آیا در زمستان باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

  • تاریخ انتشار:۳۰ دی ۱۴۰۲
  • تاریخ به روز رسانی:۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۴۴
آیا در زمستان باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟
با فرا رسیدن فصل زمستان و کاهش دما، اغلب افراد  گمان می‌ کنند که دیگر نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب ندارند. در واقع، این تصور کاملاً اشتباه است. اشعه‌های مضر خورشید، حتی در روزهای سرد زمستان و روزهای بارانی و برفی نیز می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند. در این مقاله، دلایل اهمیت استفاده از ضد آفتاب در فصل زمستان و نحوه انتخاب و استفاده صحیح از آن را بررسی خواهیم کرد.
 

علت اهمیت استفاده از ضد آفتاب در زمستان

همان طور که گفتیم استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان به اندازه استفاده از آن در فصل های تابستان و بهار از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این اینجا دلایل اینکه چرا باید از ضد آفتاب در زمستان و پاییز استفاده کنیم را بررسی میکنیم:
 

1. اشعه فرابنفش در تمام طول سال وجود دارد

اشعه فرابنفش (UV) عامل اصلی سرطان پوست است و در تمام طول سال، حتی در روزهای ابری و سرد، به زمین می رسد. در واقع، مطالعات نشان داده اند که اشعه UV در روزهای ابری در زمستان می تواند تا 80% قوی تر از روزهای آفتابی تابستان باشدف یعنی اگر در زمستان بیرون از منزل هستید، در معرض مقدار زیادی اشعه UV قرار می گیرید تا روزهای آفتابی، اما استفاده از ضد آفتاب با جذب یا پراکنده کردن اشعه UV از پوست شما محافظت می کند.
 

2. برف و یخ می توانند باعث افزایش آسیب UV شوند

برف و یخ می توانند باعث افزایش آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) شوند. این به این دلیل است که آن ها می توانند به عنوان یک سطح بازتابنده عمل کنند و اشعه های UV را به سمت پوست شما منعکس کنند. این امر باعث می شود که پوست شما در معرض آسیب بیشتری قرار گیرد. برف و یخ تا 80 درصد از اشعه های UV را منعکس می کنند. این بدان معناست که اگر در معرض آفتاب باشید، در حالی که برف یا یخ زیر پای شما است، پوست شما دو برابر بیشتر در معرض پرتوهای ماورای بنفش قرار می گیرد؛ پس در این صورت اهمیت استفاده از ضد آفتاب در زمستان بیشتر از تابستان می شود!
 

3. لایه اوزون در زمستان نازک تر است

لایه اوزون یک لایه گازی در استراتوسفر است که از زمین در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند. این لایه به طور طبیعی نازک می شود و در زمستان، به دلیل دمای پایین تر، نازک تر می شود، یعنی اینکه در زمستان، اشعه های ماورای بنفش بیشتر به پوست شما اصابت میکنند که می تواند باعث آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و حتی سرطان پوست شود.
 

4. کمبود رطوبت در زمستان

در فصل زمستان، به دلیل کاهش دمای هوا، میزان رطوبت هوا نیز کاهش می یابد. این امر باعث می شود که پوست بدن، به ویژه پوست صورت، خشک و شکننده شود. خشکی پوست می تواند باعث ایجاد علائمی مانند خارش، سوزش، ترک خوردگی و قرمزی شود. یکی از دلایل خشکی پوست در زمستان، کاهش فعالیت غدد چربی پوست است. غدد چربی پوست، نوعی چربی طبیعی تولید می کنند که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. در فصل زمستان، به دلیل سرما، فعالیت این غدد کاهش می یابد و در نتیجه، پوست بدن رطوبت خود را از دست می دهد. علاوه بر این، استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری نیز می تواند باعث خشکی پوست شود. این وسایل، رطوبت هوا را کاهش می دهند و در نتیجه، رطوبت پوست نیز کاهش می یابد. خشک شدن پوست می تواند باعث نازک شدن لایه محافظ پوست در برابر اشعه ماورا بنفش شود. اشعه ماورا بنفش می تواند باعث آسیب به پوست، پیری زودرس پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. در نتیجه باید در زمستان علاوه بر بیرون، در خانه هم از ضد آفتاب استفاده کنید تا احتمال خشکی پوست را به حداقل برسانید.
 
آیا در زمستان باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم
 

5. مضر بودن نور خانه برای پوست

شیشه‌ها می‌توانند اشعه UVB را تا حد زیادی فیلتر کنند، اما نمی‌توانند اشعه UVA را به طور کامل فیلتر کنند. بنابراین، حتی اگر در داخل خانه هستید و نور خورشید از پنجره‌ها به داخل اتاق نفوذ می‌کند، باز هم در معرض اشعه UVA قرار دارید. استفاده از ضد آفتاب در داخل خانه به شما کمک می‌کند تا از پوست خود در برابر اشعه UVA محافظت کنید.
 

6. تشدید حساسیت پوست به علت کم بودن نور طبیعی

کمبود نور طبیعی یکی از عواملی است که باعث می‌شود پوست در برابر اشعه‌های خورشید آسیب‌ پذیر تر شود. در زمستان روزها کوتاه‌تر هستند و نور خورشید کمتر به پوست می‌رسد. این امر باعث کاهش تولید ویتامین D در پوست می‌شود که برای سلامت پوست ضروری است. ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید کمک می‌کند.
 

7. خطر تشدید بیماری‌های پوستی

استفاده از ضد آفتاب در زمستان برای افرادی که پوست حساسی دارند یا از بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می‌برند، بسیار مهم است. همان طور که گفتیم اشعه‌های ماورای بنفش می‌توانند در تمام طول سال، حتی در روزهای ابری، به زمین نفوذ کنند. این اشعه‌ها می‌توانند علائم بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را تشدید کنند پس استفاده از ضد آفتاب دز پاییز و زمستان برای محافظت از پوستتان بسیار واجب است. اگر پوست حساسی دارید یا از بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می‌برید، مهم است که محصولی را انتخاب کنید که برای پوست‌های حساس مناسب باشد. ضد آفتاب‌های حاوی مواد معدنی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم معمولاً برای پوست‌های حساس بهتر هستند.
 

8. صرف وقت بیشتر در فضای باز

با کاهش ساعات روز و تعطیلات زمستانی، بسیاری از افراد در زمستان در فضای باز وقت بیشتری را برای رفتن به مدرسه و دانشگاه در بیرون از خانه می گذرانند و یا صرف ورزش های زمستانی مانند اسکی، اسنوبرد، و برف بازی می کنند. این فعالیت ها باعث می شود که پوست بیشتر در معرض اشعه UV قرار بگیرد و به پوست شما آسیب برسد.
 

9. کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از ضد آفتاب در زمستان، کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست است. اشعه‌های ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌توانند باعث آسیب به DNA سلول‌های پوست شوند که می‌تواند منجر به سرطان شود. استفاده منظم و مداوم از ضد آفتاب و قطع نکردن مصرف آن در زمستان تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.
 

10. کاهش خطر ابتلا به پیری زودرس

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت استفاده از ضدآفتاب در زمستان، کاهش خطر ابتلا به پیری زودرس است. اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید، یکی از عوامل اصلی پیری زودرس پوست است. این اشعه‌ها که در فصل زمستان ممکن است حتی بیشتر از تابستان در معرض آن ها باشیم، می‌توانند به کلاژن و الاستین پوست آسیب برسانند و باعث ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست و خطوط نازک شوند. ضدآفتاب با فیلتر کردن اشعه‌های UV، از آسیب به کلاژن و الاستین پوست جلوگیری می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به پیری زودرس را کاهش می‌دهد.
 
دلایل استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان


ویژگی‌های ضد آفتاب مناسب برای زمستان

یک ضد آفتاب مناسب برای زمستان باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:
  • SPF 30 یا بالاتر: SPF نشانگر میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه‌های UVB است. SPF 30 تقریباً 97 درصد از اشعه‌های UVB را مسدود می‌کند. بنابراین، ضد آفتاب با SPF 30 برای زمستان مناسب است.
  • مقاوم در برابر آب و تعریق: اگر در هوای سرد و برفی ورزش می‌کنید یا فعالیت‌های در فضای باز دارید، باید از محصولی استفاده کنید که در برابر آب و تعریق مقاوم باشد. این نوع کرم های ضد آفتاب‌، خاصیت ضد تعریقی دارند و در هوای مرطوب و سرد از پوست شما محافظت می‌کنند.
  • حاوی مرطوب‌کننده: در زمستان‌ها هوا سرد و خشک است و پوست بیشتر در معرض خشکی قرار می‌گیرد. بنابراین، بهتر است کرمی انتخاب کنید که علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UV، دارای مرطوب‌ کننده نیز باشد. این نوع ضد آفتاب‌ها از پوست شما در برابر خشکی و ترک خوردگی محافظت می‌کنند.
  • غیر کومدوژنیک: ضد آفتاب‌هایی که غیر کومدوژنیک هستند، منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و باعث جوش یا آکنه نمی‌شوند. این نوع ضد آفتاب‌ها برای افرادی که پوست چرب یا مستعد جوش دارند، مناسب هستند.
 

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان

برای اینکه کرم ضد آفتاب بیشترین محافظت را در زمستان و پاییز از پوست شما به عمل آورد، طبق مراحل زیر عمل کنید:
  • هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تمدید  کنید: حتی اگر در خانه هستید، باید هر دو ساعت یک بار مصرف ضد آفتاب خود را تکرار کنید. این به این دلیل است که این محصول در اثر تعریق، شستشو یا مالش پاک می شود.
  • کرم ضد آفتاب را به صورت خود، گوش ها و گردن خود بمالید. این مناطق بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که محصول منتخب شما برای نوع پوست شما مناسب است. اگر پوستتان حساس است، به دنبال ضد آفتابی باشید که برای پوست حساس مناسب باشد.
  • اگر در حال استفاده از کرم پودر یا لوسیون هستید، ضد آفتاب را قبل از آنها بمالید. این به این دلیل است که ضد آفتاب باید در لایه اول قرار گیرد تا به درستی کار کند.
 

نتیجه گیری

استفاده از ضد آفتاب در زمستان برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از اشعه UV ضروری است. اشعه ماورا بنفش (UV) در زمستان نیز وجود دارد و حتی ممکن است در برخی موارد قوی تر نیز باشد. بنابراین، حتی اگر هوا بارانی و برفی باشد، باز هم باید از ضد آفتاب استفاده کنید. شما می توانید انواع کرم ضد آفتاب را از برترین برندهای ایرانی و خارجی با امکان مقایسه قیمت و خرید از ارزان ترین فروشگاه، از سایت قلاب خریداری کنید.

مقالات پیشنهادی

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت