آیا کرم ضد آفتاب منقضی می شود؟ همه چیز درباره تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب

  • تاریخ انتشار:۲۱ آبان ۱۴۰۲
  • تاریخ به روز رسانی:۱۱ بهمن ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۱,۵۲۲
آیا کرم ضد آفتاب منقضی می شود؟ همه چیز درباره تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب
آیا کرم ضد آفتاب منقضی می شود؟ آیا ضد آفتابی که تاریخ انقضای آن گذشته هنوز هم می تواند از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند؟ این ها سوالات رایج درباره تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب هستند که همه روزه از متخصصان پوست پرسیده می شود. در این مقاله از مجله قلاب قصد داریم برای یک بار به این سوالات پاسخ دهیم.
 

آیا ضد آفتاب منقضی و فاسد می شود؟

بله، کرم ضد آفتاب هم مانند سایر محصولات آرایشی بهداشتی، یک تاریخ انقضایی دارد که معمولا روی بسته بندی آن درج شده است. بعد از باز شدن پلمپ کرم ضد آفتاب، ترکیبات SPF آن معمولا به مدت سه سال اثربخشی دارند. بعد از به پایان رسیدن تاریخ انقضای ضد آفتاب دیگر اثربخشی لازم را ندارد و SPF موجود در آن از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت نمی کند.
 

تاریخ انقضای ضد آفتاب چقدر است؟

تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب معمولا روی بسته بندی آن درج شده است. این تاریخ به صورت ماه و سال نوشته می شود. به عنوان مثال، تاریخ انقضای "03/24" به این معنی است که این محصول باید تا مارس سال 2024 استفاده شود. همانطور که گفتیم وقتی در کرم را باز میکنید، اس پی اف آن که مسئول حفاظت از پوست در برابر اشعه های ماورای بنفش است، تا 3 سال بعد موثر هستند بنابراین، اگر کرم ضد آفتابی را از قبل باز کرده اید، باید هر سه سال یک بار آن را تعویض کنید.

البته، عوامل دیگری نیز می توانند بر تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، قرار دادن ضد آفتاب در معرض نور مستقیم خورشید یا گرمای بیش از حد می تواند باعث خراب شدن ضد افتاب شود و اثربخشی آن را کاهش دهد. بنابراین، بهتر است ضد آفتاب را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید.

 
آیا کرم ضد آفتاب منقضی می شود؟


چگونه تشخیص دهیم که تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب تمام شده است؟

برای اینکه تشخیص دهیم که کرم ضد آفتاب فاسد شده یا نه، بهترین راه این است که تاریخ انقضای آن را از روی محصول چک کنید، اما برخی اوقات تاریخ انقضا پاک می شود یا نمی توانید آن را پیدا کنید حالا چکار کنیم؟ از طریق روش های زیر شما می توانید فاسد یا منقضی شدن کرم ضد آفتاب خود را تشخیص دهید:
 
  • بوی نامطبوع: اگر کرم ضد آفتاب شما بوی نامطبوعی دارد، ممکن است تاریخ انقضای آن تمام شده باشد.
  • وجود ذرات معلق: اگر در کرم ضد آفتاب شما ذرات معلق مشاهده می کنید، ممکن است یکی از نشانه های به پایان رسیدن تاریخ انقضای محصول شما باشد.
  • رنگ یا قوام تغییر یافته: اگر رنگ یا قوام کرم ضد آفتاب شما تغییر کرده است، ممکن است تاریخ ضد افتاب فاسد شده باشد.
  • دو فاز شدن: اگر کرم ضد آفتاب شما به دو فاز مجزا تقسیم شده است، یعنی یک قسمت جامد و یک بخش آن مایع باشد، یعنی احتمالا آن منقضی شده است.
اگر هر یک از این علائم را در کرم ضد آفتاب خود مشاهده کردید، آن را دور بریزید و یک محصول جدید خریداری کنید.
 

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته

استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته می تواند عوارض مختلفی برای پوست شما داشته باشد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • کاهش اثربخشی: کمترین مشکلی که استفاده از ضد آفتاب تاریخ انقضا گذشته ایجاد می کند، این است که دیگر از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید به طور موثر محافظت نمی کند چون فاکتور محافظتی آن یعنی SPF از کار افتاده است. این امر می تواند خطر ابتلا به آفتاب سوختگی، سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی را افزایش دهد.
  • آلرژی: مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب منقضی شده ممکن است باعث واکنش های آلرژیک پوستی مانند خارش، قرمزی و تورم شوند.
  • رشد باکتری: در ضد آفتاب های تاریخ مصرف گذشته امکان رشد باکتری وجود دارد. استفاده از این ضد آفتاب ها می تواند باعث عفونت پوستی شود.
علاوه بر این، استفاده از کرم ضد آفتاب منقضی شده ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل پوست خشک، خارش پوست، جوش و آکنه و پیری زودرس پوست شود، بنابراین، برای محافظت از سلامت پوست خود، حتما از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که تاریخ انقضای آن منقضی نشده باشد. همچنین، بهتر است کرم ضد آفتاب خود را هر سه سال یک بار تعویض کنید.
 

چگونه تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب را افزایش دهیم؟

شما باید هر روز وقتی از خانه خارج می شوید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، بنابراین مدت 3 سال برای استفاده از این محصول، بسیار زیاد به نظر می رسد، اما اگر به هر دلیلی می خواهید تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب را افزایش دهید، در ادامه چند نکته برای نگهداری از ضد آفتاب و افزایش طول عمر آن آورده شده است:
  • ضد آفتاب را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری از کرم ضد آفتاب بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد است. قرار دادن ضد آفتاب در معرض نور خورشید یا گرما می تواند باعث کاهش اثربخشی و خراب شدن آن شود.
  • از قرار دادن کرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید مستقیم  یا گرمای بیش از حد خودداری کنید.
  • در ضد آفتاب را بعد از هر بار استفاده محکم ببندید. این کار از ورود هوا و رطوبت به داخل کرم ضد آفتاب جلوگیری می کند.
علاوه بر این، می توانید با استفاده از نکات زیر، تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب خود را تا حدی افزایش دهید:
  • از کرم ضد آفتاب به مقدار کافی استفاده کنید. مقدار توصیه شده برای استفاده از کرم ضد آفتاب، دو نخود است. استفاده از مقدار کمتر از این، می تواند باعث کاهش اثربخشی ضد آفتاب شود.
  • کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار، یا هر بار که شنا می کنید یا عرق می کنید، تجدید کنید.
  • این محصول را در مکانی دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
با رعایت این نکات می توانید از کرم ضد آفتاب خود به طور موثر استفاده کنید و از پوست خود در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنید.
 

حرف آخر

کرم ضد آفتابی که پلمپ بسته آن باز نشده معمولاً تا سه سال پس از تولید تاریخ انقضا دارند. کرم ضد آفتاب های باز شده نیز معمولاً تا سه سال پس از تولید تاریخ انقضا دارند. با این حال، عوامل دیگری نیز می توانند بر طول عمر کرم ضد آفتاب تأثیر بگذارند، مثلا اگر این محصول در معرض گرما یا نور خورشید باشد، سریع تر فاسد می شود.

اگر تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب شما به پایان رسیده است، نباید از آن استفاده کنید. زیرا دیگر نمی تواند از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند. چنانچه سوال دیگری درباره تاریخ انقضای ضد آفتاب دارید، می توانید سوال خود را برای ما کامنت کنید. همچنین می توانید انواع برندهای کرم ضد آفتاب ایرانی و خارجی را با قیمت مناسب تر از همه جا از بازار آنلاین
قلاب بخرید.

مقالات پیشنهادی

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت