نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت صحیح چگونه است؟

  • تاریخ انتشار:۰۷ آذر ۱۴۰۱
  • تاریخ به روز رسانی:۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • تعداد بازدید:۴۱۸
نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت صحیح چگونه است؟
اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب برای همه مانند روز روشن است و کمتر کسی وجود دارد که از این موضوع اطلاعی نداشته باشد، اما افراد کمی هستند که درباره روش استفاده صحیح از ضد آفتاب آگاهی داشته باشند زیرا تصور میکنند که مصرف سان اسکرین هم مانند سایر محصولات مراقبت و زیبایی پوست هیچ قاعده ای ندارد درحالیکه کسب اطلاعات مورد نیاز در مورد میزان مصرف ضد آفتاب و نحوه ی صحیح استفاده از آن برای محافظت حداکثری آن از پوست بسیار ضروری می باشد.

استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب

  1. ابتدا، پوست خود را کاملاً تمیز کرده و خشک کنید.
  2. سپس کرم ضد آفتاب را به مقدار کافی بر روی پوست بمالید. 
  3. ضد آفتاب مورد نظر را حداقل 15 دقیقه قبل از خروج به دست و صورت خود بمالید و به پوستتان فرصت بدهید جذب شود.
  4. در طول روز، هر 2 ساعت یا بیشتر، مجدداً کرم ضد آفتاب را اعمال کنید. همچنین، از عینک آفتابی و کلاه مناسب همراه با استفاده از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا محافظت کاملتری داشته باشید.
در این مقاله از وبلاگ قلاب، می خواهیم طرز استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب به صورت جامع تر به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید.
 

به کدام نواحی صورت باید ضد آفتاب زد؟

برخی از افراد می پرسند که به کدام یک از نواحی صورت باید ضد آفتاب زد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که تمام نقاط صورت و بدن که در معرض نور آفتاب است، باید با کرم ضد آفتاب پوشانده شوند. از جمله نواحی صورت که باید به آن ها کرم ضد آفتاب زد به شرح زیر هستند:
  • گوش ها: برخی افراد فراموش می کنند که کرم ضد آفتاب را به گوش هایشان بزنند. منظور از زدن کرم به گوش، پوشش دادن تمامی قسمت های گوش و پشت آن به همراه کناره ها، قسمت های داخلی و لاله ی گوش می باشد.
  • لب ها: لب ها هم مانند دیگر قسمت های صورت در برابر اشعه های مضر خورشید قرار می گیرند. حتما باید از بالم لب هایی که میزان SPF آن ها بیشتر از 15 می باشد، استفاده کنید.
  • گردن و دکلته: با توجه به نوع پوششی که دارید باید این قسمت از بدن را هم با کرم ضد آفتاب پوشش دهی نمایید.  
 
نحوه استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب


چه میزان ضد آفتاب باید استفاده کرد؟

نور خورشید تاثیر زیادی در پیری زودرس پوست انسان دارد. برای جلوگیری از این موضوع باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد، چون این محصول موجب می شود که پوست شما در مقابل انواع آلودگی هوا و اشعه های فرابنفش محفوظ بمانند. در زمان مصرف از کرم ضد آفتاب باید دست و دل باز باشید. یک ربع قبل از این که به بیرون بروید، باید از ضد آفتاب استفاده نمایید. میزان کرم ضد آفتاب برای صورت و گردن دو تا دو نیم بند انگشت توصیه می شود. بهترین روش برای تعیین مقدار مناسب ضد افتاب، دو انگشت می باشد. برای تعیین میزان کرم مورد نیاز برای بدن، باید بدن خود را به 11 قسمت تقسیم کنید. سپس به اندازه ی یک انگشت اشاره و انگشت وسطی برای هر قسمت از بدن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر فکر می کنید دو انگشت برای بدن زیاد است، اول یک انگشت را بمالید، سپس صبر کنید و انگشت دوم را بمالید.

چه مقدار از SPF ضد آفتاب مناسب است؟

SPF در کرم های ضد آفتاب میزان محافظت این محصول از پوست در برابر اشعه های ماورای بنفش نور خورشید را نشان می دهد. به این صورت که میزان SPF بیان کننده ی این است که پوست شما تا چند دقیقه در مقابل آفتاب سوختگی محفوظ می ماند. در صورتی که پوست شما بعد از 10 دقیقه در زیر نور آفتاب دچار آفتاب سوختگی می شود، اس پی اف مورد نیاز برای کرم ضد آفتاب شما، 15 می باشد. اگر کرم های ضد آفتابی را که از SPF 15 برخوردار هستند را به صورت منظم و روزانه استفاده کنید، خطر ابتلا به لکه های ناشی از نور خورشید تا 50 درصد کاهش پیدا می کند. همین طور مصرف روزانه ی آن موجب جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک می شود.
SPF 30 تا 50 دقیقه می تواند از آفتاب سوختگی پوست ممانعت کند. این ضد آفتاب ها برای افرادی که پوستشان به نور خورشید حساس است بسیار مناسب می باشد، چون مانع قرمز شدن و التهاب آن می شود.


طرز مصرف صحیح کرم ضد آفتاب روی صورت:

نحوه ی مصرف صحیح کرم ضد آفتاب به این صورت است که، باید قبل از استفاده آن را به خوبی تکان دهید، سپس مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید:

1.صورت خود را تمیز کنید؛
با استفاده از یک پاک کننده ملایم مناسب برای نوع پوست خود، صورت خود را تمیز کنید. هرگونه کثیفی، روغن اضافی یا باقی مانده آرایش را پاک و سپس صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کنید.

2.  مرطوب کردن (اختیاری)؛
در صورت تمایل از یک مرطوب کننده سبک و مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، اجازه دهید مرطوب کننده به طور کامل جذب پوست شود. این مرحله به آبرسانی پوست و ایجاد یک پایه صاف برای استفاده از ضد آفتاب کمک می کند.

3. مقدار مناسب کرم ضد آفتاب را روی انگشت خود بمالید؛
مقدار کافی کرم ضد آفتاب را روی نوک انگشتان خود بمالید. دستورالعمل کلی استفاده از ضد آفتاب برای صورت دو تا دو نیم بند انگشت است. اگر صورت بزرگتر یا کوچکتری دارید، مقدار آن را بر این اساس تنظیم کنید.

4. ضد آفتاب را به پیشانی خود بزنید؛
از مرکز پیشانی خود شروع کنید، کرم ضد آفتاب را رو به بالا بمالید و آن را به طور یکنواخت در سرتاسر پیشانی خود پخش کنید. برای اطمینان از پوشش کامل از حرکات آرام و دایره ای استفاده کنید.

5. به سمت بینی و گونه های خود حرکت کنید
کرم ضد آفتاب را روی بینی خود بمالید و آن را روی کناره های بینی هم پخش کنید. سپس با استفاده از انگشتان خود به سمت بالا و به سمت گونه های خود حرکت کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام ناحیه گونه، از جمله گل گونه خود را بپوشانید.

6. کرم روی چانه و خط فک خود بمالید؛
سپس با حرکات ملایم و رو به بالا، ضد آفتاب را روی چانه خود بزنید. این روال را تا خط فک خود گسترش دهید و آن را به آرامی مخلوط کنید.

7: گوش و گردن خود را فراموش نکنید؛
محدوده استفاده از کرم ضد آفتاب را تا گوش خود گسترش دهید و مطمئن شوید که تمام سطح آن پوشانده شده است. همچنین این محصول را روی گردن خود بمالید، از پایین آن شروع و به سمت بالا به سمت خط فک حرکت کنید.

8: به نواحی ظریف توجه کنید؛
ضد افتاب را در اطراف چشمان خود بمالید، مراقب باشید مستقیما وارد چشمانتان نشود. به آرامی این محصول را روی ناحیه اطراف چشم ها و پلک ها و همچنین گوشه های بیرونی بمالید.

9: در صورت نیاز دوباره درخواست دهید
اگر قصد دارید برای مدت طولانی در خارج از منزل باشید، اگر عرق یا شنا می‌کنید یا صورت خود را با حوله پاک می‌کنید، هر دو ساعت یا بیشتر باید کرم ضد آفتاب را تجدید نمایید. همین مراحل را برای استفاده مجدد از ضد آفتاب انجام دهید و از پوشش کامل آن اطمینان حاصل کنید.

 
طرز استفاده از کرم ضد آفتاب


چگونه به بدن ضد آفتاب بزنیم؟

 طرزاستفاده از کرم ضد آفتاب برای بدن به این صورت است که، مقداری از کرم ضد آفتاب را بر روی پوست بازو و ساق پا به صورت خطی بزنید، سپس با حرکات دایره ای به آرامی آن را بر روی پوست خود پخش کنید. بعد برای نواحی شانه تا قفسه ی سینه که به شدت مستعد آفتاب سوختگی می باشند، باید با دقت زیاد این کار را انجام دهید. موضوعی که در همین راستا وجود دارد، این است که اگر لایه ی ضد آفتاب بیش از حد نازک باشد، احتمال آفتاب سوختگی در آن نواحی وجود دارد. به همین خاطر باید  کرم ضد آفتاب را به صورت کامل در این نواحی پخش کنید.
 

نحوه ی استفاده از کرم ضد آفتاب در شب

برخی از افراد فکر می کنند که از کرم ضد آفتاب پوست باید فقط در زیر نور و زمانی که زیر تابش مستقیم آفتاب هستند استفاده کنند، در حالیکه در روزهای ابری و به خصوص شب ها هم باید از کرم ضد آفتاب برای حفظ سلامتی پوست استفاده شود. هدف از مصرف کرم ضد آفتاب تنها محافظت از پوست در برابر نور خورشید نیست بلکه از پوست صورت و بدن در برابر تشعشعات آسیب رسان و اشعه ی UV هم محافظت می کند. اشعه های آسیب رسان در شب ها نیز وجود دارند، در طول شب نور چراغ، تلویزیون و نورهای آبی که از صفحات کامپیوتری ساطع می شوند، می توانند موجب نفوذ اشعه های مضر به پوست شوند، بنابراین محافظت از پوست با ضد افتاب حتی در شب و در خانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه ی استفاده ی صحیح از کرم ضد آفتاب در شب به صورت زیر می باشد:
  • فقط در زمان غروب آفتاب و در ساعات اولیه ی شب باید اقدام به استفاده از کرم ضد آفتاب نمایید، چون در این زمان جذب اشعه های آسیب رسان در پوست شروع می شود.
  • هر دو ساعت یکبار، صورت خود را شست و شو داده و مجددا ضد آفتاب خود را تمدید کنید.
  • کرم ضد آفتاب را به اندازه ی دو نیم بند انگشت برداشته و آن را به صورت دورانی بر روی پوست خود ماساژ دهید.
  •  کرم ضد آفتابی که استفاده می کنید باید متناسب با نوع پوست شما باشد. در غیر این صورت موجب ایجاد حساسیت هایی بر روی پوست شما خواهد شد.
  • قبل از خواب، پوست خود را باید شست و شو دهید. چون پوست در زمان خواب نیاز به تنفس دارد. در این صورت هوای کافی به سلول های پوست شما خواهد رسید.
  • در زمان خواب سعی کنید از کرم شب برای بازسازی سلول های پوست خود استفاده نمایید. کرم شب از بافتی سبک برخوردار می باشد و می تواند مواد مغذی مورد نیاز را به پوست شما برساند.
 

چه زمانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

در مورد زمان استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه های علمی زیادی وجود دارند، ولی بهتر است هر روز از ضد آفتاب استفاده کرد. به این صورت که، حتی اگر هوای بیرون بارانی، یا ابری و برفی باشد. اشعه های مضر نور خورشید از پنجره ی اتومبیل هم عبور می کند، به همین خاطر زمانی که قصد رانندگی هم داشته باشید، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پس به صورت کلی استفاده از کرم ضد آفتاب باید در مواقع زیر انجام شود:
  • زمانی که هوا آفتابی نیست.
  • قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • زمانی که در معرض نور خورشید هستید.
 
روش استفاده از کرم ضد آفتاب


زمان تجدید ضد آفتاب

با در نظر گرفتن نظریه ی متخصصان پوست مبنی بر این که یک بار زدن ضد آفتاب در طول روز کافی نمی باشد، می توان گفت  که تمدید کردن آن در طول روز یک امری ضروری برای اثر بخشی آن می باشد. فراموش کردن تمدید و تجدید ضد آفتاب بیش از یک بار موجب بروز جوش ها و مشکلات پوستی ناراحت کننده می شود. به همین خاطر برای محافظت از پوست در طول روز باید هر دو ساعت یک بار کرم ضد آفتاب را تجدید و تمدید کرد. البته زمان تمدید ضد آفتاب بستگی به نوع و SPF آن دارد، هرچه اس پی اف کرم ضد آفتاب کمتر باشد، باید سریع تر تجدید شود.
 

ضد آفتاب حتی در هوای ابری هم نیاز است!

برخی از افراد موقع بیرون رفتن از خانه، زمانی که از پنجره به بیرون نگاه می کنند تا از وضعیت و شرایط هوا با خبر شوند، اگر می بینند که هوا ابری است، با خود می گویند که امروز چون هوا ابری است قرار نیست از کرم ضد آفتاب استفاده کنم، اما این باور کاملا غلط است. متخصصان پوست استفاده از کرم ضد آفتاب را در روزهای ابری و مه آلود هم توصیه می کنند. هر چند ابرها مانع عبور اشعه های مضر نور خورشید می شوند، ولی باز هم برخی از پرتوها و اشعه های مضر از ابرها و از شیشه های خانه قابل عبور هستند. خطرات ناشی از پرتوهای فرابنفش در هوای ابر هم بر قرار می باشد. به همین خاطر استفاده از ضد آفتاب در هوای ابری هم الزامی است.
 

در صورت شنا کردن یا عرق کردن چند وقت یکبار ضد آفتاب را تمدید کنیم؟

دقیقا بعد از بیرون آمدن از آب، باید ضد آفتاب را تمدید کنید. هر چند هم از کرم ضد آفتاب های مقاوم استفاده کرده باشید، ولی احتمال این را بدهید که آب کرم ضد آفتاب شما را شسته و از بین رفته است. البته باید در زمان عرق کردن هم باید کرم ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید. استفاده از ضد آفتاب های مقاوم و ضد آب در زمان شنا کردن توصیه می شود. برخی ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب هستند که از پوست تا 40 دقیقه بعد از بیرون آمدن از آب هم همچنان محافظت می کنند.
 

چند بار در روز ضد آفتاب بزنیم؟

در رابطه با تعداد دفعات استفاده از کرم ضد آفتاب می توان گفت که، کارشناسان و متخصصان پوستی توصیه می کنند که نیم ساعت قبل از این که از خانه خارج شوید، باید از کرم ضد آفتاب پوست استفاده نمایید. سپس هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید. فقط باید به این موضوع دقت کنید که در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، اشعه های نور خورشید، در بالاترین حد خود قرار دارند و بیشترین آسیب را به پوست میرساند. به همین خاطر در این ساعات از روز، محافظت از پوست اهمیت بسیار زیادی دارد.
 

آیا استفاده از ضد آفتاب دور چشم ضروری است؟

استفاده از کرم ضد آفتاب به اطراف چشم ضرورتی ندارد. چون این ناحیه در گودی می باشد و اشعه ی آفتاب به آن نمی تابد، ولی این موضوع به معنای عدم مراقبت از این ناحیه نمی باشد، بهتر است استفاده از کرم روز را در خانه فراموش نکنید. از عینک هم برای پوشاندن دور چشم از اشعه های نور خورشید می توان استفاده کرد. همچنین می توانید از ضد آفتاب دور چشم که مخصوص پوست نازک و ظریف اطراف چشم ها طراحی شده است، استفاده کنید.
 

آیا داخل خانه هم باید ضد آفتاب بزنیم؟

طبق نظر متخصصان پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از اصلی ترین عواملی است که بر حفظ سلامت و شادابی پوست تاثیر مستقیم دارد. از این رو همه ی افراد با هر نوع رنگ پوست در داخل خانه هم از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایند. دلیل اهمیت استفاده از کرم های ضد آفتاب در منزل و فضای سربسته به خاطر اشعه های مضر داخل خانه می باشد. اشعه های مضر به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند: علاوه بر این دو اشعه نورهای آبی موجود در خانه مانند نورهایی که از رایانه ها، تلفن های همراه و تلویزیون و صفحه ی لوازم دیجیتالی ساطع می شوند، بر سلامت پوست تاثیر می گذارند.
 
استفاده از ضد آفتاب در خانه
 

آیا استفاده از دو ضد آفتاب به طور همزمان اثر گذار است؟

برخی افراد تصور میکنند که اگر دو کرم ضد آفتاب از برندهای مختلف را روی هم برنند، مقاومت پوستشان در برابر پرتوهای UVA و UYB نیز دو برابر می شود در صورتی که این فرضیه کاملا اشتباه است. کافیست به عملکرد ضد افتاب توجه کنید. کرم های ضد آفتاب با ایجاد پیوند شیمیایی در لایه رویی پوست اشعه های خورشید را یا بازتاب می دهند یا اینکه آنها را جذب و سپس دفع می کنند پس استفاده همزمان از دو کرم نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت.


نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب با مواد آرایشی و مراقبت پوست

بسیاری از اوقات شما می خواهید کرم ضد آفتاب را در کنار سرم های پوست، کرم مرطوب کننده و سایر وسایل آرایشی استفاده کنید. در چنین شرایطی داشتن یک روال منظم برای اطمینان از حداکثر اثربخشی ضد افتاب مهم است. در ادامه چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا کرم ضد آفتاب را به درستی با سایر محصولات مراقبت و آرایش پوست مصرف کنید:
 
  1. مصرف کرم مرطوب کننده و پاک کننده: با یک صورت تمیز و مرطوب شروع کنید. با یک پاک کننده ملایم تمام آلودگی، چربی اضافی یا آرایش پوست خود را تمیز کنید. سپس با یک کرم مرطوب کننده سبک وزن و غیر کومدون زا که برای پوست شما مناسب است روتین مراقبت پوست خود را ادامه دهید. قبل از رفتن به مرحله بعدی اجازه دهید مرطوب کننده کاملا جذب شود.
  2. از سرم‌ها و کرم های ضد لک و ضد جوش: سرم‌ها و بقیه محصولات مراقبت پوست مانند سرم‌های ضد پیری و درمان‌های آکنه آن‌ها را بعد از مرطوب‌کننده استفاده کنید و به آن‌ها زمان کافی برای نفوذ و تاثیرگذاری بدهید. همچنین دستورالعمل های ارائه شده روی محصول را مو به مو اجرا کنید.
  3. استفاده از ضد آفتاب: بعد از اینکه اجازه دادید سرم ها و سایر محصولات مراقبت پوست جذب شوند، نوبت به استفاده از ضد آفتاب می رسد. مقدار کافی کرم ضد آفتاب بردارید و آن را به طور یکنواخت در تمام مناطق در معرض خورشید قرار دهید. برای اطمینان از پوشش یکنواخت از حرکات ملایم و رو به بالا استفاده کنید.
  4. اجازه دهید کرم ضد آفتاب خشک شود: قبل از انجام آرایش، چند دقیقه به کرم ضد آفتاب اجازه دهید تا خشک شود. با انجام این کار یک سد محافظ روی پوست ایجاد می شود.
  5. استفاده از لوازم آرایشی: پس از خشک شدن کرم ضد آفتاب، حالا نوبت به آرایش کردن می رسد. شما می توانید از لوازمی مانند کرم پودر، پنکک و … برای آرایش صورت خود استفاده کنید، اما باید اطمینان حاصل کنید که این مواد با ضد آفتاب هماهنگی دارند. از فونداسیون های مبتنی بر روغن یا آرایش های سنگین که ممکن است اثر ضد آفتاب را به خطر بیندازند، خودداری کنید.

نکات اضافی:
  • برای محافظت بیشتر در برابر آفتاب، از محصولات آرایشی که حاوی SPF هستند، مانند کرم پودر یا مرطوب کننده های رنگی با SPF استفاده کنید.
  • استفاده از بالم لب حاوی اس پی اف را فراموش نکنید تا از لب های خود در برابر اشعه های خورشید محافظت کنید.
  • مراقب ترتیب استفاده از محصولات باشید و اطمینان حاصل کنید که کرم ضد آفتاب یک سد محافظ بر روی پوست شما ایجاد می کند و توسط سایر محصولات رقیق یا در معرض خطر قرار نمی گیرد.


به یاد داشته باشید که اثربخشی ضد آفتاب به استفاده صحیح و استفاده مجدد بستگی دارد. با پیروی از این نکات و مطابقت با روال محافظت از آفتاب خود، می توانید از مزایای مراقبت از پوست و محافظت در برابر آفتاب بهره مند شوید.

 

استفاده از ضد آفتاب تاریخ گذشته؟ خوب یا بد؟

کرم ضد آفتاب هم مانند بسیاری از محصولات مراقبت پوست تاریخ انقضا داشته و درصورتی که این تاریخ تمام شود، دیگر نباید از آن استفاده کرد. کمترین آسیب استفاده از ضد آفتاب تاریخ گذشته، عدم محافظت از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش و افزایش خطر آفتاب سوختگی میباشد، اما ماجرا به این جا ختم نمی شود. با اتمام تاریخ کرم ضد آفتاب ترکیبات آن نیز فاسد شده و ممکن است منجر به ایجاد حساسیت ها و التهابات پوستی شود. همچنین احتمال رشد باکتری ها و قارچ نیز وجود دارد که با مصرف ضد آفتاب این قارچ ها باعث عفونت پوستی می شود.

مقاله مرتبط:
آیا ضد آفتاب منقضی می شود
 

جمع بندی

همان گونه که متوجه شدید، کرم ضد آفتاب زدن از دقت و وسواس بیشتری برخوردار می باشد. تنها خرید بهترین کرم ضد آفتاب کافی نیست و برای به حداکثر رساندن تاثیر این محصول باید نحوه استفاده صحیح از ضد آفتاب را بدانید. امیدواریم با مطالعه ی این محتوا تا به این جا به پاسخ تمامی سوالاتی که در ذهنتان در ارتباط با نحوه ی استفاده و زمان استفاده از کرم ضد آفتاب ایجاد شده بود، رسیده باشید. اگر به دنبال خرید بهترین کرم های ضد آفتاب ایرانی و خارجی اصل هستید می توانید به سایت قلاب مراجعه نمایید. سایت قلاب مرجع فروش تمام محصولات آرایشی، بهداشتی، دیجیتال و ... است که تامین کنندگان کالاهای خود را به قیمت دلخواه ارائه می کنند و شما میتوانید محصول مورد نظر خود را با قیمتی ارزان تر از همه جا پیدا و خریداری کنید.
 

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
ذخیره شماره مشتری بدون دستگاه و اینترنت