشیم. البته باید 25% بدن بدون پوشش و بدون ضد آفتاب باشد. در این فصل برای آفتاب سوختگی به حدود 30 دقیقه زمان نیاز است؛ پس مشکلی برای پوست پیش نمی آید.
برای تامین ویتامین D  مورد نیاز بدن در ماه بهمن حدوداً 130 دقیقه باید در معرض آفتاب باشیم که تقریباً غیر ممکن است. چاره کار این است که در تابستان مدت بیشتری آفتاب بگیریم تا ویتامین D در بدن ما ذخیره شود.
البته این محاسبات به عواملی از جمله رنگ پوست و سن افراد نیز بستگی دارد. افراد با پوست های تیره و افراد مسن باید مدت زمان بیشتری در معرض نور باشند تا ویتامین D مورد نیاز آنها تامین شود.

 

ضد آفتاب مردانه و زنانه چه تفاوتی باهم دارند؟

پوست صورت و بدن زنان و مردان با همدیگر متفاوت است و هورمون تستوسترون در مردان پوست آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی پوست مردان نسبت به زنان ضخیم تر بوده و دارای غدد چربی و منافذ بیشتری است.
شرکت های تولید کننده محصولات ضد آفتاب به این تفاوتها توجه دارند و از ترکیبات متفاوتی در کرم های ضد آفتاب زنانه و مردانه استفاده می کنند. کرم های ضد آفتاب مردانه سازگار با پوست مردان و کرم های ضد آفتاب زنانه سازگار با پوست زنان است. به دلیل ضخامت بیشتر پوست مردان، ضد آفتاب های مردانه معمولاً از درجه حفاظتی پایین تری برخوردار هستند.

 
تفاوت ضد آفتاب مردانه و زنانه


آیا کرم ضد آفتاب در دوران بارداری خطرناک است؟

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است. در این دوران بهتر است از ضد آفتاب های مایع که ترکیب بسیار پیچیده و شیمیایی دارند، استفاده نشود. این ضد آفتاب ها حاوی عناصر زیادی هستند که ممکن است سمی باشند. از نظر علمی ثابت شده است که اگر با مواد خاصی در دوران بارداری تماس داشته باشید به طور مستقیم روی فرزند آینده شما تاثیر می گذارد.  در این دوران به دلیل هورمون هایی که در بدن ترشح می شود؛ پوست نیز حساس تر و آسیب پذیرتر می شود. حتی ممکن است لکه های دوران بارداری در صورت ظاهر شوند. این لکه ها با در معرض آفتاب قرار گرفتن شدیدتر می شوند، بنابراین بهتر است در این دوران از ضد آفتاب های ارگانیک و جامد طبیعی استفاده شود. این ضد آفتاب ها فاقد رنگ و اسانس و بدون بو هستند، بنابراین می توانید سخاوتمندانه از آنها استفاده کنید. همچنین در این دوران می توانید از ضد آفتاب های ویژه کودکان با فاکتور های کم استفاده کنید.


مقاله پیشنهادی:
بهترین ضد آفتاب بارداری
 

آیا کودکان به Sunscreen cream نیاز دارند؟

کودکان عاشق فعالیت و بازی در هوای آزاد هستند؛ بنابراین آنها ساعات زیادی ممکن است در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند. برخی از سرطان های پوست که در بزرگسالی ایجاد می شوند ممکن است به دلیل این باشد که فرد در دوران کودکی برای مدت های طولانی در معرض آفتاب بوده است. پوست کودکان پنج برابر نازک‌تر از پوست بزرگسالان است، اگرچه تعداد لایه‌های آن برابر است. لایه شاخی آن، لایه بالایی اپیدرم که به طور فعال از ما در برابر تاثیرات محیطی محافظت می کند و رطوبت را حفظ می کند، نازک‌تر است و سلول های آن کمتر سفت هستند. در نتیجه عملکرد محافظتی پوست کمتر موثر بوده و مواد راحت‌تر و عمیق تر به آن نفوذ می کنند. بنابراین استفاده از کرم های ضد آفتاب ویژه کودکان در دوران کودکی لازم و ضروری است.

سلول های لایه شاخی پوست کودکان نسبت به پوست بزرگسالان سفت تر است. درجه حفاظت ضد آفتاب را با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی کودک و مدت زمانی که کودک در معرض نور آفتاب است؛ انتخاب نمایید. علاوه بر استفاده از ضد آفتاب مناسب، سعی کنید کودک در ساعاتی که تابش خورشید شدیدتر است (از 11 صبح تا 3 بعد از ظهر) در معرض تابش آفتاب قرار نداشته باشد.

آکادمی اطفال آمریکا استفاده از کرم ضد آفتاب را برای نوزادان زیر 6 ماه تایید نمیکند، زیرا پوست آنها بسیار نازک و لطیف بوده و ممکن است به خاطر تماس با مواد شیمایی داخل ضد افتاب آسیب ببیند. والدین برای محافظت از پوست نوزادان زیر 6 ماه باید اول از قرار دادن آنها زیر نور مستقیم خورشید جلوگیری نماید و سپس یک لباس سبک به آنها بپوشاند. والدین همچنین ممکن است مقدار کمی کرم ضد آفتاب را برای نواحی در معرض نور مانند صورت و پشت دست کودک استفاده کنند.

 

تفاوت سان اسکرین و سان بلاک چیست؟

برخی از کرم های ضد آفتاب روی بسته بندی آنها sunscreen و برخی دیگر عبارت sun block نوشته شده است. سان اسکرین و سان بلاک اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما بسته به منطقه و زمینه می توانند معانی کمی متفاوت داشته باشند. برای دانستن تفاوت های سان اسکرین و سان بلاک باید با مفهوم و عملکرد آنها آشنا شوید:
 

سان اسکرین چیست؟

یک سد دفاعی شیمیایی است که به پوست نفوذ می کند و اشعه ماوراء بنفش را قبل از رسیدن و آسیب رساندن به لایه های پوست جذب می کند. در سان اسکرین ها از موادی مانند آووبنزون، اکسی بنزون ​​و پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA) استفاده می شود که برای جذب پرتوهای خورشید استفاده می شوند. سان اسکرین ها به گونه ای طراحی شده اند که به محض اعمال روی پوست، اشعه های ماورای بنفش را جذب و مسدود میکنند.
 

سان بلاک چیست؟

سان بلاک یک راه فیزیکی برای دفاع در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) است. این محصول روی پوست می نشیند و به عنوان یک مانع عمل می کند. معمولا سان بلاک شامل اکسید روی یا اکسید تیتانیوم است. ضدآفتاب sun block اغلب مات هستند و وقتی روی پوست استفاده می‌شوند قابل توجه هستند. این سد اشعه ماوراء بنفش را از پوست منعکس و پراکنده می کند و محافظت می کند. ضدآفتاب‌ها معمولا قوام بیشتری دارند و به دلیل محتوای مواد معدنی، می‌توانند گچ سفیدی قابل مشاهده‌ای روی پوست باقی بگذارند.
 

آیا کرم ضد آفتاب تاریخ انقضای خاصی دارد؟

کرم ضد آفتاب نیز مانند سایر محصولات آرایشی تاریخ انقضای خاص خود را دارد. برای مشاهده تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب خود باید به پیکتوگرام پشت آن نگاه کنید. معمولاً در این قسمت یکی از اعداد 6 ، 12 یا 18 مشاهده می شود که نشان دهنده تعداد ماههایی است که می توانید از ضد آفتاب خود استفاده کنید.
البته اگر ضد آفتاب باز نشده باشد؛ ماندگاری بیشتری دارد و آن را می توان حدود 30 تا 36 ماه پس از تولید در جای خشک و خنک نگهداری نمود. مراقب باشید که ضد آفتاب خود را وقتی هوا گرم است ساعت ها در ماشین رها نکنید؛ زیرا گرما می تواند بر ثبات فرمولاسیون تاثیر بگذارد.
استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته می تواند عوارضی را ایجاد کند. مواد شیمیایی موجود در کرم ها ممکن است فاسد شده و سبب ایجاد حساسیت، تحریک و حتی سوختگی پوست شوند. همچنین در صورتی که تاریخ انقضای کرم شما تمام شود ممکن است خاصیت حفاظت کنندگی خود را از دست بدهد. استفاده از چنین ضدافتابی دیگر در برابر اشعه های ماوراء بنفش از شما محافظت نمی کند.
همچنین اگر تاریخ انقضای ضد آفتاب شما به پایان نرسیده است؛ اما موارد زیر در آن مشاهده می شود؛ آن را دور بیندازید:
  • داشتن بوی نامطبوع و غیر معمول
  • مشاهده رسوب آبکی یا روغنی در آن
  • تغییر رنگ
 

آیا تفاوتی بین کرم ضد آفتاب صورت و بدن وجود دارد؟

تنها تفاوت واقعی بین ضد آفتاب صورت و بدن، اندازه بطری آن است. اگر نمی خواهید پول اضافی برای ضد آفتاب بدن پرداخت کنید، می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. برخی از انواع کرم ضد آفتاب حاوی ترکیبات عالی برای صورت و بدن وجود دارد هستند.فقط توجه داشته باشید که پوست صورت نسبت به پوست سایر نقاط بدن حساس تر و ظریف تر بوده و به همین خاطر متخصصان پوست و مو، ضد آفتاب های سبک وزن و بدون چربی را بیشتر برای صورت توصیه میکنند. این محصولات کمتر باعث مسدود شدن منافذ پوست می شوند. همچنین باید از استفاده از ضد آفتاب های اسپری روی صورت خود اجتناب کنید زیرا استنشاق آنها بی خطر نیست. 
 
نکات مهم برای خرید کرم ضد آفتاب


آیا استفاده از دو ضد آفتاب به طور همزمان تاثیرگذاری بیشتری دارد؟

خیر. به نظر نمیرسد که استفاده از دو کرم ضد آفتاب به طور همزمان، نسبت به استفاده از یک ضد افتاب محافظت بیشتری از پوست ارائه دهد. کرم های ضد آفتاب به طور خاص برای ایجاد محافظت لازم در برابر اشعه ماوراء بنفش ساخته شده اند و قبل از توزیع، کاملا آزمایش می شوند. ترکیب ضد آفتاب های مختلف ممکن است باعث ایجاد واکنش های نامطلوب یا کاهش اثربخشی محصولات شود.

اگر میخواهید پوست صورت و بدن شما در مقابل اشعه های مضر خورشید بیشتر محافظت شوند، می توانید اقدامات دیگری مانند پوشیدن لباس های محافظ، راه رفتن در سایه و اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید را در نظر بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید به دنبال یک کرم ضد آفتاب با طیف گسترده با SPF بالا باشید و از آن به طور منظم در طول روز استفاده کنید.


آیا ضد آفتاب پوست را روشن می کند؟

خیر، ضد آفتاب پوست را روشن نمی کند. هدف اصلی کرم ضد آفتاب محافظت از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش مانند آفتاب سوختگی، پیری زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است نه روشن کردن آن. برخی از افراد ممکن است بعد از استفاده از کرم ضد آفتاب اثر روشن کننده موقتی روی پوست داشته باشند. این به این دلیل است که برخی از انواع کرم ضد آفتاب حاوی موادی هستند که می توانند کمی سفیدی روی پوست باقی بگذارند. با این حال، این اثر آرایشی است و در واقع رنگ پوست را روشن نمی کند.

توجه به این نکته ضروری است که محصولات دیگری مانند کرم های روشن کننده، ضد لک یا محصولات حاوی مواد سفید کننده در بازار وجود دارند که ادعا می کنند پوست را روشن می کنند. این محصولات معمولاً با مهار تولید ملانین، رنگدانه مسئول رنگ پوست، کار می کنند. با این حال، این محصولات از ضد آفتاب متمایز هستند و هدف آنها صرفاً مربوط به تغییر رنگ پوست است نه محافظت در برابر آفتاب.


نکات مهم هنگام خرید کرم ضد آفتاب

در پایان این مقاله میخواهیم نکات مهمی را بگوییم که بهتر است قبل از خرید کرم ضد آفتاب حتما در نظر بگیرید:
  • SPF ضد آفتاب را بین 30 تا 50 در نظر بگیرید.
  • حتما به مواد سازنده محصول توجه کنید.
  • نوع پوست خود را بشناسید و با توجه به آن ضد آفتاب متناسب با پوست خود را انتخاب کنید.
  • اگر روزاسه دارید از الکل در سان اسکرین اجتناب کنید، اما اگر مستعد آکنه هستید کرم ضد آفتاب حاوی الکل بخرید.
  • کرم ضد آفتاب را در هنگام خارج شدن از خانه در تمامی فصول اعمال کنید.
  • تمامی نقاطی که در معرض خطر اشعه های UVA و UVB هستند را با ضد آفتاب بپوشانید.
  • اگر قصد استفاده از کرم مرطوب کننده یا آرایش را دارید، بهتر است از ضد آفتاب های کرم پودری استفاده نمایید.


تاثیر ضد آفتاب بر جوش صورت چگونه است؟

بسیاری از کسانی که جوش میزنند نگران تاثیر ضد آفتاب بر روی جوش های صورت خود هستند. کرم ضد آفتاب به طور کلی برای پوست مستعد جوش و آکنه مفید است، اما باید محصول مناسب با پوست خود را بخرید. توصیه ما به افرادی که پوست جوش دار و چرب دارند، این است که کرم ضد آفتابی بخرند که روی آن برچسب "غیر کومدون زا" ثبت شده  است. همچنین به دنبال محصولات با فرمولاسیون فاقد روغن یا سبک باشید تا خطر مسدود شدن منافذ را به حداقل برسانید.
 

UV protection چیست؟

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش یا UV Protection به اقداماتی اطلاق می شود که برای محافظت از پوست و چشم ها در برابر اشعه مضر فرابنفش (UV) ساطع شده توسط خورشید انجام می شود. اشعه UV از سه نوع UVA، UVB و UVC تشکیل شده است. UVC بیشتر توسط جو زمین جذب می شود و به سطح زمین نمی رسد. با این حال، اشعه های UVA و UVB می توانند اثرات مضری بر سلامت ما داشته باشند.
محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ضروری است زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلفی از جمله آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست، آسیب چشم و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. با اقداماتی نظیر مصرف کرم ضد آفتاب، پوشیدن لباس و کلاه آفتابی و ... می توان از برخورد تشعشعات فرابنفش خودداری کرد.

 

چند تصور اشتباه درباره ضد آفتاب:

در ادامه به چند مورد از باورهای اشتباهی که برخی از افراد نسبت به کرم ضد آفتاب دارند می پردازیم. شاید شما هم یکی از این تصورات غلط را داشته باشید:

  • "من در روزهای ابری یا در زمستان به کرم ضد آفتاب نیاز ندارم."

توضیح: اشعه ماوراء بنفش حتی در روزهای ابری می تواند به ابرها نفوذ کند و به سطح زمین برسد. علاوه بر این، اشعه ماوراء بنفش در تمام طول سال، از جمله در طول زمستان، وجود دارد. مهم است که روزانه بدون توجه به آب و هوا از ضد آفتاب استفاده کنید.

  • "من پوست تیره ای دارم، بنابراین نیازی به ضد آفتاب ندارم."

توضیح: در حالی که افراد با پوست تیره‌تر از محافظت طبیعی بیشتری در برابر اشعه ماوراء بنفش برخوردار هستند، اما همچنان مستعد آسیب پوست و سرطان پوست هستند. ضد آفتاب برای همه افراد، صرف نظر از رنگ پوست، ضروری است.
 

اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب برای افراد سیاه پوست و برنزه
 

  • "من صبح ها ضد آفتاب زدم، بنابراین نیازی به استفاده مجدد در طول روز ندارم."

توضیح: اثر ضد آفتاب به مرور زمان به خاطر عواملی مانند عرق، مالش و قرار گرفتن در معرض آفتاب کاهش می یابد. استفاده مجدد هر دو ساعت یا بیشتر، به ویژه پس از شنا یا تعریق، برای محافظت مداوم بسیار مهم است.

  • "کرم ضد آفتاب باعث کمبود ویتامین D می شود."

توضیح: در حالی که کرم ضد آفتاب می تواند سنتز ویتامین D را در پوست کاهش دهد، اکثر افراد می توانند ویتامین D کافی را از رژیم غذایی متعادل و قرار گرفتن در معرض آفتاب محدود دریافت کنند. شاید مصرف ضد آفتاب کمی از ویتامین D را کاهش دهند، اما همچنان محافظت از پوست در اولویت است.

  • "استفاده از ضد آفتاب با SPF بالاتر به این معنی است که می توانم مدت بیشتری زیر نور خورشید بمانم."

توضیح: SPF نشان دهنده سطح محافظت در برابر اشعه UVB است نه مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید. حتی با وجود اس پی اف بالاتر، همچنان رعایت اقدامات حفاظتی مناسب در برابر خورشید و محدود کردن زمان سپری شده در نور مستقیم خورشید بسیار مهم است.

  • "ضد آفتاب تنها عامل محافظی است که من به آن نیاز دارم."

توضیح: کرم ضد آفتاب جزء ضروری محافظت از پوست در برابر آفتاب است، اما باید همراه با سایر اقدامات استفاده شود. به دنبال سایه باشید، لباس، کلاه و عینک آفتابی بپوشید و از ساعات اوج آفتاب برای محافظت کامل در برابر نور خورشید خودداری کنید.

  • "کرم ضدآفتاب ضدآب بعد از شنا نیازی به استفاده مجدد ندارد."

توضیح: هیچ ضد آفتابی کاملاً ضدآب نیست و حتی محصولات ضد آب نیز می توانند پس از شنا یا تعریق زیاد اثر خود را از دست بدهند. استفاده مجدد از ضد آفتاب پس از فعالیت های آبی یا خشک کردن حوله بسیار مهم است.

  • "من می توانم بدون هیچ مشکلی از ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته استفاده کنم."

توضیح: کرم ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته ممکن است اثر خود را از دست بدهد و محافظت کافی را ارائه ندهد. همیشه تاریخ انقضای محصولات مراقبت پوست را بررسی کنید و ضدآفتاب تاریخ مصرف گذشته را جایگزین کنید.

  • "من فقط در ساحل یا در تعطیلات به کرم ضد آفتاب نیاز دارم."

توضیح: محافظت در برابر آفتاب به صورت روزانه ضروری است، نه فقط در تعطیلات ساحلی. اشعه ماوراء بنفش در طول فعالیت های روزمره مانند راه رفتن، رانندگی یا نشستن نزدیک پنجره وجود دارد. استفاده از کرم ضد آفتاب در برنامه روزانه برای محافظت مداوم بسیار مهم است.
 

سوالات متداول

آیا من به کرم ضد آفتاب نیاز دارم؟

بله هرکسی فارغ از رنگ پوست و مسائل ژنتیکی باید از کرم ضد آفتاب به جهت محافظت در برابر اشعه های ماورای بنفش استفاده کند.
 

چگونه بهترین ضد آفتاب را پیدا کنیم؟

برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب حتما به ضد آب بودن، بالا بودن اس پی اف و طیف گسترده بودن آن توجه نمایید.
 

چه زمانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اگر خارج از منزل هستید، در روزهای آفتابی، بارانی و حتی برفی باید روی هر قسمتی از بدن و صورت که زیر لباس نیست، کرم ضد افتاب بزنید.
 

چه مقدار ضد افتاب باید استفاده کنم؟

بزرگسالان باید به مقدار 1 اونس یا 28 گرم کرم ضد آفتاب برای پوشاندن کل بدن خود استفاده کنند. همچنین برای محافظت از پوست صورت باید حداقل به اندازه 2 بند انگشت از این محصول مصرف کنید.
 

آیا مصرف ضد افتاب مانع جذب ویتامین D میشود؟

بله. ممکن است با استفاده از کرم ضد آفتاب، دیگر ویتامین D به اندازه کافی به بدن نرسد اما به گفته سازمان AAD می توان این کمبود را با مصرف ویتامین دی در رژیم غذایی جبران کرد.
 

سخن آخر

همه افراد از کودک گرفته تا افراد مسن برای محافظت پوست در برابر آفتاب باید حتماً از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند. استفاده از ضد آفتاب علاوه بر اینکه سبب حفظ سلامت پوست می شود؛ به حفظ زیبایی و شادابی آن نیز کمک می کند. شما میتونید انواع برندها و بهترین انواع کرم ضد آفتاب متناسب با هر پوستی را با قیمتی ارزان تر از همه جا در فروشگاه اینترنتی قلاب تهیه کنید.

منابع مقاله:
  • https://www.health.com/beauty/skincare/sunscreen-vs-sunblock
  • https://www.webmd.com/drugs/2/drug-366/sunscreen-topical/details
  • https://www.aad.org/public/everyday-care/sun-protection/shade-clothing-sunscreen/how-to-apply-sunscreen

مقالات پیشنهادی

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت